گام مهم وزارت نیرو برای ارتقای راندمان نیروگاههای کشور تا ۵۸ درصد/ راه رسیدن به نیروگاههای کلاس F هموارتر شد
با انتشار خبر احداث نیروگاه گازی سهند با ظرفیت 307 مگاوات با فناوری کلاس F، گام مهم دیگری برای بهره برداری از نیروگاه با راندمان 58 درصدی برداشته شد.
یورنا – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، یکی از مهمترین اخبار صنعت برق کشور در هفته جاری، اتصال نیروگاه سهند کلاس اف به شبکه سراسری برق است که یک نیروگاه است. که با بازدهی بیش از 58 درصد وارد شبکه شده است، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق کشور به 307 مگاوات، مزایای زیست محیطی و اقتصادی قابل توجهی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.
بر اساس اسناد اولیه توسعه صنعت برق کشور، لازم است راندمان بیش از 55 درصد برای احداث نیروگاه های جدید 5000 مگاواتی کلاس F بین گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در نظر گرفته شود. شرکت تولیدی.
تفاهم نامه ای که بر اساس آن علاوه بر تاکید بر افزایش ظرفیت تولید برق کشور، موضوع مهم انتقال و بومی سازی دانش فنی نیز مورد انتظار است که خود نقش مهمی در بومی سازی این فناوری ایفا می کند.
بررسیها نشان میدهد که اگرچه فناوری نیروگاههای کلاس F بیشتر مبتنی بر کشورهای خارجی بوده و توربینهای این نوع نیروگاهها عمدتاً توسط شرکت زیمنس ساخته میشوند، اما اقدامات مهمی برای بومیسازی این فناوری توسط شرکتهای موجود انجام شده است مهندسان در حال انجام است، اقدام و دستور کار مهمی است که چشم انداز بلند مدت آن ارتقای راندمان نیروگاه های کشورمان از 39 درصد به 55 تا 58 درصد است.
هزینه تعمیرات نگهداری نیروگاه کلاس F
اما یکی از چالشهای پیش روی وزارت نیرو برای توسعه نیروگاههای پربازده، هزینه سرمایهگذاری در این بخش و سازوکار جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی است که امید است با تلاشهای اجلاس چهاردهم این مشکل برطرف شود. دولت
با این توضیح که طبق استانداردهای آنسالدو (یکی از شرکت های مهم سازنده نیروگاه های کلاس F)، نیروگاه های کلاس F در صورتی که بخواهند به صورت مستمر فعالیت کنند و قسمت بخار را با گازهای داغ تامین کنند باید بین 31 تا 33 هزار ساعت باشد. از کار . تعمیرات اساسی یکباره مسیرهای داغ در محفظه احتراق این تعمیر در توربین های گاز کلاس F تقریباً 18 میلیون یورو هزینه دارد. بنابراین برای توربین های گاز کلاس F 4.5 میلیون یورو برای تعمیرات ثابت و 500 هزار یورو برای تعمیر و نگهداری معمول و شارژ مجدد انبار مورد نیاز است.
بر اساس این گزارش، یک واحد گاز کلاس F برای پایدار ماندن تعمیرات به حدود 10.5 میلیون یورو و سالانه معادل 470 میلیارد تومان نیاز دارد.
اگرچه در حال حاضر چندین نیروگاه دولتی و دو نیروگاه خصوصی از فناوری کلاس F استفاده می کنند، اما باید در نظر داشت که برای ساخت هر کیلووات ساعت ظرفیت این نیروگاه ها 540 یورو نیاز است. در حالی که هزینه مربوطه در نیروگاه های کلاس پایین نصف این عدد است.
نیروگاه هایی که سوخت اولیه آنها گاز طبیعی و سوخت پشتیبان آنها گازوئیل است و البته ساخت آنها مزایای زیادی دارد.
مزایای ساخت نیروگاه های کلاس F
افزایش راندمان نیروگاه از 39 به 58 درصد، صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت سالانه و کاهش قابل توجه آلودگی زیست محیطی نسبت به توربین های گازی کلاس E از مزایای نیروگاه های کلاس F است که باید مورد توجه قرار گیرد و در درازمدت، این کار را انجام دهد. منافع قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.
به عبارت دیگر، در شرایطی که میانگین راندمان نیروگاهی کشور 39 درصد برآورد میشود، توسعه نیروگاههای کلاس F با راندمان 20 درصدی بالاتر از میانگین راندمان نیروگاهی کشور میتواند بار بزرگ مصرف انرژی را از بین ببرد از شبکه گازرسانی کشور
این بدان معناست که با در نظر گرفتن صلاحیت قانونی سوخت صرفه جویی شده به ازای هر کیلووات ساعت انرژی این نیروگاه ها در مقایسه با نیروگاه های مبتنی بر توربین های گازی کلاس E و همچنین جبران هزینه های ساخت، مزایای اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی حاصل می شود. . را می توان برای کشور به دست آورد
این گزارش می افزاید: انتظار می رود با اقدامات وزارت نیرو برای اصلاح الگوی اقتصادی توسعه نیروگاه های حرارتی، چالش های پیش روی توسعه نیروگاه های کلاس F کاهش یافته و روند توسعه این نیروگاه ها کاهش یابد. نیروگاه ها در کشور تسریع می شود.
انتهای پیام/
mizanonline به نقل از یورنا