ریزش بخشی از آرامگاه اردشیر هخامنشی – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش «یورنا» به نقل از یورنا، در جلوی کوه مهر (رحمت) مشرف به محوطه تخت جمشید (برسه) منسوب به اردشیر دوم (358-404 ق.م.) و اردشیر سوم (337-337) دو مقبره وجود دارد. 358 قبل از میلاد). هخامنشیان حجاری شده اند. پیش از این در مورد نفوذ رطوبت به آرامگاه اردشیر سوم هشدار داده شده بود و اکنون سیاوش اریا فعال و فعال میراث فرهنگی بر اساس عکس های گرفته شده از داخل آرامگاه اردشیر دوم، وضعیت سقف آرامگاه را وحشتناک اعلام کرده است.

این فعال میراث فرهنگی در تشریح وضعیت آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید به یورنا گفت: این روزها اخبار تلخ و تلخی از میراث جهانی پارسیان (تخت جمشید) به گوش می رسد که نگرانی عمیقی را در بین مردم برانگیخته است. فعالان، کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان از جمله می توان به بازگشایی کارخانه سنگ شکن در محوطه سطح دوم پایگاه جهانی پارس، پیدایش رطوبت در مقبره هخامنشیان اردشیر سوم اشاره کرد. و خرد شدن سطح اول پایگاه میراث جهانی پارس به بهانه توسعه گردشگری بسیار محبوب در بین دوستداران میراث فرهنگی است.

اما پس از بارندگی های شدید بهار سال گذشته بخشی از سقف گورستان اردچیردوم هخامنشی در جنوب جبل مهر (رحمت) از داخل فروریخت و خرابه های هخامنشی با خطر جدی مواجه شد.

آنچه در این ماجرا جای تعجب و سوال دارد این است که این درز در بهار امسال بر اساس شواهد و تحقیقات صورت گرفت و مسئولان پایگاه جهانی پارس در این باره صحبتی نکردند و گزارشی از آن نداشتند. بدتر از آن این است که هیچ گونه عملیات مرمتی و حفاظتی روی آن انجام ندادند و آثار هخامنشی را به حال خود رها کردند.

آنچه باید به خاطر داشت و ضروری است این است که با شروع اولین بارندگی در پاییز و زمستان آینده، بدون شک سایر قسمت های سقف آرامگاه اردشیر دوم فرو می ریزد و به داخل آن نفوذ می کند و عالی خواهد بود. چالشی با بناهای هخامنشی و خطر بزرگی در انتظار اوست. کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان نیز نگران آسیب و قرار گرفتن میراث هخامنشی در این محیط جهانی هستند.

فعلا باید به تماشای جاده بنشینیم و ببینیم آیا مسئولان پایگاه جهانی پارس این بار به سختی های فراوانی که در این مجموعه جهانی بی نظیر و فوق العاده ارزشمند به وجود آمده است فکر می کنند یا خیر.

به هر حال یکی از مهم ترین و بزرگ ترین آثار سنگی کشور که نگین هنر، معماری و تمدن ایران به شمار می رود، با وجود تمام حساسیت ها در خطر است و مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور باید فکری کنند. یک راه حل ریشه ای و درمان طولانی مدت برای آن که خدای ناکرده در برابر نسل های آینده ناامید و تحقیر نشویم.

شهر پارسی که ما آن را تخت جمشید می نامیم، از دیرباز به عنوان جواهری از هنر و معماری جهان باستان شناخته می شده است که توسط افراد بی شماری که عاشق تاریخ، جغرافیا، باستان شناسی، هنر و معماری هستند دیده و تحسین شده است. تحلیلی که همه صاحب نظران آن را پشتوانه و اعتبار فرهنگی ایران می دانند که شناسنامه و هویت ملی مردم محسوب می شود.

آنها سه قبر سنگی را در داخل قبرستان آردچیردوم حفر کردند و اجساد مردگان را داخل آنها گذاشتند و روی هر یک از آنها یک در سنگی محدب قرار دادند تا از هرگونه دخل و تصرفی جلوگیری شود.

میراث جهانی پارسی در 57 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و از بخش‌های مختلفی از جمله دروازه ملل یا تمام تمدن‌ها، کاخ صدمین سالگرد، خزانه‌داری، موزه، کاخ آپادانا، کاخ تچر یا تالار آینه تشکیل شده است. کاخ هدیش و مقبره های هخامنشی اردچیردوم و اردچیرسوم. مجموعه جهانی پارسه یکی از ارزشمندترین و منحصربه‌فردترین آثار ملی و بین‌المللی کشور به شمار می‌رود که سالانه گردشگران خارجی و داخلی بیشماری از آن بازدید می‌کنند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *