فرار مکرون از استیضاح؛ نخست‌وزیر جدید فرانسه معرفی شد

تبلیغات بنری


رئیس جمهور فرانسه که از سوی مخالفان به تشدید تنش های سیاسی متهم شده بود، سرانجام نخست وزیر جدید این کشور را معرفی کرد.

یورنا- در حالی که نمایندگان پارلمان فرانسه پس از دو ماه رکود سیاسی پس از انتخابات زودهنگام که این کشور شاهد آن بود، طوماری را برای برکناری امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور امضا کردند. میشل بارنیه وی به عنوان نخست وزیر جدید فرانسه معرفی شد.

به گزارش فرانس بلو، ماتیلد بانو، رئیس پارلمان از حزب چپ افراطی بی طرف اعلام کرد که مخالفت ماکرون با نخست وزیر لوسی کوستیس باعث شد تا 81 نماینده پارلمان طوماری را امضا کنند و خواستار برکناری او شدند.

بانو اقدام برکناری مکرون را واکنش سیاسی مناسب به کودتای ضد دموکراتیک رئیس جمهور فرانسه عنوان کرد و گفت: این ابتکار آزمونی برای استقلال پارلمان فرانسه است.

اگرچه روند برکناری مکرون در پارلمان فرانسه با امضای 81 نماینده آغاز شد، اما به دلیل نیاز به تصویب دو سوم از 577 نماینده بر اساس اصل 68 قانون اساسی، این روند طولانی و دشوار است.

مخالفت ماکرون با ریاست جمهوری لوسی کوستیس پس از انتخابات ژوئیه 2024 (ژوئیه امسال) او را در مقابل احزاب چپ قرار می دهد.

سرانجام مکرون پس از دو ماه بن بست سیاسی در فرانسه پس از انتخابات زودهنگام این کشور، روز پنجشنبه 15 سپتامبر، میشل بارنیه را به عنوان نخست وزیر جدید فرانسه معرفی کرد.

بارنیه کمیسر سابق اتحادیه اروپا و وزیر خارجه سابق فرانسه است که ریاست تیم مذاکره کننده برگزیت را بر عهده داشت. نخست وزیر جدید فرانسه در سال های 2004-2005 وزیر امور خارجه آن کشور بود.

سران احزاب چپ فرانسه پیش از این از مکرون خواسته بودند که مانعی برای تشکیل دولت نکند. مکرون کاندیدای نخست وزیری جبهه مردمی جدید را رد کرد و گفت که خواهان نخست وزیری با حمایت گسترده و پایدار است تا از رای عدم اعتماد به پارلمان که باعث هرج و مرج سیاسی بیشتر می شود، جلوگیری کند.

نمایندگان جبهه مردمی نوین همچنین رئیس جمهور را به عدم اقدام جدی، اقدامات مضر و عدم پذیرش نتایج انتخابات سراسری زودهنگام متهم کردند.

فرانسه از ماه جولای و شکست مکرون در انتخابات زودهنگام پارلمانی شاهد یک بن بست سیاسی بوده است. انتخابات مذکور باعث شد که پارلمان این کشور به سه بخش چپ، میانه و راست افراطی تقسیم شود، بدون اینکه هیچ یک از آنها از اکثریت برخوردار باشند.

دولت مرکزی گابریل آتال که پس از انتخابات ژوئیه استعفا داد، نظارت کمی بر خدمات در طول آتش‌بس المپیک داشت.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *