پیاده‌روی اربعین؛ همایشی با میلیون‌ها زائر با دیدگاه‌های متفاوت است

تبلیغات بنری


گفتگو

نویسنده کتاب «روی دجله بدوید» با بیان تجربیات خود از راهپیمایی اربعین از نظرات مختلف میلیون ها زائر امام حسین (علیه السلام) در این مراسم و همایش بزرگ می گوید.

معصومه سفیدراد در گفتگو با مقدار در کتاب «دویدن بر دجله» گفت: کتاب «دویدن بر دجله» روایتی متفاوت از راهپیمایی اربعین را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. در این کتاب سعی کردم روایتی از عراق ارائه کنم که تنها به شهرهای زیارتی این سرزمین محدود نمی شود. او در این کتاب از جنبه های مختلف تاریخ و فرهنگ عراق و مردم آن نوشت و به مسیرهایی که زائران زیاد در آن تردد نمی کردند پرداخته است. از این رو ایده های جدیدی را در اذهان عموم متبلور می کند و می تواند راهنمای دهه چهل باشد.

وی ادامه داد: در مسیر اربعین به استثنای شهرهای نجف، کربلا، سامرا، الکاظمین و کوفه به شهرهای بغداد، مدائن و بابل نیز سفر کردم و در نهایت در در آستانه اربعین از طریق «جاده بغداد» که اهالی شهر می شناسند به کربلا رفتم.

سفیراد از حضورش در راهپیمایی اربعین و علاقه اش به ثبت تجربیات سفرش گفت: فرصت حضور در راهپیمایی اربعین را داشتم و از فضای آنجا لذت بردم. میلیون ها زائر که این مسیر را طی می کنند با نیات و ایده های خاصی وارد شده اند و هر کدام دلایل خاص خود را دارند. گرچه هدف همه آنها زیارت امام حسین (علیه السلام) است، اما دلایل هر کدام متفاوت است.

وی گفت: وقتی برای اولین بار به راهپیمایی اربعین رفتم این حرکت برایم یک ضرورت شد و هر سال منتظر این لحظه هستم. انسان احساس می کند اگر نرود ضرر می کند. از ابتدای سفر علاقه مند به ثبت وقایع و اتفاقات مسیر بودم و با وجود اینکه تا به حال سعی در نوشتن داستان سفر نداشته ام، همیشه به ثبت روایت علاقه داشتم.

این نویسنده ادامه داد: در برخی موارد فکر می کردم که اعتماد به نفس انجام این کار را ندارم و نوشتن داستان سفر در توان من نیست. زیرا سخت ترین کار در کلاس نویسندگی نوشتن در مورد مسائل دینی است. اگر نمی توانید فونت، اندازه و مقدار را درست و دقیق دریافت کنید، مفهوم اصلی می تواند درهم و برهم و دشوار باشد، به همین دلیل است که من قبلا هرگز به خودم اجازه انجام این کار را نداده ام.

سفیراد از تصمیم خود برای نوشتن رمان سفر در راهپیمایی اربعین گفت و تاکید کرد: زمانی که احساس کردم به حد توانایی برای نوشتن رمان سفر رسیده ام. در این زمینه قلم نویسندگی را در دستور کار قرار دادم تا بتوانم از وقایع و حوادث راهپیمایی اربعین و همچنین تجربیاتم در این زمینه بهره ببرم و آنها را به عرصه نویسندگی تبدیل کنم و اکنون توانستم. برای نوشتن سه داستان سفر جداگانه.

وی به دلایل نگارش سفرنامه دینی اشاره کرد و گفت: به طور کلی سفرنامه هایی که نوشتم مذهبی محسوب می شود. در ایام محرم و صفر در کشورهای مختلف شکل گرفت. اما اینجا مرکز داستان بود و اینجاست که مستقیماً به این موضوع خواهم پرداخت. راه حلی که در مقابلم دیدم این بود که فکر می کردم به مناطق مختلف عراق سفر خواهم کرد. مثلاً جاهایی رفتم که ظاهراً ربطی به سفر اربعین نداشتم و تمدن بابل یا آثار خلفای عباسی را از نزدیک دیدم. جالب است که در همه این مکان ها، حتی مکان هایی که دور از زیارت کربلا به نظر می رسید، نقطه تماس ما با این زیارتگاه، نام حسین و اربعین بود. مهربانی مردم عراق با بازدیدکنندگان در همه این مکان ها مشهود بود. حتی جاهایی که ربطی به اربعین ندارند.

این نویسنده در خصوص نامگذاری کتاب «اجروه دجله اجروا» افزود: در مقدمه کتاب «اجروه دجله اجروا» آمده است که این روایت روایتی از سفر به عراق است و بخشی از این سفر پیاده روی چهل روز است. . عنوان کتاب را به این دلیل انتخاب کردم که از سفر به عراق آمده است. بر اساس تجربه ای که در عراق داشتم، احساس کردم که رودخانه دجله نقش بسیار مهمی در این کشور دارد. دجله رودی است که از شمال تا جنوب عراق امتداد دارد. جدا از تمدن بین النهرین که در اینجا شکل گرفت، من دیدم که خود عراق به شدت به این رودخانه متکی است. رود دجله به خصوص در بغداد زیاد دیده می شود. این رود دجله که در عراق دیدم این حس را به من دست داد که نام کتاب را از رود دجله به امانت گرفتم.

وی تاکید کرد: عراق شهرهای مهم بسیاری مانند بصره، کرکوک، سلیمانیه و بسیاری شهرهای دیگر دارد که هر کدام مقوله جداگانه ای هستند. نمی توان گفت که ما یک داستان سفر در مورد کل عراق نوشتیم و این تنها عراقی است که من دیدم. اما شهرهای دیگری که راهپیمایی اربعین در آنها برگزار می شود در کتاب ذکر شده است.

]سفیراد در پایان گفت: سعی کردم راهپیمایی اربعین و ابعاد آن را به ویژه از نظر جغرافیایی ارائه کنم و اگرچه قلمم شاید نتواند این وضعیت و حال و هوای اربعین را توصیف کند، اما از تمام توانم برای نوشتن راهپیمایی استفاده کردم. . کتاب تجربه زندگی با مردم عراق و مهمان نوازی آنها باید هنرمندانه توصیف شود. شاید دیگران بتوانند این کار را به نحو بهتری انجام دهند، اما من تمام تلاشم را کردم تا این مسیر و این فضای معنوی را به تصویر بکشم و تجربه ام را در کتاب بیان کنم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *