معرفت، محبت و اطاعت سه وظیفه جامعه امروز در قبال امام حسن (ع)

تبلیغات بنری


گفتگو

یک کارشناس علوم قرآن، علم، محبت و معرفت را از وظایف نسل امروز نسبت به امام حسن (علیه السلام) دانست.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتیبر در گفتگو با مقدار در مورد رویکرد امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید: یکی از موضوعاتی که در دوران حکومت امام حسن علیه السلام مطرح شد، مصالحه ای بود که آن حضرت به زور پذیرفت و برخی از مفاد آن را تغییر داد تا اسلام را با آن حمایت کند.

وی به حدیث پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: خاتم الانبیاء(ص) در روایتی فرمودند: الحسن و الحسین پسران من هستند و امامانی هستند که قیام کردند یا صلح کردند. این نشان می دهد که پیامبر اسلام (ص) پیش از هر اتفاقی سلام امام حسن (علیه السلام) را پیش بینی و تصدیق کرده است.

شریعتیبر به جریانات سیاسی عصر امام حسن مجتبی علیه السلام اشاره کرد و گفت: شایان ذکر است که ائمه اطهار علیهم السلام با توجه به شناخت منطقه خود با آنچه خداوند برای آنها نیت کرده و بر اساس آن عمل کنید. بهترین مردم این کار را نمی کنند و با نگاهی به اوضاع و احوال عصر امام حسن علیه السلام درمی یابیم که بسیاری از یاران و فرماندهان امام فریب معاویه را خورده اند و به همین دلیل هرگونه سیاسی. نهضت به منافع اسلام و مسلمین خدشه وارد می کند.

وی به بررسی رویکرد معاویه پرداخت و تائید کرد: معاویه با ظاهری فریبنده سعی کرد افکار عمومی را از حقیقت منحرف کند و در این مورد نیز موفق شد.

این کارشناس علوم قرآن، پذیرش معاهده آشتی را اقدامی قهرمانانه از سوی امام حسن (علیه السلام) دانست و افزود: معاهده آشتی که برخی از مفاد آن توسط امام حسن (علیه السلام) تغییر یافت. در حالی که ده سال از ولایت امام حسن علیه السلام مصادف با حضور معاویه و پس از شهادت این امام بزرگوار امام حسین علیه السلام می گذشت، مصلحت جامعه اسلامی بود. ) ده سال به موازات معاویه حکومت کرد و در این مدت سید السید (علیه السلام) قدرت را به دست گرفت. شهادت (علیه السلام) نیز همان مسیر امام حسن (علیه السلام) را طی کرد و همچنان ادامه دارد، اما پس از مرگ معاویه و به قدرت رسیدن یزید، حادثه قیام کربلا رخ می دهد. این نشان می دهد که در شرایط آن روز بهترین راه و تعهد به توافقنامه صلح محسوب می شد.

شریعتیبر درباره اختلاف مورخان در مورد زمان شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: این اختلاف تاریخ فقط با امام حسن علیه السلام نیست، بلکه در مورد سایر ائمه نیز هست. زمان شهادت یا ولادت او رسماً ثبت و اعلام نشده است. حتی پیامبر اسلام (ص) هم زمان شهادت خود را در میان شیعه و سنی اعلام نکرد. در مورد امام حسن مجتبی (علیه السلام) باید تأکید کرد که چون مدتی مسموم شد و مدتی در بستر ماند، مدت بیماری تا شهادت چند روز مانده بود توسط مورخان به درستی ثبت نشده است.

وی به وظیفه ما نسبت به امام حسن مجتبی (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه در آیات و روایات آمده است، دوستداران امام حسن (علیه السلام) سه وظیفه دارند: اول: شناخت امام، و شناخت امام. سبک زندگی و شخصیت اخلاقی و سیاسی ایشان نیز با توجه به سیره این امام بزرگوار که در تاریخ و در روایات آمده است مورد تأکید قرار گرفته است. نکته دوم محبت به خانواده است که حتی در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *