رئیس جمهور اوکراین: به ناتو ملحق می‌شویم یا دوباره هسته‌ای خواهیم شد! – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش یورنا، به نقل از: خبرگزاری مهر، کی‌یف پست گزارش داد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که در گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به او گفته است که پاسخ اوکراین به حمله روسیه یا هسته‌ای شدن مجدد یا پیوستن به ناتو است و کی‌یف گزینه دوم را ترجیح می‌دهد.

این اولین بار از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 است که زلنسکی مستقیماً به احتمال تبدیل شدن مجدد این کشور به یک کشور هسته ای اشاره می کند.

زلنسکی در مورد زمان انجام این گفتگو توضیحی نداد. رئیس جمهور اوکراین همچنین در سخنرانی خود در شورای اروپا در بروکسل به یادداشت بوداپست اشاره کرد. بر اساس توافقنامه امنیتی امضا شده در دهه 1990، کی یف پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، در ازای خلع سلاح هسته ای، تضمین های امنیتی از ایالات متحده، انگلیس و روسیه دریافت کرد.

وی در این سخنرانی گفت: کدام کشور هسته ای آسیب دید؟ هیچ کس جز اوکراین. کدام کشور سلاح هسته ای خود را کنار گذاشته است؟ همه آنها؟ نه، فقط اوکراین این کار را کرد. کی الان در جنگه؟!

زلنسکی همچنین به گفتگوی ادعایی با ترامپ اشاره کرد و افزود: در نتیجه امروز وضعیت ما اینگونه است و من این موضوع را با ترامپ در میان گذاشتم. فرار ما چیست؟ یا اینکه اوکراین دارای تسلیحات هسته ای است که برای ما جنبه تدافعی دارد یا اینکه علاوه بر پیوستن به ناتو به نوعی اتحاد نیز نیاز داریم. اما امروز هیچ اتحاد دیگری (غیر از ناتو) وجود ندارد. کشورهای ناتو در حال جنگ نیستند و مردم آنها زنده هستند و در نتیجه ما ناتو را به تسلیحات هسته ای ترجیح می دهیم.

به گفته زلنسکی، ترامپ در پاسخ استدلال خود را منصفانه توصیف کرد! تا 5 دسامبر 1994، اوکراین رسما سومین قدرت هسته ای بزرگ جهان بود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که اوکراین باید ایده پیوستن به ناتو را کنار بگذارد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *