دولت چهاردهم به‌دنبال تحقق اهداف فرهنگی است

تبلیغات بنری


رئیس جمهور گفت: دولت چهاردهم با تکیه بر اسناد و سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحقق این اهداف است.

یورنا – مسعود مازیکیان ظهر امروز سه شنبه در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت چهاردهم پس از ارائه گزارشی از عملکرد این شورا در دوره های گذشته به ویژه دوره سه ساله ریاست جمهوری. شهید آیت الله رئیسی گفت: در دوره های گذشته تلاش زیادی برای تصویب اسناد و سیاست ها در حوزه ها به گونه ای متفاوت انجام شد، اما لازم است با بررسی نتایج اجرای این اسناد، بدانیم که این اسناد واقعاً تا چه اندازه است. منجر به نتایج مطلوب شد و بر این اساس تصمیم بر ادامه مسیر درست گرفته شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز نهادها و ادارات زیادی در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند و منابع و اعتبارات کلانی را به این فعالیت ها اختصاص می دهند اما نتیجه ای که تدوین کنندگان اسناد و سیاست ها می خواستند محقق نشد، افزود: حتما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. در دولت باید هر نهاد و اداره ای که از منابع مالی دریافت می کند، این کار را انجام دهیم.

پزشکیان ادامه دادند: کسب اعتبار تحت عنوان فعالیت فرهنگی و صرف نوشتن کتاب و مقاله قابل قبول نیست و نتیجه آن باید در تغییر رفتارها و بهبود وضعیت ظاهر شود. ما اعتقادات و اعتقاداتی داریم که آنها را محترم می دانیم، اما وقتی به جامعه نگاه می کنیم می بینیم که نسل جوان آنطور که باید با ما موافق نیست. کار فرهنگی به این معناست که جامعه عمیقاً این باورها را محترمانه بپذیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم با تکیه بر اسناد و سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحقق این اهداف است، بر لزوم ارزیابی و بازنگری روش های اجرای این اسناد توسط دولت با همکاری مراجع رسمی تاکید کرد. . سایر ادارات در نیروها و نهادهای مختلف و به منظور نیل به اهداف زیر، رژیم بر تدوین آنها تأکید کرد.

دکتر در بخشی دیگر از سخنان خود از نگاه و رویکرد حاکم بر حوزه آموزش در آموزش و پرورش و آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا تعداد زیادی دانشگاه با هزینه های گزاف و سرمایه مالی تاسیس کرده ایم؟ ما جوانی خود را در آنجا صرف می کنیم تا تحصیلات بی کیفیتی را برای تربیت فارغ التحصیلان بیکار به دست آوریم بدون اینکه به تعادل بین نیاز و مصرف توجه کنیم.

پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس و دانشگاه ها موضوع دیگری بود که رئیس جمهور به آن انتقاد کرد و گفت: امروز در حالی که دانشگاه های دنیا وارد نسل چهارم و پنجم شده اند، ما همچنان در دانشگاه های نسل دوم گیر کرده ایم علم، و اگر خیلی خلاق باشیم، روش تحقیق را هم به دانش آموزان آموزش می دهیم. آیا مشکلات پیچیده جامعه با این دانشگاه و فارغ التحصیلان آن قابل حل است یا فقط برای کسب درآمد دانشگاه ایجاد کرده ایم؟!

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحول در جامعه با آموزش آغاز می شود، گفت: سازوکاری برای تعیین حقوق ایجاد کرده ایم که بر اساس آن هیچ تفاوتی بین دانشمند ماهر و خلاق و فرد عادی وجود ندارد و هر دو از حقوق مساوی برخوردار می شوند. و بعد اعتراض می کنیم که چرا نخبگان ما مهاجرت می کنند؟ در نهایت باید بین کسانی که می دانند، می فهمند، می توانند و انگیزه دارند و کسانی که هیچ کدام از اینها را ندارند تفاوت باشد وگرنه نتیجه این می شود که دانشگاه و کشور از نخبگان خالی می شود.

این پزشکیان عدم آموزش پنج مهارت اساسی کار گروهی، حل مسئله، ارتباطی، ساختاری و قدرت اداری را ضعف اساسی در نظام آموزشی کشور عنوان کردند و گفتند: علاوه بر این ضعف اساسی، از بی عدالتی شدید نیز رنج می بریم. در آموزش و پرورش نظام آموزشی در کشور کلاس ها در برخی مدارس خصوصی بالاتر از برخی از دانشگاه های ما است و در برخی مدارس دیگر معلم کافی نداریم. این تبعیض و بی عدالتی در آموزش و پرورش بین ما و نسلی که در این نظام یاد می گیرند فاصله ایجاد کرده است و همدیگر را نمی فهمیم و زبان نمی فهمیم.

رئیس جمهور افزود: ما نتوانسته ایم بستر عادلانه و عادلانه ای برای تربیت فرزندان این سرزمین ایجاد کنیم و هر که پول نداشته باشد حداقل فرزندش تحصیل نخواهد کرد. این مشکلی است که من شخصاً زمانی که برای تحصیلات تکمیلی به تهران آمدم با آن مواجه شدم و بسیار از آن رنج بردم. این بی عدالتی با فرزندان ما صحبت می کند و به آنها می گوید که آنها با هم برابر نیستند و این محیط مناسبی برای تحصیل و زندگی نیست. در چنین بستری عشق به آب و خاک در خون و جان این کودکان جاری نمی شود و در فرصتی که پیدا می کنند به راحتی وطن را ترک می کنند.

پزشکیان با انتقاد از نظام پرداخت حقوق که خلاقیت، توانایی و مهارت افراد را تحت عنوان عدالت آفرینی نادیده می گیرد، خاطرنشان کردند: در چنین سیستمی کسانی که خوب کار می کنند منزوی می شوند و کسانی که خوب کار نمی کنند خود به خود منزوی می شوند. بنابراین ادامه این وضعیت به تدریج چیزهای خوبی را خراب می کند. قطعاً اصلاح سازوکار حقوق و دستمزد و آموزش کشور را در دولت و با همکاری مجلس ادامه خواهیم داد تا هر فردی با توجه به انگیزه، توانایی، خلاقیت و شایستگی خود از حقوق، مزایا و جایگاه برخوردار شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هدف نهایی ما حفظ کرامت مردم به ویژه زمانی است که به سیستم اداری متوسل می شوند، گفت: آنچه در واقع باعث نارضایتی مردم می شود، مشکلات ناشی از تحریم ها و مسائل مشابه نیست، بلکه رفتار نامناسب با آنان است. هنگام مراجعه به بخش های مختلف دستگاه های اداری، از ارائه دهندگان خدمات گرفته تا سایر دستگاه ها. توصیه اکید من به همه مدیران دولتی این است که از همه کارمندان تحت مدیریت خود بخواهند که اگر نمی توانند مشکل مشتری را حل کنند حداقل به زخم او نمک نمالند و با زبانی مهربان و دلنشین و با احترام با او رفتار کنند.

این پزشک با بیان اینکه باید این کار را از خودمان شروع کنیم، گفت: در نظر داریم شاخص هایی را تدوین کنیم تا در ماه مبارک رمضان که ماه خودسازی است، بتوانیم حداقل عملکرد نیروی انسانی را ارتقا دهیم. یک قدم؛ بر اساس روش های علمی، شعائر و سنت های متعالی دینی باید به چارچوب های عملی برای اصلاح اخلاق و رفتار اداری تبدیل شود. در این راستا از شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها می خواهم که ما را یاری دهند تا بتوانیم تحول سازنده و بهبود عملکرد نیروی انسانی دستگاه های اجرایی کشور را در جهت نزدیک شدن به وضعیت و شرایط ایجاد کنیم. مدل منظور از سند چشم انداز چیست؟

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکهمه در یکبهارینبهارینهورنازهورنازرابورابوسارینسارینتیلاتیلاتینوتینوتوژالتوژالیستایستایورنایورناهمه در یکبهارینهورنازرابوسارینتیلاتینوتوژالیستایورناهمه در یکبهارینهورنازرابوسارینتیلاتینوتوژالیستایورنا