آمادگی مجموعه سلامت خراسان رضوی برای ارائه خدمات به زائران دهه پایانی ماه صفر

تبلیغات بنری


دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجتمع بهداشتی و درمانی خراسان رضوی در بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی آماده ارائه خدمات مورد نیاز زائران پیاده و همچنین زائران مسجدالحرام رضوی هستند.

یورنا – به گزارش ویپادا، علاوه بر آماده سازی بیمارستان بزرگ امام رضا (علیه السلام) سایر بیمارستان های مشهد مقدس از جمله شریعتی با ظرفیت 168 تخت، ولایت با ظرفیت 180 تخت، حضرت قائم (عج) (سلام الله علیه) با 870 تخت و شهید هاشمی نژاد با 400 تخت. خانواده حضرت ام البنین (سلام الله علیها) در دهه آخر صفر با 140 تخت تخصصی زنان و زایمان و یک واحد دیالیز در بخش دیالیز به زائران بیت الله الحرام خدمت کردند.

در دهه پایانی صفر، شیفت های ویژه ای برای بخش های مختلف از جمله اورژانس، مراقبت های ویژه و اتاق عمل برای بیمارستان دکتر شریعتی مشهد در نظر گرفته شد. همچنین امسال نیز موکب پزشکی بیمارستان شریعتی مانند سال های گذشته در جاده چینران به مشهد مستقر و فعال می شود و در این موکب خدمات پزشکی، پرستاری، اورژانس، دارویی و سرپایی و مواردی ارائه می شود. نیاز به خدمات بستری نیز توسط آمبولانسی در آنجا مستقر شده و به بیمارستان در محل موکب منتقل می شوند.

از سوی دیگر تمامی بخش های بیمارستان استانداری از جمله اورژانس این مرکز درمانی و همچنین تمامی اعضای کادر درمانی این بیمارستان در آمادگی کامل برای بیمارستان های سیار، پزشکیان و پرستاران این بیمارستان هستند مراکز درمانی کاملا آماده هستند. این بیمارستان با نیروهای جمعیت هلال احمر و پزشکیان بسیجی رضوی مسئول این مراکز درمانی همکاری می کند.

بیمارستان القائم (علیه السلام) با ظرفیت 870 تخت برای بیماران بستری و فعال که 200 تخت آن اختصاصی و مستقر در بخش های ویژه و بخش مراقبت های ویژه است، آمادگی کامل برای انجام ماموریت ویژه دارد. دهه آخر صفر و اربعین. الحسینی برای شهادت امام رضا (علیه السلام). در این ایام کلیه پزشکیان، پرستاران و سایر اعضای کادر درمانی بیمارستان حضرت قائم (علیه السلام) با توجه به شیفت های انجام شده در محل کار خود حضور دارند و در زمان لغو کلیه مرخصی ها، شیفت های ویژه ایام خاص مانند اربعین حسینی و رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و شهادت امام رضا (علیه السلام) نبوت شده است. ).

بیمارستان شهید هاشمی نژاد در تمامی بخش ها مجهز است و این روزها دارای نیروهای متخصص و فوق تخصصی برای خدمت رسانی به زائران و مراجعه کنندگان در این مرکز درمانی است. خدمات سرپایی نیز در کلینیک های تخصصی این مرکز در روزهای غیر تعطیل در دو شیفت فعال صبح و عصر ارائه می شود.

بیمارستان زنان و زایمان حضرت ام البنین(س) نیز با 100 تخت فعال مادر و کودک در دهه آخر صفر آماده بهره برداری است. در این ایام حرکت های استثنایی برای کارکنان این مرکز درمانی در نظر گرفته شده است تا با افزایش مراجعات، سرعت و کیفیت خدمات درمانی مورد نیاز بیماران کاهش پیدا نکند.

بیمارستان پیوند کلیه و دیالیز المنتصر یکی دیگر از مراکز درمانی است که در روزهای پایانی صفر در حالت آماده باش قرار دارد. بخش دیالیز این بیمارستان بزرگترین و مجهزترین بخش دیالیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و به بیماران نیازمند دیالیز خدمات رسانی می کند. 22 تخت فعال در بخش دیالیز وجود دارد که حدود 40 بیمار دیالیزی در آن بستری شده و خدمات دیالیز دریافت می کنند.

با در نظر گرفتن توصیه های بهداشتی و اصل اولویت سلامت بر درمان. زائران امام رضا (علیه السلام) که این روزها عازم مشهد هستند، بهتر است از غذاهای سبک و زود هضم که بهترین تغذیه در هنگام پیاده روی است، استفاده کنند. از دیگر توصیه های تغذیه ای می توان به عدم مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی ها و همچنین رعایت رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و مسمومیت غذایی اشاره کرد.

از مصرف غذاها و نوشیدنی های فله و بسته بندی نشده، لبنیات غیر پاستوریزه و غذاهای پرچرب و نمک مانند تنقلات شور، کنسروها، سوسیس و کالباس و فست فودها و همچنین استفاده از منابع غذایی حاوی آهن و روی و میوه های حاوی آهن خودداری کنید. … از دیگر توصیه های غذایی که زائران امام رضا (علیه السلام) پیاده روی می کنند می توان به خواص ملین و منابع غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات اشاره کرد.

استراحت کافی، استفاده از کفش مناسب پیاده روی و همچنین استفاده از کلاه لبه دار، ضد آفتاب، عینک آفتابی استاندارد و از سوی دیگر استفاده از کوله پشتی مناسب از توصیه هایی است که کارشناسان به زائران پیاده در ایام حج می کنند. . چهلمین روز و دهه آخر ماه ارائه شده است.

ارائه خدمات مراقبتی طب سنتی برای زائران پیاده. بهورزان مراکز بهداشتی درمانی در دهه آخر صفر آموزش های لازم را در زمینه طب سنتی دیده اند و این خدمات را به زائران پیاده ارائه می کنند. آموزش اصلاح سبک زندگی یکی از مهم ترین رویکردهای طب سنتی است که به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ارائه می شود.

39 مرکز جامع سلامت در مسیر زائران به آموزش و مراقبت های پزشکی سنتی می پردازند. توصیه های تغذیه ای، حفظ سلامت اسکلتی عضلانی و مبارزه با بیماری های مزمن غیرواگیر از جمله موضوعات ارائه شده به زائران می باشد.

خدمات جهادی پزشکی در جاده منتهی به حرم رضوی در دهه پایانی صفر دانشجویان و پزشکیان بسیجی با استقرار در برخی مراکز بهداشتی و درمانی به زائرین حرم منور رضوی خدمات رسانی کردند. در این مراکز درمانی خدمات پزشکی، دارو و تزریقات به مراجعین ارائه می شود.

خدمات غربالگری و مراقبت از زائران سالمند در میان زائران به ویژه زائران پیاده، سالمندانی نیز وجود دارند که عوامل خطر آنها در ایستگاه های بهداشتی مسیر بررسی می شود. کنترل عوامل خطر زائران سالمند از جمله فشار خون و دیابت یکی از اقدامات بهورزان مستقر در ایستگاه های بهداشتی مسیر و داخل شهر در دهه پایانی صفر است. نذورات در مسیر پیاده روی بین مردم توزیع می شود و عموما شیرین و حاوی قند است و به سالمندان توصیه می شود از مصرف زیاد این غذاها خودداری کنند.

ارائه خدمات رایگان مراقبتی و آزمایشگاهی به مادران باردار از زائران با توجه به ضعف سیستم ایمنی و طولانی بودن سفر، مادران باردار در دهه آخر ماه صفر نیاز به عیادت دارند زائران شهر مشهد از خدمات درمانی و آزمایشگاهی رایگان بهره مند می شوند.

ضمناً در صورتی که خانم باردار قصد مراجعه به مراکز بهداشتی را نداشته باشد می تواند به صورت شبانه روزی با سامانه 4030 تماس گرفته و مشاوره های لازم را از کارشناسان مامایی دریافت کند. در کنار این خدمات، حوزه سلامت و کارشناسان آن نیز این روزها در آماده باش هستند تا سلامت زائران رضوی را از نظر محیط زیست، آب، تغذیه سالم و مسکن مناسب تامین کنند. نیروهای سازمان اورژانس کشور نیز در سه محور شهری، جاده ای و حرم مطهر رضوی آماده خدمت رسانی به زائران هستند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *