نقدی بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/ نشانه‌هایی از تحول، تناقض و کمی هم آینده‌نگری

تبلیغات بنری


یک گزارش

با نگاهی به دعوت شدگان به مرحله جدید اردوهای تیم ملی، نشانه هایی از تحول و نو شدن دیده می شود، هرچند هنوز ناکافی هستند.

یورنا – تیم ملی فوتبال تا راهیابی به جام جهانی راه زیادی در پیش دارد و بدون شک بازیکنان باتجربه و ملی پوش می توانند بازوی قوی کادرفنی برای انجام دیدارهای سرنوشت ساز و کسب موفقیت برای صعود از فینال باشند. از این تورنمنت به جام جهانی 2026، اما شاید این نظر تا حدودی با روحیه جوانی تیم ملی مغایرت داشته باشد.

امیرقلینی وی لیست 26 نفره تیم ملی را برای بازی با قرقیزستان و امارات در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2026 بلافاصله پس از پایان هفته سوم لیگ برتر اعلام کرد. از فراخواندن بازیکنان مصدوم گرفته تا حضور اسامی تکراری، بی انگیزه و قدیمی. طبیعتاً این فهرست حاوی اتفاقات مثبتی نیز می باشد.

باید از تیم ملی در عرصه کار حمایت کرد و برای تقویت آن با جان و دل تلاش کرد اما این دلیل نمی شود که از اشتباهات چشم پوشی کنیم و به قول دوستان مشکلی در تیم ملی ایجاد نکنیم. تیمی که در آینده آسیب بیشتری به همراه خواهد داشت و حتی در کوتاه مدت تیم ملی را تضعیف خواهد کرد.

البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که فوتبال ملی ما متاثر از فوتبال سطح باشگاهی است. باشگاه های ما مدت هاست جوانی، پوست اندازی و تحول را فراموش کرده اند، بنابراین نمی توان همه بار را بر دوش کادرفنی تیم ملی گذاشت، هرچند قلانویی و یارانش انتظارات را برآورده نکردند.

مروری بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/نشانه های دگرگونی، تناقض و کمی بصیرت

به گفته قلانویی، در مورد هر لیستی که اعلام می شد صحبت های زیادی مطرح شد، همانطور که در گذشته بوده و در آینده نیز خواهد بود، اما با نگاهی سطحی و سطحی به لیست تیم ملی می توان به تناقضاتی رسید کادر فنی تیم و پاسخ آن بی پاسخ مانده است.

یکی از بازیکنانی که نامش در لیست جدید القلانویی قرار گرفت معمایی بود گفت عزت الله این بازیکن که از خرداد ماه سال جاری به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو حتی در لیست ذخیره تیم شباب الاهلی قرار نگرفت کمتر از یک هفته به تمرینات گروهی تیمش اضافه شد اما با وجود این تیم ملی و کادر فنی تیم تصمیم به حضور در اردو گرفتند.

هرچند بعید به نظر می رسد که عزت الله در این دو دیدار شانس حضور در ترکیب اصلی تیم ملی را پیدا کند و ممکن است در نهایت به عنوان بازیکن ذخیره فرصت بازی پیدا کند، اما شاید بهتر شود. . برای جایگزینی با بازیکنان جوان و پرشور در شرایط مسابقه، از آنها دعوت می شود تا در این دو بازی که شاید چندان سنگین هم نباشند، خود را محک بزنند و برای حضور در میادین بزرگتر تجربه کسب کنند.

از طرف دیگر ابوالفضل الجلالی وی در عین حال به دلیل مصدومیت در ماه های اخیر به تیم ملی دعوت شد و نتوانست در ترکیب اصلی استقلال قرار بگیرد.

مروری بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/نشانه های دگرگونی، تناقض و کمی بصیرت

از سوی دیگر برخی از غایبان این لیست انتقاد می کنند. منتقدان معتقدند که بازیکن دوست دارد رامین رضاییان که به دلیل درخشش در استقلال به اردوی قبلی دعوت نشد و شایسته دعوت شدن به تیم ملی برای دیدارهای شهریور ماه بود. باز هم در مرکز دفاع راست برای القلنوی عادل حردانی او دوباره او را به تیم ملی دعوت کرد، هرچند در این مدت در سپاهان عملکرد خوبی نداشت و نتوانست جای رضاییان را در این تیم پر کند.

در مرکز دفاع چپ میلاد محمدی او که به تازگی راهی پرسپولیس شده بود دوباره دعوت شد اما در خطوط دیگر شاهد تغییرات چندانی نبودیم و قلانویی تقریبا 90 درصد بازیکنانی را که قبلا به اردو دعوت کرده بود، استفاده خواهد کرد.

هواداران استقلال ابراز امیدواری کردند که رامین رضاییان به دلیل درخشش در لیگ برتر انگلیس به اردوی تیم ملی دعوت شود. از طرفی شایعه شده بود که این دو دیدار (قرقیزستان و امارات) برگزار خواهد شد. احسان حاج صفیکاپیتان سابق تیم ملی نیز به اردو فراخوانده شد که در نهایت هیچ کدام از این بازیکنان دعوت نشدند تا مشخص شود قلعه نویی قصد دارد تا حدودی تمدید کند. طبیعتاً بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که رضاییان به دلیل آمادگی بدنی بالا باید به این اردو دعوت می شد اما سرمربی تیم ملی اینطور فکر نمی کرد.

از استقلال علاوه بر رامین رضاییان، روزانه او که سابقه حضور با تیم ملی و جام جهانی را داشت به اردو دعوت نشد چرا که برخی می گویند به دلیل عملکرد ضعیفش در بازی های اخیر استقلال دعوت نشد با وجود اینکه چسمه 31 سال سن دارد و خواهد شد. ترک او تا جام جهانی 33 سال سن دارد اما اگر بحث کادر فنی تیم ملی است پس دلیل دعوت از شجاع خلیل زاده 35 ساله چیست؟

مروری بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/نشانه های دگرگونی، تناقض و کمی بصیرت

با توجه به اینکه مسابقات جام جهانی تا دو سال دیگر برگزار می شود، باید گفت برخی از افراد مانند رامین رضاییان، احسان حاج صفی، روزبی چشمی، شجاع خلیل زاده، وحید امیری، کنعانی زادگان و … عملا شانسی ندارند. شرکت کننده در مرحله مقدماتی و خود جام جهانی اتفاق عجیبی می افتد و یک نفر دعوت می شود، اما گالانوی هنوز نمی تواند برخی از آنها را از دست بدهد.

با همه این توضیحات باید از نام های جدید تیم ملی تمجید کرد و به جوانان اعتماد کرد. طبیعتا جای یکی دو بازیکن تاثیرگذار مانند محمدجواد حسین نژاد، سعید سحرخیزان و امیرحسین حسین زاده خالی است که می توان در اردوهای پیش رو پوشش داد.

کنار گذاشتن برخی از استخوان‌های قدیمی و اتخاذ رویکردی تازه برای تجدید می‌تواند کار خوبی باشد که به ثمر نشستن آن زمان می‌برد و این دوره تکاملی و انتقالی نیازمند صبر و اعتماد به جوانی است، اما دعوتی ذوق‌آمیز از بازیکنان پیر و سالخورده است. جوانی در حال گذر با انگیزه و نفس تازه موضوعی است که باعث بی اعتمادی به نحوه انتخاب بازیکنان توسط کادر فنی تیم ملی می شود.

مروری بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/نشانه های دگرگونی، تناقض و کمی بصیرت

بعد از مدت ها افرادی مثل حاج صفی، انصاری فرد، رضاییان و وحید امیری جای خود را به جوان ترها دادند. حضور محمد قربانی، حزباوی، آقایی پور، ارشا شکوری، سیدمنش، آریا یوسفی و… اقدام خوبی است و باید مورد حمایت قرار گیرد، اما مشخص نیست چرا در این مرحله محمدجواد حسینی نژاد یا سعید شهرخیزان که در زبان روسی می درخشند. زبان الدوری یا امیرحسین حسین زاده تراکتورسازی به اردو دعوت نشدند؟ یا دلیل دعوت از خلیل زاده (35 ساله) و جوان سامان فلاح چه بوده است؟

به زودی سالمندان از جمله شجاع خلیل زاده، قدوس، امیری، کنعان زادگان و … باید جای جوان ها را بگیرند، اما اگر باشگاه ها جوانان با استعداد و پدیده را نشناسند و به تیم ملی تزریق کنند، چگونه می توانند باشند. جایگزین شده است؟ آیا مردم رفتار درستی داشتند؟

به هر حال همه اینها تناقضات و ابهاماتی است که قلناوی و همکارانش باید آن را روشن و روشن کنند تا شناخت فوتبالدوستان عاری از بسیاری از سوالات بی پاسخ باشد.

مروری بر فهرست جدید تیم ملی فوتبال/نشانه های دگرگونی، تناقض و کمی بصیرت

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *