امشب اوج بارش شهابی شکارچی ۲۰۲۴ / آسمان شب در تسخیر شهاب‌های دنباله‌دار هالی!

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار علم و فناوری یورنا؛ بارش شهابی Orionids یکی از مهمترین رویدادهای نجومی سالانه در تاریخ است اوج آن در 30 اکتبر 1403 (21 اکتبر 2024) است. علاقه مندان به آسمان شب می توانند در این زمان شاهد پدیده های شگفت انگیز بارش شهابی باشند. این بارش در نتیجه عبور زمین از ذرات باقی مانده از دنباله دار هالی (1P/Halley) در بازه زمانی رخ می دهد. از 10 اکتبر تا 16 نوامبر فعال است و در اوج خود می تواند تا 20 شهاب در ساعت تولید کند.

علت بارش شهابی هانتر

بارش شهابی شکارچی نتیجه عبور زمین از مسیر غبار و ذرات یخی است که دنباله دار هالی در حین حرکت به دور خورشید به جا مانده است. این دنباله دار هر 75-76 سال یکبار به زمین بازمی گردد و علاوه بر بارش شکارچی، بارش شهابی اتا آکواریدوس را نیز در ماه می ایجاد می کند. در حالی که دنباله دار هالی تا سال 2061 به درون منظومه شمسی باز نخواهد گشت، ذرات آن به ایجاد این بارش های شهابی زیبا ادامه خواهند داد.

زمان و مکان مناسب برای تماشا

اوج این بارش در ساعات پس از نیمه شب 9 مهر تا طلوع آفتاب یکم آبان رخ خواهد داد. در این زمان صورت فلکی شکارچی در ارتفاعات آسمان قرار دارد و بهترین زاویه را برای مشاهده شهاب ها دارد. با این حال، امسال ماه 83 درصد روشن خواهد بود و این ممکن است تأثیر منفی بر کیفیت مشاهده شهاب‌ها داشته باشد. برای دید بهتر، توصیه می شود مکانی را با موانع طبیعی مانند کوه یا درختانی که تا حدی جلوی نور ماه را می گیرند، پیدا کنید.

بارش شهابی شکارچی در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی قابل مشاهده است و بهترین زمان برای مشاهده آن بعد از نیمه شب است. اگرچه شهاب‌ها از صورت فلکی شکارچی سرچشمه می‌گیرند، اما در سرتاسر آسمان دیده می‌شوند و نیازی به نگاه مستقیم به صورت فلکی نیست. در واقع، شهاب‌هایی که دور از این صورت فلکی ظاهر می‌شوند، مسیر طولانی‌تری خواهند داشت و دراماتیک‌تر خواهند بود.

نکات مهم برای رصد شهاب ها

برای رصد هر چه بهتر بارش های شهابی باید به نکات زیر توجه کرد:

1. یک مکان تاریک انتخاب کنید: بهترین مکان برای رصد شهاب ها مکانی است که از نور مصنوعی شهرها دور باشد. در این مکان ها می توانید شهاب ها را تا 10 برابر بیشتر از مناطق شهری ببینید.

2. از نور مهتاب پنهان شوید: با یافتن مکانی با موانع سر به فلک کشیده مانند کوه ها یا درختان، می توانید جلوی نور ماه را بگیرید و آسمانی تاریک برای مشاهده شهاب ها فراهم کنید.

3. صبر و تنظیم دید: برای عادت دادن چشمان خود به تاریکی، حدود 20 دقیقه صبر کنید و بدون استفاده از تلسکوپ یا دوربین دوچشمی با چشم غیرمسلح به آسمان نگاه کنید.

4. لباس و نوشیدنی گرم: برای این تجربه شبانه، لباس گرم بپوشید و یک نوشیدنی گرم همراه خود داشته باشید تا از این پدیده لذت بیشتری ببرید.

بارش شهابی هانتر 2024 یک فرصت استثنایی برای دوستداران آسمان شب است. اگرچه نور ماه می تواند تعداد شهاب های قابل مشاهده را کاهش دهد، اما این رویداد همچنان یکی از شهاب‌بارترین پدیده‌های آسمانی ماه‌های اکتبر و نوامبر محسوب می‌شود. با کمی برنامه ریزی و رعایت نکات ارائه شده می توانید تجربه ای فراموش نشدنی از مشاهده شهاب سنگ داشته باشید.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *