عکس| اولین نقشه تابشی سه‌بعدی سیاره مشتری

تبلیغات بنری


آفتاب نیوز:

فضاپیمای جونو توانست یک نقشه کامل و سه بعدی از تشعشعات موجود در مدار مشتری و قمرهایش ارائه دهد.

اخیراً فضاپیمای جونو ناسا توانست با کمک دوربین هایی که برای ناوبری فضاپیماها طراحی شده اند، نقشه کامل و سه بعدی از تشعشعات موجود در مدار مشتری و قمرهای آن ارائه کند. این نقشه بر اساس میزان تشعشعی که فضاپیما در هر بار گردش به دور مشتری دریافت می کند به دست آمده است.

بر اساس گزارشی از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL)، دانشمندان ماموریت جونو ناسا اولین نقشه کامل سه بعدی از تشعشعات در منظومه مشتری را ایجاد کردند.

JPL گفت، علاوه بر توصیف شدت ذرات پرانرژی در نزدیکی مدار قمر یخی اروپا، این نقشه نشان می‌دهد که چگونه محیط تشعشع توسط قمرهای کوچک‌تری که به دور حلقه‌های مشتری می‌چرخند، شکل می‌گیرد. همچنین تاثیر این ماهواره ها بر این محیط را به تصویر می کشد.

این پروژه بر داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط قطب‌نمای ستاره‌ای پیشرفته جونو (ASC) که توسط دانشگاه فنی دانمارک طراحی و ساخته شده است، و واحد مرجع ستاره‌ای فضاپیما (SRU) که ​​توسط لئوناردو اسپا در فلورانس، ایتالیا ساخته شده است، متکی است.

به گفته JPL، مجموعه داده های این نقشه به دانشمندان کمک کرد تا محیط تابش را در سطوح مختلف انرژی در سراسر منظومه مشتری مشخص کنند.

ناسا اولین نقشه تابشی سه بعدی مشتری و قمرهایش را منتشر کرد
این تصویر که با استفاده از داده های دوربین های ASC جونو گرفته شده است، شدت تابش را در نقاط مختلف مدار فضاپیما به دور مشتری نشان می دهد.
ASC متشکل از چهار دوربین ستاره ای است که بر روی پارچه مغناطیس سنج جونو نصب شده اند و از ستارگان عکس می گیرند تا جهت فضاپیما را در فضا مشخص کنند.

با توجه به JPL، داده های ASC نشان داد که در مقایسه با تابش کم انرژی، تشعشعات پرانرژی بسیار بیشتری نسبت به آنچه قبلا تصور می شد در نزدیکی مدار اروپا وجود دارد. این داده‌ها همچنین وجود الکترون‌های پرانرژی بیشتری را در سمت جلوی اروپا، که در جهت حرکت مداری ماه است، در مقایسه با سمت عقب تأیید کرد.

با کمک نمودار شعاعی درباره مشتری بیشتر بدانید
فضاپیمای جونو از سال 2016 به دور مشتری می چرخد ​​و با کمک ابزارهای پیشرفته خود می تواند تابش و امواج الکترومغناطیسی جو سیاره، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی و مگنتوسفر مشتری را اندازه گیری کند.

این داده ها به دانشمندان کمک می کند تا ساختار داخلی مشتری و پدیده های مغناطیسی پیچیده آن را بهتر درک کنند. پس از فضاپیمای گالیله، جونو دومین فضاپیمایی است که به دور مشتری می چرخد.

در سال 2021، ناسا با کمک داده های این فضاپیما، اولین تصویر سه بعدی مشتری را منتشر کرد که اطلاعات مهمی در مورد جو نامتقارن سیاره، طوفان های قطبی و لکه های قرمز آن ارائه کرد. اکنون، یک نقشه تابش سه بعدی مشتری به دانشمندان کمک می کند تا سیاره و اثرات میدان مغناطیسی آن بر محیط اطراف را بهتر درک کنند.

این مطالعه بخشی از ماموریت کلی جونو برای کاوش در ساختار داخلی، جو و میدان مغناطیسی مشتری برای پاسخ به سوالات مربوط به منشا و تکامل سیاره است.

منبع: دیجیاتو

تبلیغات بنری

aftabnews به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *