۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده است/ میزان مرگ و میر این بیماری حدود یک تا ۲ درصد است

تبلیغات بنری


معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 138 بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور کشف شد، اما این بیماری را به خوبی کنترل کرده ایم، گفت: پشه آئدس در بندر خمر و سیریک کشف شد شهری در بوشهر فرمانداری است، اما در حال حاضر هیچ پشه ای در این شهرها وجود ندارد.

یورنا – حسین فرشیدی معاون وزیر بهداشت امروز 21 تیر 1403 هجری شمسی در نشست خبری با موضوع. تب دنگی وی گفت: همه دستگاه های وزارت بهداشت در مبارزه با پشه آئدس مشارکت دارند اما سهم وزارت بهداشت در مبارزه با پشه آدس حدود 20 درصد است و 80 درصد نیز کمک سایر دستگاه ها مانند گمرک و نیروهای مسلح است. نیروهایی که باید به وزارت بهداشت کمک کنند.

وی ادامه داد: توجه به تب دنگی با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین و حرکت امواج از شرق به غرب بسیار حائز اهمیت است. در ایام اربعین زائران از پاکستان به عراق حرکت می کنند و در چندین استان شرکت می کنند. تب دنگی در شهر بانگور که نزدیک ترین شهر پاکستان به کشورمان است و حدود 200 کیلومتر با کشورمان فاصله دارد نیز مشاهده شده است و پشه های آلوده آئدس در آنجا وجود دارد.

در حالی که معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سامانه پایش پشه آئدس در سال 1394 در کشور راه اندازی شد و در سال 1397 تخم پشه آئدس در بندرلنگ کشف شد، خاطرنشان کرد: سامانه مراقبت دستورالعمل های درمانی مربوط به تب دنگی و تب دنگی را پیشنهاد کرد. این موضوع مورد توجه سازمان بهداشت است و به گفته این سازمان، ایران اولین کشوری است که پشه آئدس را کشف کرده است، در حالی که تب دنگی در ایران وجود نداشته است.

فرشیدی بابیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال متأسفانه تعدادی از بیماران تب دنگی از امارات وارد کشور شدند و طی چند هفته تعدادی از بیماران تب دنگی در استان های جنوبی شناسایی شدند، تصریح کرد: در حال حاضر 138 بیمار در کشور شناسایی شده اند که 7 مورد ابتلا در داخل کشور و بندرلنگ و همچنین 125 مورد از امارات، 4 مورد از پاکستان، یک مورد از بنین و یک مورد از عمان است. تا اوایل خرداد هیچ موردی از انتقال داخلی ثبت نکردیم و در این مدت یک نفر بر اثر تب دنگی در امارات جان خود را از دست داد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 7 مورد عفونت داخلی نشان دهنده این است که بیماری را به خوبی کنترل کرده ایم. وی گفت: پشه آئدس در بندر خمر و شهرستان سیریک استان بوشهر کشف شد اما در حال حاضر پشه در این شهرستان ها وجود ندارد. پشه های آلوده در استان های بوشهر، هرمزگان و بخشی از سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شده اند و از این رو امکان شناسایی پشه های آلوده در استان های همجوار مانند پشه های فارس، خوزستان و کرمان در این سه استان وجود دارد. پشه Aedes aropectus در شمال کشور و استان گیلان نیز کشف شده است و استان‌های مازندران و گلستان نیز با وجود اینکه هیچ پشه‌ای مشاهده نشده است، تهدیدی هستند.

معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت با تاکید بر بهبود محیط زیست برای مقابله با پشه آئدس و آموزش مردم، افزود: باید از آب در محل زندگی خودداری شود زیرا این پشه قابلیت تخم گذاری را دارد. . در یک قاشق آب، در بطری ها و فنجان های آب، در حالی که آب در مناطق جنوبی به وفور از یخچال خارج می شود. این پشه عاشق نیش زدن انسان است و تا زمانی که غذای خون نخورده متوقف نمی شود.

فرشیدی در حالی که واکسن این بیماری در حال انجام آزمایشات بالینی است، تصریح کرد: این واکسن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده است، البته ایران نیازی به واکسن دنگی ندارد و این واکسن برای کشورهایی که شرایط نامساعدی دارند در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود 1 تا 2 درصد است، گفت: باران در انتشار پشه آئدس موثر است.

نگرانی اصلی در مورد تب دنگی در ماه های سپتامبر و اکتبر است

شهنام آرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز خاطرنشان کرد: اولین مورد بیماری تب دنگی در ششم اردیبهشت ماه سال جاری کشف شد و به همین دلیل اقداماتی مانند مه پاش، سمپاشی و حشره کش انجام دادیم. برای کنترل این پشه گفت: 138 نفر از اردیبهشت ماه تا کنون 7 مورد ابتلا به تب دنگی داشته ایم.

وی با بیان اینکه 125 نفر از امارات تب دنگی را به کشور آورده اند، ادامه داد: این نشان می دهد که اتباع سایر کشورهای حاضر در شهرهای امارات به تب دنگی مبتلا شده اند و زمانی که 125 نفر از مبتلایان ما در امارات به این بیماری مبتلا شده اند. این بدان معناست که هزاران شهروند کشورهای دیگر نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان به‌ویژه چابهار شناسایی شده‌اند و احتمال شناسایی پشه‌های آلوده در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان وجود دارد. و پاکستان کرمان، این پشه در استان گیلان نیز کشف شد و دو استان شمالی کشور در معرض خطر ابتلا به این پشه هستند.

با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما برای ماه های شهریور و مهر کاهش دمای هوا و حرکت آسان پشه ها در فضای باز است، افزود: مردم باید به هشدارهای وزارت بهداشت پاسخ دهند.

تب دنگی با مایعات و قرص استامینوفن قابل کنترل است

فرشید رضایی، رئیس آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: سال گذشته به دلیل بارندگی شدید، بزرگترین شیوع دنگی در جهان با شش میلیون بیمار رخ داد و این سال، از ژانویه، بیش از ده میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده اند.

وی ادامه داد: تب دنگی یک بیماری مسافرتی است و برای پیشگیری از این بیماری و اطلاع رسانی باید همکاری همه جانبه بین ارگان ها و نهادها وجود داشته باشد. این بیماری با مسافران شروع می شود و اگر مسافر زن ناقل بیماری به مدت یک هفته رابطه جنسی نداشته باشد، احتمال انتقال بیماری کاهش می یابد.

رضایی گفت: مطالب آموزشی به مسافران کشورهای هند، امارات، مالزی، تایلند و سنگاپور آموزش داده شود. ما در کشور به جز بندر لنگ سرویس حمل و نقل محلی نداریم که مردم به توصیه ها توجه کنند.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه نظام سلامت در ایران در حال مبارزه با این بیماری و کنترل آن است، افزود: این بیماری درمان پیچیده ای ندارد و تب با استفاده از استامینوفن، ژیلوفن، کنترل می شود. ایبوپروفن و دارو.» در طول دوره بیماری نباید از آسپرین استفاده کرد بیماری.

رضایی با بیان اینکه پشه ها همیشه به یک اندازه نیش نمی زنند و شب ها در آب راکد تخم می گذارند و در روز شروع به نیش زدن می کنند، تصریح کرد: پشه آئدس بیشترین گزش را در ساعات اولیه صبح و نزدیک غروب آفتاب می زند.

رضایی با بیان اینکه از 80 نفری که گزیده می شوند، 60 نفر هیچ علامتی ندارند، تصریح کرد: تنها یک درصد از مبتلایان فوت می کنند.

رئیس اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد برای پیشگیری از این بیماری می توانند با پوشیدن لباس های بلند و استفاده از مواد دافع حشرات از خود در برابر نیش حشرات محافظت کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *