بازی یک بام و دو هوای پوتین در خاورمیانه – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش یورنا به نقل از روزنامه اختیون نیوز، روسیه امروز شکل جدیدی از معماری اقتصادی را دنبال می کند و در عین حال قدرت نظامی خود را در جهان به تصویر می کشد. در حالی که مسکو در برابر هژمونی و کنترل غرب و ناتو ایستاده است، اسرائیل رابطه پیچیده ای با ایالات متحده تعریف کرده است. به گفته ناظران، بررسی دقیق اظهارات به وضوح نشان می دهد که روسیه و اسرائیل در برنامه جابجایی جمعیت در یک صفحه قرار دارند، به این معنی که روسیه در حال خلع سلاح همسایه خود اوکراین است، در حالی که اسرائیل قصد دارد در سرزمین های فلسطینی مستقر شود.

تکرار سناریوی اوکراین در خاورمیانه

اوراسیا ریویو گزارشی منتشر کرد که مدعی شد روسیه از جنگ در اوکراین به عنوان “عملیات نظامی ویژه” یاد کرده است. این روند که در 24 فوریه 2022 بلافاصله پس از تصویب شورای فدراسیون و دومای ایالتی (هر دو اتاق قانونگذاری) آغاز شد. از آن زمان، مسکو “پیش‌رفت‌های صلح” چین، آفریقای جنوبی و چندین کشور دیگر را در نظر گرفته، اما نپذیرفته است. اگرچه برزیل و هند در حال حاضر به دنبال برگزاری نشست صلح هستند، در عین حال اسرائیل قطعنامه «دو دولت» صادر شده توسط سازمان ملل را قاطعانه رد کرده است. ایالات متحده از زمان به رسمیت شناختن اسرائیل در سال 1948 به اشکال مختلف از این بازیگر حمایت کرده است. این باور عمومی بر این است که در طول قرن بیستم و به ویژه در دوران جنگ سرد، ایالات متحده به اسرائیل به عنوان متحدی حیاتی در برابر دشمنان نگاه می کرد و اشتراکاتی مانند نازیسم را به همراه داشت. و کمونیسم علاوه بر این، واشنگتن سالانه حدود 3.8 میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی می کند. بنابراین شکی نیست که اسرائیل نماینده منافع استراتژیک آمریکا در منطقه است.

بازی پوتین در خاورمیانه

در شرایطی که جنگ اسرائیل در منطقه در حال تشدید است، روسیه به توافقات صلح در اوکراین نادیده گرفته و از ابتکارات صلح صحبت می کند، روسیه نگرانی خود را از حملات احتمالی (ادعای) اسرائیل به ایران ابراز کرده است، به ویژه اینکه این کشور روابط نزدیک نظامی دارد با تهران روسیه با شناسایی تداوم درگیری ها و پیامدهای فاجعه بار درگیری ها در سوریه و لبنان، در اوایل اکتبر هشداری هولناک به شهروندان خود در اسرائیل صادر کرد. این همچنین با توجه به حمله هوایی اخیر اسرائیل در نزدیکی پایگاه روسی حمیمیم در سوریه است، جایی که کرملین از 1.5 میلیون شهروند خود خواست تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، سرزمین های اشغالی را ترک کنند. روسیه نیز شهروندان خود را از لبنان خارج کرد. در ابتدا تصور می شد روسیه بی طرف است و بازی دوگانه با اسرائیل راهی برای محافظت از شهروندانش است، اما امروز مشخص شده است که مسکو تمایلی به تشدید بحران در خاورمیانه ندارد.

روس ها از بحران غزه به عنوان یک فرصت استفاده می کنند

درگیری فلسطین و اسرائیل که در اکتبر 2023 آغاز شد، محکومیت جهانی را برانگیخت. در ابتدا، روسیه به دو دلیل رویکرد محتاطانه ای در پیش گرفت. مورد اول مربوط به بمباران نظامی اوکراین است. این بمباران توسط روسیه سازماندهی شده بود. عامل دوم این است که روسیه روابط دوجانبه قوی با یکدیگر دارد. هر دو بازیگر بر اهمیت تعامل در زمینه‌هایی مانند توسعه اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی، علی‌رغم بحران جاری در خاورمیانه تأکید می‌کنند. بنابراین، روسیه در مراحل اولیه تنش قرار دارد. او اتخاذ رویه‌هایی را برای گفتگوی گسترده برای تضمین تمامیت ارضی و حاکمیت پیشنهاد کرد. در اکتبر 2023، پوتین نسبت به تشدید خشونت و اجتناب از یک فاجعه انسانی در نوار غزه هشدار داد. وی مهمترین محورهای گفتگوی تلفنی با روسای جمهور فلسطین، مصر، ایران و سوریه را به طرف اسرائیلی معرفی کرد. علاوه بر این هشدار، بر تعهد اصولی روسیه برای ادامه کار برای پایان دادن به مناقشه فلسطین و اسرائیل و دستیابی به راه حل مسالمت آمیز از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک تاکید شد، اما در دسامبر سال گذشته، پس از تماس تلفنی پوتین و نتانیاهو، روسیه تصمیم خود را تغییر داد. موقعیت

مجله اوراسیا ریویو در ادامه مشاهدات ادعایی خود مبنی بر اینکه خاورمیانه به عرصه جدیدی برای رویارویی ژئوپلیتیک تبدیل شده است، ادامه داد و از این رو، کارشناسان روسی مسائل خاورمیانه تحلیل‌های مختلفی در مورد چشم‌انداز تعاملات منطقه‌ای از زمان درگیری در 7 اکتبر انجام داده‌اند، یعنی: آغاز جنگ این درگیری خود را نشان داده است کارشناسان تأیید می کنند که روسیه به طور فعال روابط خود را با کشورهای خاورمیانه در چارچوب حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل تقویت کرده است. آندری اونتیکوف، کارشناس خاورمیانه به روزنامه ایزوستیا گفت که اگر اروپایی ها و آمریکایی ها واقعاً بخواهند ایده راه حل دو کشوری را ترویج کنند، می توانند بر رهبری اسرائیل فشار بیاورند.

بازی پوتین در خاورمیانه

در حالی که برخی از نخبگان به ایده ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی متعهد هستند، برخی دیگر معتقدند که زمان برای رسیدن به این ایده رو به پایان است. دیمیتری ماریاسیس، محقق ارشد دپارتمان مطالعات اسرائیل در آکادمی علوم شرقی روسیه گفت که راه حل سیاسی مسئله فلسطین به خود اسرائیلی ها و فلسطینی ها بستگی دارد. گروهی از کارشناسان در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا تأیید کردند که هدف مسکو در اینجا جلب حمایت یک شریک در رویارویی خود با غرب از جمله در اوکراین است. بنابراین می توان گفت روسیه در سال های اخیر مانند آفریقای جنوبی روابط مهم و چند وجهی با اسرائیل داشته است. اما آنچه برای کرملین مهم است آمادگی آن برای ارائه کمک های احتمالی برای کاهش درد و رنج غیرنظامیان و مدیریت بحران ها است. بنابراین، مسکو بدون تلاش برای آسیب رساندن به روابط خود با اسرائیل، از ابزارهای مختلف برای مدیریت تنش ها استفاده می کند و از بحران خاورمیانه به عنوان فرصتی برای تقویت موقعیت خود در اوکراین استفاده می کند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *