سایه ترور بر لبنان؛ اسرائیل به جنوب لبنان حمله می‌کند؟

تبلیغات بنری


اقتصاد الکترونیک – محمد بیات; در شامگاه 17 سپتامبر، یکی از پیچیده ترین عملیات امنیتی در تاریخ مدرن خاورمیانه پس از حمله به سایت های هسته ای ایران با ویروس استاکس نت صورت گرفت. تقریباً ساعت 3:30 تا 4 بعد از ظهر به وقت محلی، پیجرهای جدید حزب الله در لبنان به طرز مشکوکی منفجر شدند. در پی این اقدام تروریستی، رسانه های اسرائیلی از کشته و زخمی شدن بیش از 3000 لبنانی خبر دادند.

تعداد شهدای حزب الله لبنان تا صبح چهارشنبه 27 شهریور به 13 نفر رسید. متأسفانه در جریان این سلسله بمب گذاری ها مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت مجروح شد. برخی منابع آگاه مدعی هستند وی از ناحیه صورت مجروح شده است اما ساعاتی بعد صفحه رسمی سفارت ایران در بیروت این خبر را تکذیب کرد. انتشار گسترده عکس‌ها و فیلم‌های مرتبط با این حمله تروریستی حکایت از گسترش ابعاد این فاجعه در «عروس خاورمیانه» دارد. در ادامه این یادداشت، تلاش خواهیم کرد تا به بررسی علل این حادثه، انگیزه های مقامات صهیونیستی و چشم انداز آینده در شرق مدیترانه بپردازیم.

انفجار پیچ و مهره های آلوده هرج و مرج در لبنان

تنها دقایقی پس از این حمله، برخی منابع لبنانی دلیل اصلی این حادثه را هک کردن دستگاه های پیجر حزب الله و انفجار آنها عنوان کردند. در این داستان پیجرها پس از دریافت سیگنال به شدت داغ شدند و سپس منفجر شدند. در چاپ دوم روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، برخی از تحلیلگران سایبری مانند ادوارد اسنودن معتقدند که انفجارهای 17 سپتامبر در نتیجه گرم شدن بیش از حد باتری ها نبوده و ممکن است نتیجه حضور بیش از حد باتری ها باشد. مواد منفجره نقطه تفاوت در این مرحله این است که چه زمانی مواد منفجره را در فراخوان مقاومت قرار دهیم. برخی منابع حاکی از آن است که مواد منفجره در دستگاه خریداری شده توسط حزب الله توسط همین شرکت تایوانی وجود داشته است. البته این شرکت تایوانی مدعی است که پیجرهای حزب الله توسط یک شرکت اروپایی که تحت لیسانس آن فعالیت می کند، ساخته شده است. در سناریوی دوم، افسران موساد توانستند به این پیجرها در داخل لبنان برسند و به اصطلاح آنها را آلوده کنند.

سایه های وحشت بر لبنان؛ چرا اسرائیل به دنبال تشدید تنش با حزب الله است؟

کوزه های شرکت تایوانی توسط عوامل موساد آلوده شده است

رسانه های رژیم صهیونیستی مدعی هستند اقدامات اخیر تل آویو باعث تضعیف هماهنگی نیروهای مقاومت و قرار گرفتن بسیاری از نیروهای حزب الله در موقعیت نامطلوب شده است. این ادعا در حالی مطرح می شود که مقاومت اسلامی لبنان در دو بیانیه منتشر شده پس از حادثه «بزرگتر» اعلام کرد که از حمله اخیر در سطح وسیع انتقام خواهد گرفت. برخی تحلیلگران بر این باورند که علیرغم قصد آشکار نتانیاهو برای تشدید تنش با مقاومت و کشاندن پای ایران در بحبوحه تحولات منطقه مول، شاید لازم باشد تهران در واکنش به اقدام تروریستی اسرائیل استراتژی جدیدی اتخاذ کند که متوقف شود. پیشرفت امنیتی صهیونیست ها و پایان دادن به بحران منطقه ای. به نظر می رسد تمرکز بر حوزه «نیمه سخت» یا «هوشمندی» کلید حل این معما باشد و به کنترل رفتار صهیونیست ها کمک کند.

حدود دو هفته پیش مقاومت لبنان در عملیات تلافی جویانه «چهل» دو مرکز مهم واحد 8200 و موساد در تل آویو را هدف قرار داد. رسانه های اروپایی اخیرا جزئیات این حمله را منتشر کردند که منجر به کشته شدن 22 صهیونیست و زخمی شدن بیش از 70 نفر دیگر شد. علاوه بر این، به گفته منابع عبری، شین بت در روزهای اخیر یک توطئه تروریستی را که ظاهراً هدف اصلی آن آویو کوچاوی بوده، خنثی کرده است. ذکر این وقایع از آن جهت حائز اهمیت است که به نظر می رسد جنگ سخت و تقریباً سخت حزب الله و اسرائیل وارد مرحله جدیدی شده و دو طرف در تلاش برای ضربه زدن به یکدیگر هستند. در همین حال، به نظر می رسد که تلاش های میانجی گری آموس هوخشتاین با شکست مواجه شده و فضا برای کنترل تنش ها محدود شده است.

سایه های وحشت بر لبنان؛ چرا اسرائیل به دنبال تشدید تنش با حزب الله است؟

سایه های جنگ در مقیاس بزرگ در شرق مدیترانه

در بعد سیاسی، به نظر می رسد نتانیاهو قصد دارد تا قبل از سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، سطح تنش را بالا ببرد و حزب الله را وادار به پاسخ قاطع کند. اگر این اتفاق بیفتد، نتانیاهو قدرت چانه زنی بیشتری برای توجیه حمله مقامات آمریکایی- اروپایی به جنوب لبنان خواهد داشت. به نظر می رسد که نتانیاهو در سفر قبلی خود به واشنگتن با مقامات احزاب جمهوری خواه و دموکرات دیدار کرد و سعی کرد با توضیح شرایط امنیتی حاکم در جبهه شمالی، “چراغ سبز” را برای حمله به جنوب لبنان به دست آورد، اما مقامات از دولت بایدن با این موضوع موافقت کرد و در عین حال این کار را نکرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا بی بی می تواند تاییدیه کاخ سفید برای حمله به لبنان را بگیرد یا خیر؟

یکی دیگر از متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر روند تحولات لبنان و آینده منطقه شامات، موضع واحد جناح های مقاومت حزب الله لبنان است. حمله سایبری گسترده مقاومت عراق به وب سایت های عبری را می توان اولین گام در پاسخ به اقدامات تروریستی اسرائیل دانست. رهبران نظامی و مقامات سیاسی اسرائیل باید بدانند که اگر جبهه لبنان باز شود، تنها چالش پیش روی آنها مقابله با موشک های هدایت شونده یا جلوگیری از نفوذ نیروهای نخبه رضوان نخواهد بود. تحولات هفته های اخیر نشان داده است که در صورت لزوم، گروه های مقاومت عراقی-یمن می توانند شهرهای بزرگ و مکان های استراتژیک مانند بنادر، ایستگاه های قطار یا فرودگاه ها را در مقیاس وسیع هدف قرار دهند. قمار حمله به لبنان منجر به جنگی گسترده و پیچیده خواهد شد که نتیجه آن می تواند بر تجارت بین المللی در دریای مدیترانه و همچنین کشورهای منطقه تأثیر بگذارد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *