۵ منشاء بروز کمردرد چیست؟/ آمار عجیب جراحی های ناشی از کمردرد

تبلیغات بنری


به گزارش یورنا؛ حسین یاری مدیرکلینیک پزشکی پیشگیری و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی الجهاد تهران با بیان اینکه کمردرد یکی از شایع ترین بیماری های اسکلتی- عضلانی است، گفت: کمردرد در حدود 80 درصد موارد شایع است افراد حداقل یک بار در زندگی خود از کمر درد رنج می برند یا ناحیه شانه “کمر درد” نیست بلکه “کمر درد” است.

پنج منشا کمر درد

وی درباره علل کمردرد توضیح داد: برای شناخت، تشخیص و درمان بهتر کمردرد باید بدانیم که چرا کمردرد ایجاد می شود و منشا آن چیست. در مورد منشاء کمردرد باید توجه داشت که ساختارهای پنج گانه می توانند منشا کمر درد باشند. گاهی اوقات، آسیب “استخوان” می تواند ریشه و علت کمردرد باشد. شکستگی ستون فقرات، لغزش یا آسیب دنبالچه، انواعی از کمردردهایی هستند که در اثر آسیب به بافت استخوانی ایجاد می‌شوند.

یک متخصص طب فیزیکی درباره دومین منبع کمردرد گفت: آسیب های مفصلی نیز می تواند منشا کمردرد باشد. ساییدگی، آرتریت کمری یا روماتیسم ستون فقرات از انواع کمردردهایی هستند که در اثر آسیب به مفاصل ستون فقرات ایجاد می‌شوند.

مدیرکلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آسیب به بافت عضلانی نیز می تواند منشا کمردرد باشد، گفت: اگر عضلات مجاور ستون فقرات، لگن و باسن باشند. آسیب دیده اند و از اسپاسم، اسپاسم، کشش، نقاط ماشه ای یا سایر مشکلات رنج می برند. شایع ترین علت کمردرد آسیب به عضلات و بافت های نرم مجاور ستون فقرات است.

وی درباره چهارمین علت کمردرد نیز خاطرنشان کرد: در ساختار ستون فقرات بین دو مهره دیسک بین مهره ای وجود دارد که آسیب آنها می تواند چهارمین علت کمردرد باشد. اگر دیسک بین دو مهره در معرض آسیب‌های مختلفی مانند «کم‌آبی و از دست دادن آب»، «فتق و بیرون زدگی»، «پارگی» و غیره باشد، درد در ناحیه کمر ایجاد می‌شود.

یاری با بیان اینکه آسیب به «سیستم عصبی» به عنوان پنجمین منبع کمردرد شناخته می شود، تصریح کرد: گاهی اوقات بیرون زدگی دیسک ها یا ضایعات استخوانی ناشی از آرتروز و … به نخاع یا ریشه های عصبی فشار وارد می کند و باعث آسیب به سیستم عصبی می شود. . . آسیب به سیستم عصبی باعث درد در پشت و پاها می شود. درد ناشی از فشار روی ریشه های عصبی از کمر تا پاها را “درد سیاتیک” می نامند.

همه کمردردها ناشی از دیسک ستون فقرات نیست

مدیرکلینیک پزشکی پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاد علوم پزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه ریشه همه کمردردها آسیب به دیسک بین مهره ای نیست، گفت: باز هم تاکید می کنم. پنج عامل مختلف می تواند منشا کمردرد افراد باشد و بنابراین همه افرادی که از کمردرد رنج می برند یکسان نیستند و این پزشک است که با گرفتن شرح حال دقیق و بالینی می تواند منبع اصلی کمردرد فرد را بیابد. معاینه

یاری با بیان اینکه کمردرد با عوارض مختلفی خود را نشان می دهد، تصریح کرد: شایع ترین عارضه کمردرد احساس درد در ناحیه بین دنده آخر و پایین لگن است. گاهی اوقات ناحیه درد به پایین باسن گسترش می یابد. گاهی اوقات، افراد مبتلا به کمردرد احساس بی حسی در پاهای خود می کنند. برخی از بیماران همچنین «گزگز در انگشتان پا» یا «گزگز در کف پا» را گزارش می‌کنند. این احتمال وجود دارد که شدت آسیب عصبی فرد بدتر شود. به طوری که بیمار در پای خود احساس ضعف می کند و نمی تواند روی پاشنه یا انگشت پا راه برود.

منشاء کمردرد را از طریق سابقه پزشکی بیمار شناسایی کنید

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: پزشکیان می توانند با توجه به علائم و نشانه هایی که بیماران کمردرد از آن رنج می برند و ذهن خود را به یکی از پنج علت منشأ کمردرد هدایت کنند، منشاء کمردرد را تشخیص دهند. وقتی شخصی به دکتر مراجعه می کند و می گوید که قبلا فقط کمردرد داشته، اما اکنون آنقدر «پا درد» دارد که نمی تواند راه برود، در چنین شرایطی ذهن دکتر به سمت «سیستم عصبی» می رود و « تنگی نخاع” رانده می شود.

او گفت: “گاهی اوقات از احساس خشکی در پشت خود صحبت می کنند و ذکر می کنند که فعالیت بدنی باعث می شود احساس بهتری داشته باشند.” با شنیدن چنین مواردی ذهن پزشک معطوف به منشأ آرتروز در بروز کمردرد می شود. اگر بیمار ذکر کند که نشستن طولانی مدت باعث درد او می شود، ذهن پزشک در تشخیص منشأ کمردرد به سمت «عضله» می رود.

روش های بالینی آنها تنها معیارها و معیارهای تشخیص درد نیستند

مدیرکلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح روش های تشخیص کمردرد گفت: پزشک می تواند با بررسی شرح حال بیمار و گوش دادن به او منشأ درد را تشخیص دهد. اگر پزشک نتواند منشاء درد را با گوش دادن به شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار تشخیص دهد، از روش های غیر بالینی مانند MRI و نوار عصبی عضلانی برای تشخیص منشاء درد استفاده می کند. اگرچه روش های پاراکلینیکی در تشخیص منشاء درد مفید هستند، اما مقیاس و معیارها تنها برای تشخیص منشاء درد نیستند و لازم است نتایج آنها در ادامه نتیجه بالینی بیمار تفسیر شود.

بیماران نباید صرفاً بر اساس MRI درمان شوند

یاری ادامه داد: این احتمال وجود دارد که نتایج در ام آر آی بیمار ظاهر شود اما این ربطی به علل درد بیمار ندارد. اگر پزشک منشاء درد را تنها بر اساس نتایج MRI تشخیص دهد، احتمالاً تشخیص اشتباه می دهد. نتایج پاراکلینیکی باید در کنار نتایج بالینی قرار گیرد و پزشک باید بر اساس بررسی نتایج به نتیجه نهایی برسد.

این متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه تنها اتکا به ام آر آی اشتباه است، تصریح کرد: بیماران نباید انتظار داشته باشند که با ارسال نتایج ام آر آی به پزشک، برای درمان خود از پزشک راهنمایی بخواهند. پزشکیان همچنین باید به خاطر داشته باشند که نباید بیمار را تنها بر اساس MRI درمان کنند.

وی با بیان اینکه نوار تاندون عصبی یکی دیگر از روش های بالینی برای کمک به تشخیص منشاء درد است، گفت: پزشکیان می توانند با استفاده از نوار عضله عصبی میزان درگیری عصب محیطی را در بروز کمردرد مشخص کنند. اگر سیستم عصبی بیمار آسیب دیده باشد و منشأ کمردرد او باشد، می توان از طریق نوار عصبی عضلانی، ریشه های عصبی آسیب دیده و شدت آسیب را شناسایی کرد و از عدم وجود بیماری عصبی عضلانی همراه اطمینان حاصل کرد.

80 درصد افراد حداقل یک بار از کمردرد رنج می برند

وی با اشاره به اینکه 80 درصد افراد حداقل یک بار دچار کمردرد می شوند، تصریح کرد: کمردرد به تنهایی ترسناک نیست. کمتر از 10 درصد از کمردردها جدی تلقی می شوند و با علائم خطر همراه هستند. هنگامی که کمردرد با علائم جدی همراه است، باید مراقبت و درمان فوری شود.

10 درصد از کمردردها نیاز به جراحی فوری دارند

کدام بیماران باید جراحی شوند؟

مدیرکلینیک پزشکی پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره کمردردهای نیازمند جراحی گفت: بر اساس مطالعات علمی، کمتر از 10 درصد کمردردها نیاز به جراحی فوری دارند و در سایر موارد درمان غیر جراحی ترجیح داده می شود. وجود “علائم خطر” در فرد مبتلا به کمردرد نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی است که جراحی را غیرقابل اجتناب می کند. اگر افراد «بی حسی در ناحیه تناسلی» را همراه با کمردرد تجربه کنند، باید جراحی اورژانسی انجام دهند. همچنین اگر از «احتباس یا بی اختیاری ادرار» رنج می برند، باید تحت عمل جراحی قرار گیرند.

وی ادامه داد: اگر افراد مبتلا به کمردرد دچار «اختلال حرکتی پیشرونده» شوند. باید جراحی اورژانسی انجام دهند. منظور از تحرک ضعیف این است که فرد مبتلا به کمردرد در طول بیماری به تدریج قدرت حرکت روی انگشت پا یا پاشنه پا را از دست می دهد و یا نمی تواند انگشت شست پا را بلند کند و در این صورت باید فورا تحت عمل جراحی قرار گیرد.

مدیرکلینیک پزشکی پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان علوم پزشکی دانشگاه تهران ادامه داد: بنابراین در صورتی که افراد با مواردی از احتباس ادرار یا بی اختیاری ادرار همراه با کمردرد، بی حسی در ناحیه تناسلی و ضعف حرکتی پیشرونده مواجه شوند، جراحی فوری توصیه می شود. . در غیر این صورت نیاز فوری به جراحی وجود ندارد و درمان های غیر جراحی توصیه می شود.

جاری توضیح داد: برخی مجموعه های خاص نیز نیاز به توجه بیشتری دارند. بیماران بالای 65 سال که علیرغم استراحت مطلق یا بیدار بودن به دلیل درد شدید بهبود نیافته اند و همچنین افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، ایدز و بیماری های خودایمنی مانند روماتیسم. لازم است اقدامات تشخیصی یا درمانی برای کمردرد زودتر و با شدت بیشتری نسبت به سایرین انجام شود.

5 منشا کمردرد چیست؟/ آمار عجیب در مورد جراحی های کمردرد

درمان گام به گام کمر

وی با بیان اینکه اگر افراد علائم خطرناکی نداشته باشند می توانند با روش های درمانی غیرجراحی کمردرد را درمان کنند، گفت: درمان کمردرد مرحله به مرحله انجام می شود و بیمار باید در تمام مراحل درمان به صورت گام به گام پزشک را دنبال کند. . درمان اولین قدم در درمان کمردرد اصلاح سبک زندگی، داروها و فیزیوتراپی است. حدود 60 تا 70 درصد افراد مبتلا به کمردرد در این مرحله درمان می شوند.

مدیرکلینیک پزشکی پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مرحله دوم درمان کمردرد توضیح داد: اگر درمان های مرحله اول موثر نباشد، بیمار وارد مرحله دوم درمان می شود. . تزریق به عضله، مفصل یا ناحیه مجاور ریشه عصب یکی از روش های درمان مرحله دوم کمردرد است و حدود 15 تا 20 درصد افراد مبتلا به کمردرد در این مرحله درمان می شوند.

وی ادامه داد: روش های درمانی غیرجراحی برای 5 تا 10 درصد افرادی که از کمردرد رنج می برند موثر نیست و در نتیجه این افراد در نهایت مجبور به مراجعه به جراحی می شوند.

کمردرد مزمن و علل آن

یاری گفت: برخی افراد از کمردرد مزمن رنج می برند: کمردرد مزمن به کمردردی گفته می شود که بیش از 3 ماه طول بکشد. حدود 15 درصد از افراد مبتلا به کمردرد از کمردرد مزمن رنج می برند. بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد مزمن فتق دیسک حاد ندارند. برخی از عوامل به نام “پرچم های زرد” حتی در پیر شدن فرد از درد نقش دارند. فردی که اساساً شخصیتی فاجعه آمیز دارد، یعنی کسی که مشکلات را خیلی بزرگ می داند یا توانایی رویارویی با مشکلات و سازگاری با آنها را ندارد یا از زندگی شخصی و شغلی خود نارضایتی دارد، آسیب پذیر است. کمر درد مزمن بنابراین نقش عوامل روانی در مزمن شدن کمردرد بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: افرادی که از هر مشکل یا چالشی که با آن مواجه می شوند فاجعه می سازند، احتمال ابتلا به کمردرد مزمن را دارند. همچنین احتمال بروز کمردرد مزمن در افرادی که در زندگی شخصی یا زناشویی خود با مشکلاتی مواجه هستند و یا توانایی سازگاری را ندارند نیز وجود دارد.

تاثیر اضطراب و افسردگی بر کمردرد

یاری با بیان اینکه اختلالات روانی در بروز کمردردهای مزمن نقش دارد، تصریح کرد: اضطراب، افسردگی و شرایط خانوادگی می تواند باعث ایجاد کمردرد پیری شود. از آنجایی که حالات روحی و روانی بر کمردرد تأثیر می گذارد، پزشکیان از داروهای تنظیم کننده اعصاب برای درمان کمردرد استفاده می کنند. اگر بهزیستی روانی بهبود نیافت و افراد به اندازه کافی نخوابند، انتظار بهبود کمردرد را نداشته باشید.

وی در خصوص پیشگیری از کمردرد گفت: اصلاح سبک زندگی، انجام حرکات کافی و ورزش های پیشگیرانه، استفاده از ریزمغذی ها مانند ویتامین D، کفش و کفی مناسب، دوری از استرس و استرس، استعمال دخانیات و الکل برای پیشگیری از کمردرد ضروری است. نشستن در یک حالت یکی از علل کمردرد است و فشاری که در هنگام نشستن در ستون فقرات ایجاد می‌شود چیزی فراتر از «راه رفتن» و «ایستادن» است. برای پیشگیری از کمردرد، افراد باید به دلایل مختلف از نشستن پشت میز در محل کار و بلند شدن از روی میز خودداری کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *