یحیی سنوار چه درس‌هایی از عاشورا گرفت؟ – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش «یورنا» به نقل از تسنیم، کربلا کلاسی است که آموزه‌هایش چون چشمه‌ای جوشان است، عطش حقیقت و حقیقت را در هر زمان و عصری سیراب می‌کند و به دل مرده‌ای جانی تازه می‌بخشد. این مکتب جاویدان که استادش یکی از بهترین معلمان مکتب وحی است، نه تنها پایداری و مقاومت در برابر بی عدالتی را می آموزد، بلکه راهنمای بازگشت به ارزش های انسانی و معنوی در همه زمان ها است.

از این منظر امام حسین و کربلا نه تنها متعلق به شیعه هستند، بلکه میراثی برای همه بشریت هستند. قیام او نماد جهاد علیه استبداد و دفاع از عدالت و کرامت انسانی است. این ارزشی است که صرف نظر از هر دین و نژادی منبع الهام برای همه آزادگان در طول تاریخ بوده و خواهد ماند. اگر گاندی، رهبر بزرگ هند، پس از سال ها مبارزه با حکومت استعماری روباه پیر، یعنی انگلیس، توانست به کشورش استقلال بدهد، به اعتراف شخصی خود، از این الگو الهام می گرفت. این مبارزه و مقاومت از جانب امام حسین علیه السلام. او گفتاگر هندوستان می خواهد به عنوان یک کشور پیروز شود، باید از امام حسین (علیه السلام) الگو بگیرد.»

اما در عصر حاضر با شخصیتی مانند یحیی سنوار رهبر مقتدر مقاومت اسلامی حماس روبرو هستیم که شجاعانه و استوار در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی ایستاد. وی با الهام از آموزه های عاشورا با شجاعت و اراده قوی از حقوق مردم فلسطین دفاع کرد و تا پایان در برابر ظلم و اشغال ثابت قدم ماند. این نوع موضع گیری یحیی سینوار را می توان با سخنان حماسی و قاطع او به خوبی درک کرد. این شهید جبهه مقاومت پیش از این در اظهارات خود با تاکید بر عدم سازش و لجاجت گفته بود:صلح و مذاکره وجود ندارد. یا پیروز می شویم یا کربلا رخ می دهد.این جمله به خوبی اراده قوی و روحیه عاشورایی او را نشان می دهد که همچون امام حسین (علیه السلام) به جای سازش در بی عدالتی، مبارزه تا آخرین لحظه را برگزید و مقاومت را تنها گزینه دانست. وی بر اساس این آموزه در جمله ای دیگر می گوید:ما از مرگ در رختخواب یا تصادفات جاده ای می ترسیم، اما از مرگ برای دین، کشور و مقدسات خود نمی ترسیم.

اگر بخواهیم به آموزه های شهید یحیی السنوار از مکتب امام حسین (علیه السلام) و کربلا اشاره اجمالی داشته باشیم، می توان از عباراتی مانند ناموس، ناسزا، مردانگی و … استفاده کرد. و “حسادت” «قوام» و «جهاد» و او را «بای جون» می گفتند. علاوه بر این، مفاهیمی مانند «وفاداری به آرمان‌ها»، «فداکاری در راه حق»، «استبداد ستیزی»، «ایمان راسخ»، «ایستادگی در برابر فشار» و «وحدت در برابر دشمن» نیز درس‌های مهمی هستند. او از این مکتب آموخت که الهام بگیرد و از آن در مبارزات خود استفاده کند.

عزت و سازش نکردن با دشمن

شهید یحیی السنوار با الهام از مکتب عاشورا مفهوم «عزت» را در مبارزات خود به نمایش گذاشت. او هرگز حاضر به سازش با دشمنان و نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین نبود، زیرا می دانست که عزت واقعی در پایبندی به اصول و تسلیم نشدن در برابر بی عدالتی است. این درس بزرگ از عاشورا که حفظ کرامت انسان در هر شرایطی است، راهنمای او در مواجهه با چالش های پیچیده و سنگین رهبری بود.

تحقیر و عدم منفی گرایی

همچنین «توهین» یکی از مهمترین مفاهیمی بود که سنوار از انقلاب امام حسین (علیه السلام) آموخت. او هرگز تسلیم فشارهای سیاسی و نظامی نشد و با تمام توان در مقابل متجاوزان ایستاد. این روحیه مقاومتی که از کربلا به ارث برده بود باعث شد حتی در سخت ترین شرایط نیز تسلیم نشود و از هر فرصتی برای تقویت جبهه مقاومت و رساندن صدای مردم مظلوم فلسطین به گوش جهانیان استفاده کرد.

اتحاد و همبستگی در برابر دشمن

علاوه بر این مفاهیم، ​​«وحدت در برابر دشمن» یکی دیگر از آموزه های اصلی کربلاست که در رفتار و گفتار یحیی صنور به چشم می خورد. وی همواره بر همبستگی و اتحاد نیروهای مقاومت در برابر دشمنان مشترک تاکید داشت. همان گونه که امام حسین علیه السلام از ابتدای قیام کوشید تا اهل ایمان و آزادگان و آگاهان به ظلم و فساد بنی امیه را حول محور مبارزه با ظلم گرد هم آورد.

همه این اصولی که امام حسین (علیه السلام) در مبارزه با ظلم به کار برد، به شهید سنوار کمک کرد تا جبهه مقاومت را حول ارزش های مشترک متحد کند و توان رزمی آن را تقویت کند و در نهایت به شهادت رسید.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *