چند توصیه به داوطلبان آزمون سراسری برای انتخاب رشته

تبلیغات بنری


استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و رئیس سابق سازمان سنجش و سنجش نظام آموزشی کشور در تفاهم نامه ای نکات مهمی را در انتخاب رشته آزمون سراسری مطرح کرد و گفت: آگاهی و دانش وضعیت تحصیلی یک فرد یکی از اطلاعات لازم برای انتخاب رشته است.

یورنا – به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، ابراهیم خدایی در یادداشتی با عنوان نکات مهم در انتخاب رشته آزمون سراسری 1403 نوشت: انتخاب رشته دانشگاهی برای دانشجویان یکی از گلوگاه های مهم و اساسی در تصمیم گیری است. ” برای آینده، انتخاب درست و خردمندانه متناسب با علاقه و استعداد هر فرد می تواند با رشد و تربیت فردی مفید و مسئولیت پذیر برای جامعه، راه را به سوی آینده ای روشن باز کند.

هر دانش آموزی در انتخاب رشته دانشگاهی صرف نظر از اینکه کدام گروه آزمایشی نیاز به مجموعه ای از اطلاعات و دانش دارد تا بتواند رشته مناسبی را انتخاب کند. به طور خلاصه این گروه شامل:
1) آگاهی و شناخت جایگاه علمی فرد
۲) آگاهی از استعدادها، علایق و توانایی های فرد
3) تخمینی از محدوده پذیرش رشته و دانشگاه با استفاده از داده های امتحانی سال گذشته وجود دارد
4) دانش نسبی رشته ها و دانشگاه ها مانند نیازهای جامعه، اشتغال، دوره ها، شهریه ها و غیره.
5) با متخصصان آشنا به توانایی ها و زمینه های تحصیلی دانش آموزان مشورت کنید
6) تحلیل دقیق محتوای کارنامه صادره از سازمان سنجش کشور و آشنایی با قوانین و مقررات.

در توضیح بیشتر موارد فوق، ابزارها و نحوه کسب اطلاعات کافی جهت انتخاب رشته مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اولین ابزار کارنامه صادره از سازمان سنجش کشور است که در کارنامه صادره نمره، رتبه، سهمیه، نوع اصلی و … ذکر شده است و دانستن این مفاهیم ضروری است.

ابزار دوم کسب آمار و اطلاعات کافی از وضعیت شرکت کنندگان و پذیرفته شدگان در سال گذشته، درصد آنها، نوع رشته، نوع رشته محلی و دانشگاه می باشد که در گزارش های ویژه منتشر شده توسط مرکز قابل دریافت است. . سازمان سنجش کشور.

ابزار سوم، درک هر فرد از جایگاه خود با توجه به رتبه و سهم خود است که محدوده رشته و دانشگاه را مشخص می کند. این اطلاعات برای درک محدوده پذیرش از طریق سامانه مجازی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش کشور کافی است.

چهارمین ابزار در انتخاب رشته مناسب، شناخت عمیق علایق، توانایی ها، استعدادها و خودارزیابی فرد و آگاهی از رشته های تحصیلی و آینده رشته از منظر اشتغال و نیازهای کشور است. که با مراجعه به مشاوران حرفه ای به دست می آید معمولاً در شناخت محدوده پذیرش سیستم کافی است دوره مجازی را انتخاب کنید و هزینه های هنگفتی را به موسسات مختلف پرداخت نکنید.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *