نمایشگاه از نی تا نینوا برگزار شد

تبلیغات بنری


نمایشگاهی از نی تا نینوا هنرمندان ایرانی و افغانستانی را در گالری تاران باران گرد هم آورد. .

یورنا- به گزارش روابط عمومی نگارخانه تران باران هنرهای ایرانی اسلامی، «از نی تا نینوا» نمایشگاهی از خوشنویسی و خوشنویسی عربی مشتمل بر 22 اثر به خط نستعلیق و مزین به تذهیب با موضوع امام حسین (ع)، عاشورا و عاشورا است. اربعین که در آستانه اربعین برگزار شد.

این نمایشگاه با هدف حمایت از نمایشگاه «آواز باران» برای هنرهای ایرانی اسلامی در عرصه های داخلی و بین المللی و با نمایش آثار خوشنویسی عربی زنان افغانستانی برای اولین بار در خاورمیانه برگزار می شود.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه «از من تا نینوا» با حضور هنرمندان، شاعران و مسئولان فرهنگی افغانستان در ایران برگزار شد.

محمدمهدی میرزایی (استاد خوشنویسی) با اشاره به اینکه در دنیای امروز شاهد هستیم که در افغانستان حقوق خواهران، مادران و زنان افغانستانی از تحصیل گرفته تا ابتدایی ترین حقوق آنان سلب شده است زمانى که اسلام که ​​همان خواندن است، ذکر کرده و فرموده است: «بخوان به نام پروردگارت که انسان را از لخته آفرید، و پروردگارت با قلم به دست مى آید. ما علم انسان را نمی دانیم.» من می دانم در شرایطی که زنان در افغانستان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، می بینیم که زنان افغانستان در تلاش برای کسب علم و هنر هستند.

وی ادامه داد: الحمدلله کشور دوست و همسایه ما جمهوری اسلامی ایران بستر بسیار خوبی را برای دستیابی زنان به علم و هنر فراهم می کند. این بستر شرایط مناسبی را برای شکوفایی استعدادهای زنان افغانستان ایجاد کرده است. فرشتی احمدی از آن دست زنانی است که توانست استعداد و هنر خود را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران به نمایش بگذارد و شکوفا کند.

میرزایی به فعالیت گالری آهنگ باران در حوزه هنرهای اسلامی ایرانی و حمایت از هنرمندان جهان اسلام اشاره کرد و گفت: باید از فعالیت های این نمایشگاه تخصصی تشکر کرد. این گالری را نه تنها هنرمندان ایرانی، بلکه هنرمندان بین المللی می شناسند، چرا که سال ها در عرصه خوشنویسی و هنرهای ایرانی-اسلامی فعالیت داشته و تاثیر زیادی در معرفی هنر ایرانی داشته است.

محبوبه کاظمی (بنیانگذار و مدیر مسئول گالری ترانه باران) یکی از اهداف برپایی این نمایشگاه را حمایت از هنر ایرانی اسلامی دانست و گفت: بزرگترین هدف ما حمایت از هنرمندان جهان اسلام برای حمایت از حوزه اسلامی و هنر ایرانی است. در کشور و در عرصه بین المللی. برای رسیدن به این هدف راه های مختلفی از برگزاری نمایشگاه گرفته تا سایر حمایت ها اندیشیدیم.

وی تصریح کرد: گستره فرهنگی ایران بسیار بیشتر از مرزهای جغرافیایی ما است. خوشحالم که امروز شاهد برپایی نمایشگاهی از آثار بسیار زیبای خط نستعلیق بانوی افغان در گالری ترانه باران هستیم و هنرمندان ایرانی و افغانستانی را گرد هم آورده ایم. امیدوارم این فعالیت مثمر ثمر باشد زیرا حمایت از هنرمندان به ویژه هنرمندان زن یکی از اهداف مهمی است که من و گروه ترانه های باران در صدد تحقق آن هستیم. نباید فراموش کرد که یکی از موضوعات مورد توجه امروز دنیا، مسائل مربوط به زنان است که زمینه ارتقا و رشد آنها را فراهم می کند. این امر به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر که در رأس همه مسائل جهانی قرار دارد حائز اهمیت است و باید بیش از سایر حوزه ها مورد توجه قرار گیرد.

الکاظمی گفت: خوشحالم که انجمن خوشنویسان به عنوان یکی از رفقای ما برای حمایت از هنر و خوشنویسی اسلامی ایرانی در کنار ماست. امیدوارم بتوانیم در راستای حمایت از توسعه و ارتقای هنرهای ایرانی اسلامی بویژه خوشنویسی و خوشنویسی در عرصه ملی و بین المللی به همکاری ادامه دهیم.

در ادامه این مراسم مهتاب سهل (نماینده افغانستان در انستیتوی اکوفرهنگ) به شرایط زنان افغانستانی اشاره کرد و گفت: شرایط زنان افغانستانی بر هیچکس پوشیده نیست. بانویی که توانسته خود را به عنوان یک هنرمند به جامعه معرفی کند، یقینا برای رسیدن به این نقطه سختی ها و سختی های زیادی را پشت سر گذاشته است. امروز خوشحالم از فرشتی احمدی به عنوان بانوی قهرمان افغانستانی یاد کنم که توانسته با هنرش فرهنگ ایران را با همگان به اشتراک بگذارد.

وی ادامه داد: در افغانستان همه چیز از هنر، ساز، آواز و زنان سانسور می شود. بنابراین، زنانی که می توانند فرهنگ و هنر خود را با هنر خود ارائه دهند، شایسته تقدیر و قدردانی هستند.

محمدعلی قربانی (استاد خوشنویسی) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نینوا تا نینوا گفت: بانوان ایرانی و افغانستانی در کسب علم و هنر پیشرفت زیادی داشته اند و هنرمندانی که آثارشان با کیفیت بالا متمایز است شایسته تقدیر است. پیمودن مسیر هنر، خوشنویسی و خوشنویسی به قدری دشوار است که کمتر کسی می تواند پس از ورود به آن به سطوح بالا ادامه دهد و بتواند نمایشگاهی با کیفیت برپا کند. همچنین باید از گروه ترانه های باران که از منظر انسان دوستانه و با هدف حمایت از هنرمندان هنرهای اسلامی ایرانی گام های بلندی در فرهنگ ایران برداشته است، تشکر ویژه کرد. برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند هنرهای سنتی را حفظ کرده و به عموم مردم معرفی کند.

محسن میرحسینی (عضو انجمن خوشنویسان ایران) گفت: نمایشگاهی که امروز شاهد آن هستیم حاصل تلاش شبانه روزی اساتید انجمن خوشنویسان است که بیش از 70 سال زحمات زیادی کشیده اند. زندگی شریف خود را در جهت احیاء و تداوم این هنر و توفیق در آموزش این گونه دانش آموزان به دست آوردند.

وی ادامه داد: اساتیدی که انجمن خوشنویسان را تأسیس کردند بسیارند از جمله اساتیدی از خاندان میرخانی، اساتیدی از علی اکبر کاوه، شریفی و ارجمند بوذری و اساتید پس از آنان از جمله استاد فرادایی، نظام علما، اخوین، خروش، امیرخانی و … دیگران به یاد آورد. حاصل کار و فعالیت این اساتید در دهه های گذشته تربیت صدها استاد و هزاران هنرجوی خوشنویسی بوده است.

میرحسینی به برپایی نمایشگاه «از کاه تا نینوا» در نگارخانه تنه باران اشاره کرد و میرحسینی گفت: باید از عزیزانی که در عرصه فرهنگ و هنر تلاش کردند تشکر کرد زیرا تلاش آنها باعث شد هنرمندان ما در عرصه های مختلف فعالیت کنند. از خوشنویسی و خوشنویسی گرفته تا موسیقی می توانند استعدادهای خود را نشان دهند. مثل شمع می سوختند تا هنرمندان دیگر با نورشان خود را نشان دهند. او یکی از افرادی است که همیشه در عرصه فرهنگ و هنر درخشیده است و هرگاه نامش برده می شود بهترین ها اتفاق می افتد، بهترین حراج ها که برای خوشنویسان مثمر ثمر و سودمند بوده و در زیر مجموعه او شاهد بزرگترین ها هستیم. نمایشگاه ها به نام خانم محبوبه کاظمی. و اکنون در اربعین حسینی در نگارخانه ترانه باران شاهد نمایش آثار درجه یک به پربرکت امام حسین (ع) هستیم که اتفاقی ممتاز و قابل تقدیر است و امیدوارم مورد استقبال همگان قرار گیرد. شفاعت شهدا در ضمن این نمایشگاه برای اولین بار است که آثار یک زن افغان به نمایش گذاشته می شود.

فرشتی احمدی (هنرمند خوشنویس) با تایید اینکه نمایشگاه «از من تا نینوا» بیانگر ارادت نی به مردم سرزمین نینوا است، گفت: افتخار می کنم که اولین نمایشگاه انفرادی یک زن افغان در خاور میانه به نام امام حسین متبرک می شود. از گالری تاران باران به عنوان تنها گالری تخصصی فعال در زمینه خوشنویسی و خوشنویسی تشکر می کنم که این شرایط را برای من فراهم کرد تا بتوانم آثارم را به نمایش بگذارم.

یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه «از من تا نینوا» گفت: هنرمندان زن افغانستانی از هفت خان رستم عبور می کنند تا به مرحله نمایش آثار و استعدادهای خود می رسند. مهاجر زندگی خود را در شرایط سختی می گذراند، اما اگر بخواهد در آن شرایط به نشان دادن استعداد و هنر خود رسیدگی کند، با شرایط بسیار سخت تری مواجه خواهد شد.

وی اذعان داشت: در این نمایشگاه شاهد تجلی خلاقیت ذهنی هنرمندی هستیم که محتوای زیبا و سرشار از مفاهیم ارزشمند برای جامعه را به عموم مردم عرضه کرد. از اینکه شرایط برای نمایش آثار فرهنگی ایرانی در یکی از گالری های تخصصی ایران فراهم شده و زنی با عزمی راسخ توانست آثار خود را به نمایش بگذارد بسیار سپاسگزاریم. به نظرم هنرمندان زیادی هستند که هنوز ناشناخته هستند و شایسته است آنها را بشناسیم و هنرشان را به نمایش بگذاریم.
انتهای پیام/

بر اساس این گزارش، علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «از نی تا نینوا» می توانند تا 18 شهریور همه روزه به جز ایام تعطیل به نشانی تهران، قدیه عزت الله تعظمی، بعد از میدان منجیل بن بست عباسی زاده، پلاک 3، واحد 3 مراجعه کنند. 2. بازگشت به “کتابخانه آهنگ باران”.

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *