اولین اجلاس سران اتحادیه اروپا و اعراب خلیج فارس؛ نخستین حضور ولیعهد عربستان – یورنا

تبلیغات بنری


اولین نشست سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در بحبوحه تنش های منطقه ای و ادامه جنگ در اوکراین در بروکسل برگزار می شود.

به گزارش سرویس بین الملل یورنا. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قرار است امروز در اولین نشست شورای همکاری اتحادیه اروپا و خلیج فارس در بروکسل شرکت کند که هدف آن تقویت روابط امنیتی و اقتصادی در بحبوحه نگرانی های فزاینده درباره جنگ در خاورمیانه است.

موضوعات اصلی مورد بحث در این نشست، چگونگی همکاری بیشتر در این موارد است: 1. چالش های کلیدی مشترک جهانی. 2. همکاری های اقتصادی از جمله تجارت و سرمایه گذاری. 3. انرژی. 4. پایداری، آب و هوا و 5. ارتباط بین مردم.
روابط بین اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر اساس توافقنامه همکاری امضا شده در سال 1989 است که گفت و گوهای منظمی را در مورد همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه روابط اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، انرژی، محیط زیست ایجاد کرد. و تحقیق.

در این توافقنامه همکاری، شورای مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در سطح وزرای امور خارجه تشکیل شد که به طور منظم تشکیل جلسه می دهند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در جریان شورای مشترکی که در فوریه 2022 در بروکسل برگزار شد، برنامه همکاری مشترک برای سال های 2022-2027 را تصویب کردند که در اکتبر 2023 به روز شد.

این برنامه فعالیت های مشترک خاص و همکاری عمیق در بخش های مختلف را مشخص می کند: 1. تجارت و سرمایه گذاری. 2. تغییرات آب و هوا. 3. حمل و نقل سبز. 4. ابتکارات مردمی و 5. مبارزه با تروریسم.

در ماه مه 2022، کمیسیون اروپا و نماینده عالی بیانیه مشترکی درباره “مشارکت استراتژیک با خلیج فارس” صادر کردند که در ژوئن 2022 توسط شورا تایید شد و نقشه راه عملی برای توسعه روابط نزدیکتر ارائه می دهد.

در ماه مه 2022، کمیسیون اروپا و نماینده عالی بیانیه مشترکی در مورد “مشارکت استراتژیک با خلیج فارس” صادر کردند که در ژوئن 2022 توسط شورا تصویب شد. این ارتباط نقشه راه عملیاتی برای اتحادیه اروپا برای توسعه روابط نزدیکتر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

در سال 2023، واردات سوخت فسیلی بیش از 75 درصد از واردات اتحادیه اروپا از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می داد.

از سال 2020، واردات سوخت بیش از سه برابر شده است – به دلیل تغییر اساسی در منابع تامین اتحادیه اروپا، به دلیل جنگ در اوکراین.

نشست کنونی اولین بار است که ولیعهد سعودی در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت می کند و به سران 27 کشور اتحادیه اروپا و رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس می پیوندد. این نشست با میزبانی مشترک چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و شیخ تمیم، امیر قطر، رئیس کنونی شورای همکاری خلیج فارس برگزار می شود.

جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه شنبه هنگام ورود به ضیافت شام وزرای خارجه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس گفت: پیام ما روشن است: ما آماده همکاری با یکدیگر در مواجهه با چالش های مشترک فزاینده هستیم. انجام دادن

وی گفت: هر دو دیدار امروز در سطح وزرا و فردا در سطح رهبران نشان دهنده پویایی رو به رشد، پویایی مثبت بین کشورهای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا است.

مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای عربی انتظار دارند که جنگ اسرائیل علیه غزه و تشدید تنش اخیر در لبنان در دستور کار این نشست باشد. از سال 2022، اتحادیه اروپا شراکت استراتژیک خود با خلیج فارس را از سر گرفته است و چنین نشستی نشان دهنده گسترش همکاری بین دو طرف است.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا درباره این نشست معتقد است: من انتظار دارم خاورمیانه بخش اصلی بحث باشد، به ویژه با نقشی که برخی از کشورهای خلیج فارس در تلاش برای آتش بس ایفا می کنند. ما می خواهیم از آتش سوزی عمومی که هر دو طرف از آن می ترسند جلوگیری کنیم.

در حالی که مذاکرات برای صدور بیانیه مشترک در حال انجام است، وضعیت نهایی آن نامشخص است.

امارات توسط شیخ مکتوم بن محمد، معاون اول حاکم دبی، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی نمایندگی می شود. قرار است سلمان بن حمد، ولیعهد و نخست وزیر بحرین و شیخ احمد عبدالله، نخست وزیر کویت نیز در این نشست شرکت کنند. آقای اسعد بن طارق، معاون نخست وزیر در امور بین الملل، نماینده عمان خواهد بود.

اروپایی ها مشتاق هستند که زبان مشترکی برای درگیری های بین المللی پیدا کنند و عدم تعادل انرژی ناشی از جنگ در اوکراین را جبران کنند.

اروپایی ها به دنبال یافتن زبان مشترک برای درگیری های بین المللی و جبران عدم تعادل انرژی ناشی از جنگ در اوکراین هستند. سعید البلوشی، مفسر مستقر در دبی در موسسه Royal United Services، یک اندیشکده دفاعی بریتانیا، معتقد است که حال و هوای شورای همکاری خلیج فارس (در رابطه با این نشست) را می توان به عنوان «بدبینانه خوش بینانه» توصیف کرد.

وی می‌گوید: در حالی که پایتخت‌های شورای همکاری خلیج‌فارس تمایل اروپایی‌ها به تقویت روابط را دارند، سایه اقدامات دوجانبه در قبال خاورمیانه در مقایسه با اوکراین همچنان پابرجاست و تصمیم‌گیرندگان خلیج فارس نگران این هستند که آیا عمل‌گرایی. می تواند از این اجلاس به نتایجی دست یابد.

این مقام اتحادیه اروپا تایید کرد که اتحادیه اروپا می خواهد حمایت بیشتری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مورد اوکراین کسب کند.

جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره نگرانی های خلیج فارس گفت که دو طرف تمایل مشترکی برای صلح دارند. وی در پاسخ به سوال روزنامه ملی گفت: مزیت شام کاری امشب این است که در جمع دوستان نشسته ایم، افرادی که همدیگر را می شناسند و به هم اعتماد دارند. در نهایت، هدف یکی است: ایجاد صلح بین مردم اوکراین و خاورمیانه.

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش نیز درباره این نشست گفت: اتحادیه اروپا باید برای گوش دادن به سخنان جهان عرب بیشتر تلاش کند. ما باید بشنویم که جهان عرب در مورد این درگیری ها چه می گوید. ما همسایه هستیم آنها تحت تأثیر قرار گرفتند. آنها باید بخشی از راه حل باشند.

استراتژی دو ساله

اظهارات علنی مقامات خلیج فارس در خصوص این اجلاس تاکنون پرشور بوده است. به گزارش خبرگزاری کویت، نواف العانزی، سفیر کویت در اتحادیه اروپا گفت: تمایل متقابل برای تقویت مشارکت راهبردی در بالاترین سطوح و ایجاد کانال های ارتباطی با هدف تضمین امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی وجود دارد. .

عبدالعزیز المالکی، نماینده قطر در این نشست نیز تایید کرد که قطر امید زیادی به این اجلاس دارد. المالکی به خبرگزاری قطر گفت که رهبران در تلاش برای تبلور چشم‌انداز و پایان دادن به بحران‌ها در منطقه، درباره جنبه‌های همکاری و وحدت دیدگاه‌ها در مورد بسیاری از موضوعات بحث خواهند کرد.

این اجلاس دو ماه پس از سفر میشل به خلیج فارس که در 30 اوت در ابوظبی با شیخ محمد ملاقات کرد، برگزار می شود.

مشارکت راهبردی اتحادیه اروپا با خلیج فارس در سال 2022 شامل موضوعات مورد علاقه مشترک، مانند امنیت و انتقال سبز بود. او در ماه مه 2023، وزیر خارجه سابق ایتالیا، لوئیجی دی مایو را به عنوان اولین نماینده اتحادیه اروپا در خلیج عربی معرفی کرد.

کریستف ورنو، سفیر اتحادیه اروپا در عربستان سعودی در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه توسط عرب‌نیوز منتشر شد، نوشت: «ما اکنون آماده‌ایم تا برای مقابله با چالش‌های کنونی در صحنه جهانی پیش برویم». وی افزود: نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس نقطه عطفی در روابط ما خواهد بود.

در اوایل سال جاری، اتحادیه اروپا شرایط ویزای شینگن را در تلاش برای تشویق بیشتر دانشجویان، بازرگانان و گردشگران خلیج فارس برای بازدید از این قاره هماهنگ کرد.

یکی دیگر از مقامات اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا خلیج فارس را منطقه ای می داند که در سال های آینده از اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی برخوردار خواهد شد. به همین دلیل باید روابط استراتژیک بیشتری با آن منطقه داشته باشیم.

این مقام مسئول افزود: پنج سال پیش اتحادیه اروپا تنها دو هیئت اتحادیه اروپا در خلیج عربی داشت. امروز او چهار دارد. پنج سال پیش، گفتگوی سیاسی واقعی با خلیج فارس، شورای همکاری خلیج فارس و این کشورها وجود نداشت.

اتحادیه اروپا بر این باور است که منطقه خلیج فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در چهارراه آسیا، اروپا و آفریقا نقش مهمی به عنوان میانجی در بحران های امروز ایفا می کند.

اتحادیه اروپا بر این باور است که منطقه خلیج فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در چهارراه آسیا، اروپا و آفریقا نقش مهمی به عنوان میانجی در بحران های امروز ایفا می کند.

مقامات اتحادیه اروپا همچنین می گویند امیدوارند این نشست به این قاره کمک کند تا روابط تجاری خود با خلیج فارس را تقویت کند.

به گفته کارشناسان، با تعلیق مذاکرات، روابط تجاری و سرمایه گذاری از مهم ترین موضوعات این اجلاس خواهد بود. شورای همکاری خلیج فارس نهمین شریک تجاری اتحادیه اروپا است.

بلوشی معتقد است که تقویت بیشتر روابط تجاری، پایه محکمی برای تعمیق همکاری در سایر ارکان استراتژیک مانند امنیت دریایی، ارتباطات مردمی، ابتکارات انرژی و آب و هوا و پیشرفت های فناوری از جمله هوش مصنوعی فراهم می کند.

اگرچه آنها چالش ها را تصدیق کردند، اما مقامات اتحادیه اروپا گفتند که نسبت به این اجلاس خوش بین هستند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *