گزارش عملکرد ۳ ساله وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

تبلیغات بنری


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 13 میلیون و 895 هزار گردشگر وارد ایران شده اند.

یورنا – به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع سنتی، جناب آقای عزت الله ضرغامی امروز (چهارشنبه 12 مرداد 1403) در جلسه هیئت دولت که به ریاست محمدی برگزار شد. مخبر با ارائه گزارشی از عملکرد سه ساله منطقه تحت مدیریت گفت: خوشبختانه از ابتدای دولت سیزدهم شاهد اقدامات بسیار خوبی در هر سه حوزه ماموریتی این وزارتخانه بوده ایم. رئیس جمهور خود شهید است و همه دستگاه ها با این وزارتخانه همکاری خوبی داشتند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: برای اولین بار در برنامه هفتم توسعه فصل جدیدی تحت عنوان گردشگری و صنایع دستی ایجاد شد که نشان دهنده اهمیت این دو حوزه در سیاست های دولت است.

وی از سرگیری صدور روادید توریستی را از دیگر اقدامات مهم در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، 20 ماه گذشته بود که در این مدت هیچ گردشگر خارجی به دلیل کرونا وارد ایران نشده بود. با دستور رئیس جمهور صدور روادید آغاز شد و پس از مدتی طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری ایران توانست سه برابر متوسط ​​رشد گردشگری را به خود اختصاص دهد.

ضرغامی بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون 13 میلیون و 895 هزار گردشگر وارد ایران شده اند. این در حالی است که به دلیل مشکلات سیاسی با آذربایجان، سهام خود را از دست دادیم، اما مشکل حل شده و شاهد ورود گردشگران از آذربایجان به ایران هستیم.

وی بیان کرد: طبق آمار در سال 1402 نسبت به سال 1401 شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور بودیم که با وجود طرح ایران ترس امسال شاهد رشد 20 درصدی ورود گردشگران خارجی بودیم.

الضرغامی تصریح کرد: در خصوص پروژه های گردشگری یک هزار و 785 پروژه به متراژ 51 پروژه داریم که در حال حاضر تعداد زیادی پروژه در کشور فعال است. تا پایان سال 81 پروژه با میزان تکمیل بیش از 80 درصد به ارزش 81 تلاش افتتاح خواهیم کرد که نشان دهنده یک سوم پروژه هایی است که در طول تاریخ گردشگری کشور اجرا شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: با حمایت رئیس جمهور شهید اقداماتی انجام شد که به نفع گردشگری بود از جمله لغو روادید با 28 کشور. ما امروز در حال لغو روادید برای 3.5 میلیارد نفر در جهان هستیم و اثرات آن کاملاً مشخص است. از برخی از کشورهایی که ویزای آنها لغو شد، شاهد افزایش 30 درصدی ورود گردشگران بودیم.

وی افزود: در عین حال تخصیص سوخت یارانه ای برای کشتی های تفریحی، معافیت شهرداری ها و تسهیلات بانکی از عوارض ساخت، تامین امنیت 2 هزار راهنمای گردشگری و تامین 10 هزار هنرمند صنایع دستی از دیگر وظایف مهم دولت 13 است.

ضرغامی به حوزه صنایع دستی نیز اشاره کرد و افزود: 1.5 میلیون نفر در ایران در حوزه صنایع دستی فعال هستند. در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به آنها شد. برای رونق صنایع دستی باید صادرات رونق بگیرد. یکی از وظایف مهم حذف قرارداد ارزی است که یک رویداد بزرگ برای هنرمندان صنایع دستی است. این در حالی است که تصمیم داریم کارخانه راسباف اصفهان را برای عرضه صنایع دستی تجهیز کنیم.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در دولت سیزدهم تجلیل از نخبگان و پیشکسوتان در هر سه حوزه ماموریتی این وزارتخانه است. سه سالی است که از چهره های ماندگار میراث فرهنگی تجلیل می کنیم و همایش هایی برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی در سال اول 4 ثبت بین المللی داشتیم و در سال دوم 3 اثر را ثبت کردیم و شاهد ارتقای رتبه ایران در ثبت آثار بین المللی بودیم.

الضرغامی خاطرنشان کرد: برای اولین بار ممنوعیت برگزاری میهمانی در مراکز تاریخی را شکستیم. آخرین برنامه ارائه شده کنسرت علی رضا قربانی در تخت جمشید بود که گاهی به شش هزار شرکت کننده می رسید.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *