۹ تالاب ایران بیابان شد + عکس

تبلیغات بنری


به گزارش سایت «اختاز آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس، سازمان هواشناسی در فصل تابستان در بسیاری از نقاط ایران از جمله مناطق شرقی، جنوب شرقی و مرکزی ایران رکورد دما را ثبت کرد.

بر اساس آمار مؤسسه اقلیمی کوپرنیک، تداوم گرما در ایران بی سابقه بوده و مرداد 1403 گرم ترین مرداد در نیم قرن گذشته به شمار می رود.

عهد تزیو، رئیس سازمان مدیریت بحران هوا پیش از این گفته بود که دماهای بی سابقه ای در جهان ثبت می شود، اما سرعت گرمایش زمین در ایران دو برابر میانگین جهانی است.

انزلی، بامدوگ، هامون، جازموریان، طشک، بختگان، جاوخونی، مهارلو، حوض سلطان، شیمبار و دریاچه نمک 9 تالابی هستند که تابستان امسال خشک شدند. سامانه های جهانی هواشناسی نیز از پاییز خشک در ایران خبر می دهند.

حفاظت از محیط زیست مایه حیات تالاب های ایران است، اما کمبود باران و افزایش استفاده از مایعات حیاتی باعث شده این حفاظت به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

صقرمحمدی کارشناس محیط زیست با گلایه از عدم صدور پروانه زیست محیطی گفت: آب متعلق به تالاب ها برای کشاورزی، شرب و صنعت استفاده نشود و پایداری ایران به خطر نیفتد.

اما احمد طاهری کارشناس اقلیم می گوید مهم ترین دلیل کاهش حفاظت از محیط زیست کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی است و این پدیده در کنار محیط زیست باعث کاهش کشاورزی، صنعت و آب شرب نیز شده است.

بازیافت آب و استفاده بهینه از منابع آب های زیرزمینی و سطحی در کنار افزایش بهره وری آب در کشاورزی، دو راهکار پیشنهادی مرکز تحقیقات برای خنثی سازی تاثیر خشکسالی و حفظ محیط زیست در دوران کم بارش است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *