گزافه‌گویی اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش «یورنا» به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، پیتر استانو امروز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین تحولات درج نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های ممنوعه گفت: همه بحث ها. در مورد اقدامات محدود کننده (تحریم ها) و لیست سازمان های تروریستی توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا محرمانه است. وی با بیان اینکه «این یک فرآیند داخلی است»، تصریح کرد: ما به صورت علنی در این مورد اظهار نظر نمی کنیم.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: تنها می توانم به سخنان نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) اشاره کنم که روند گفت وگوها در این زمینه در بین اعضای شورای (اروپا) ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نسبت به تحرکات ضد ایرانی در اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان نظامی رسمی و حاکمیتی محسوب می شود، تصریح کردند که افزودن نام این سازمان به فهرست سازمان های به اصطلاح تروریستی غیرقانونی است.

بحث الحاق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی انگلیس در برهه ای از اغتشاشات سال 1401 به دلیل اقدامات گروهک های ضد انقلاب و حمایت لابی از رژیم صهیونیستی، به موضوع رسانه های اصلی تبدیل شد. این طرح به محافل سیاسی راه یافت، اما شکست خورد.

در انگلیس نیز مقامات این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به نفع روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. رئیس سیاست خارجی اتحادیه در همان زمان اعلام کرد که چنین اقدامی بدون حکم قضایی امکان پذیر نیست. جوزپ بورل گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهنده دخالت سپاه پاسداران ایران در یک پرونده تروریستی باشد. در شرایط فعلی چنین پرونده ای وجود ندارد و من به همکارانم گفتم جواب همان است که چند ماه پیش اعلام شد.

اما گروه ها و رسانه های مخالف همچنان در تلاش برای احیای این طرح غیرقانونی هستند. چندی پیش، خبرگزاری آلمان مدعی شد که چندین کشور اروپایی از جمله آلمان بر اساس حکم دادگاه در شهر دوسلدورف آلمان به دنبال گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های موسوم به تروریستی هستند.

وزارت امور خارجه ایران با انتقاد از رویکرد نسنجیده کشورهای اروپایی، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه به ویژه در جنگ علیه ایران داشته و دارد. تروریسم بنابراین، اتهام تروریست خواندن این نهاد امنیتی مساوی است با تیراندازی به پای اروپا.

دستگاه دیپلماسی کشورمان به اروپایی ها هشدار داده است که هرگونه اقدام نسنجیده با واکنش متقابل همراه خواهد بود. بر همین اساس توصیه کرد به جای تبعیت از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل را در دستور کار خود قرار دهند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *