ایران نگرانی عمیقی نسبت به تهدید گروه‌های تروریستی در دستیابی به سلاح‌های شیمیایی دارد

تبلیغات بنری


نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان منع سلاح های شیمیایی بر اهمیت اساسی تضمین کار مستقل، بی طرفانه و حرفه ای این سازمان تاکید می کند. سازمان.

یورنا- امیر سعید ایرانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع وضعیت خاورمیانه برگزار شد، اظهار داشت: (سوریه – سلاح های شیمیایی) ابتدا من می گویم. مایلم اسلوونی ریاست شورا را بر عهده بگیرد و این سفر امن را به شما تبریک می گویم. ما همچنین سیرالئون را برای پایان موفقیت آمیز ریاست آن در ماه اوت تحسین می کنیم. همچنین از حضور آقای آدجی ایبو، مدیر و معاون نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح در نشست امروز استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری عربی سوریه به عنوان یکی از اعضای متعهد به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی همچنان به تعهدات خود در این قرارداد پایبند بوده و با سازمان منع سلاح های شیمیایی همکاری نزدیک دارد. ما اهمیت حیاتی تلاش های دولت سوریه برای اجرای تعهداتش تحت این توافق را درک می کنیم.

العروانی با بیان اینکه از ارائه گزارش های ماهانه سوری استقبال می کنیم، گفت: آخرین گزارش شماره 129 شامل فعالیت های مربوطه در قلمرو جمهوری عربی سوریه طی سه ماه گذشته است. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری سوریه و تسهیل برگزاری بیست و هفتمین دور رایزنی بین تیم ارزیابی اعلامیه (DAT) و مرجع ملی سوریه در دوره 21 تا 30 مه 2024 هستیم.

وی افزود: اقتدار ملی سوریه از برگزاری بیست و هشتمین دور رایزنی بین کارشناسان اقتدار ملی سوریه و تیم ارزیابی اعلامیه پس از 10 سپتامبر آینده و بر اساس تاریخ های مناسب برای هر دو طرف استقبال کرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: به این ترتیب مرجع ملی سوریه قرارداد سه جانبه جمهوری عربی سوریه، دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل را تمدید کرد. دفتر خدمات پروژه به مدت شش ماه دیگر به منظور تسهیل وظایف و فعالیت های سازمان منع سلاح های شیمیایی در سوریه.

وی افزود: ما همچنین معتقدیم که سازمان منع سلاح های شیمیایی باید بتواند وظایف خود را به صورت بی طرفانه، حرفه ای و عینی انجام دهد تا حقایق را مشخص کند و نتیجه گیری مبتنی بر شواهد ارائه کند. این به نفع کنوانسیون، سازمان منع سلاح های شیمیایی، حاکمیت قانون و حفظ صلح و امنیت بین المللی است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت کامل خود از کنوانسیون سلاح های شیمیایی و تقویت اقتدار آن را اعلام کرده و خواستار اجرای کامل، موثر و بدون تبعیض این کنوانسیون است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: متأسفانه آنچه در سال های اخیر در این شورا و در سازمان منع سلاح های شیمیایی مشاهده شده، بهره برداری سیستماتیک از عملیات توسط برخی کشورهای عضو است. این نهادها با استناد به یک سری اتهامات بی اساس علیه دولت سوریه و نادیده گرفتن پیشرفت هایی که در اجرای تعهدات خود داشته است، برای رسیدن به اهداف سیاسی خود به هر قیمتی مورد استفاده قرار می گیرند.

ایروانی ادامه داد: با نگرانی همگانی می بینیم که اظهارات مکرر در جلسات امروز مؤید ناکارآمدی برگزاری جلسات شورا در این حوزه است چرا که عدم پیشرفت اساسی یا تحولات مهم مشخص است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: این روند که اقتدار کنوانسیون را تضعیف می کند و اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی را به خطر می اندازد باید متوقف شود.

ایروانی تصریح کرد: در این رابطه به نامه مورخ 18 جولای 2024 گروه 21 برلین که شامل کارشناسان سازمان ملل و دانشگاهیان است اشاره می کنیم. نامه ای که به همه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی، شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ارسال شده است، شواهد بیشتری از کاستی های جدی دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی را ارائه می دهد و خطرات سیاسی شدن این سازمان را برجسته می کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: از ادامه گفت‌وگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده و پایان دادن به این موضوع حمایت می‌کنیم. این رویکرد برای حصول اطمینان از شفافیت، پاسخگویی و حل رضایت بخش تمام مسائل باقی مانده حیاتی است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان منع سلاح های شیمیایی، بر اهمیت اساسی تضمین فعالیت مستقل، بی طرفانه و حرفه ای این سازمان تاکید می کند. این امر به ویژه با توجه به مسائل مربوط به اجرای تعهدات کشورهای عضو از جمله جمهوری عربی سوریه حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: در نهایت جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی اصلی سلاح های شیمیایی، استفاده از سلاح شیمیایی توسط هرکس و در هر مکان و تحت هر شرایطی را به شدت محکوم می کند. باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از استفاده مجدد از این سلاح های وحشتناک انجام داد. ایران عمیقاً نگران تهدید گروه‌های تروریستی برای دستیابی به تسلیحات شیمیایی است و بر لزوم همکاری بین‌المللی قوی‌تر برای مقابله با این تهدید علیه صلح و امنیت جهانی تاکید می‌کند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *