گامی دیگر در مسیر تکمیل کریدور شمال-جنوب با افتتاح راه‌آهن رشت-کاسپین 

تبلیغات بنری


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست بلکه مجموعه ای از پروژه هاست و گفت: خط ریلی رشت- قزوین یکی از آنهاست که دریای شمال را به جنوب در زمان کوتاه تری متصل می کند. .

یورنا- به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد پازارباش روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه راه آهن رشت – قزوین در منطقه آزاد بندرانزلی اظهار داشت: حمل و نقل زمینی کشور در سال 1401 کمتر از 10 میلیون تن بوده است. اما در سال 1402 هجری شمسی به حدود 15 میلیون تن رسید و در سه ماهه امسال رکورد 5.5 میلیون تن ترانزیت را به ثبت رساند و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به 20 میلیون تن برسد. یکی از طولانی ترین سال ها آرزوی همیشگی رهبر معظم انقلاب توسط رئیس جمهور شهید و همکارانش برآورده شد.

58 درصد رشد ترانزیت در کشور در سال گذشته

وی با اشاره به رشد 58 درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته به دنبال شهید شاخص، افزود: در استان گیلان تجارت دریایی 50 درصد و صادرات از دریای خزر 50 درصد رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت این رکوردها در حوزه ترانزیت روزی آرزو بود اما با تلاش و کوشش رئیس جمهور شهید این آرزوها محقق شد، افزود: رشد ترانزیت نشان دهنده تاثیرگذاری است. دیپلماسی دولتی که باعث تسهیل تردد، کاهش تعرفه های ترجیحی و اجرای توافقات گمرکی می شود، مرزهای با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم مبنای آن بود.

وی همچنین به اجرای پروژه های بزرگراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راه آهن رشت- قزوین بسیار مهم و مورد علاقه رئیس جمهور شهید بود و ایشان مرتب اجرا و پیشرفت کار را دنبال می کردند.

وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی گفت: اگر بگویم ایران مدیون زحمات چندین ساله شهید حقیر در بخش کریدور و ترانزیت و شناخت دقیق ایران به عنوان یک کشور است. سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی، چیز زیادی نگفتم.

وی با بیان اینکه برخی از آثار این تلاش ها و پیگیری های رئیس جمهور در این ایام را در بهره برداری از پروژه ها و شروع عملیات اجرایی آن می بینیم، افزود: مهمتر از پروژه، درک پرایم شهید از اهمیت آن و بسیج همه دولت هاست. امکانات و قابلیت ها برای آنها.» این شامل خط راه آهن استراتژیک کشور می شود.

بذرباش گفت: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست، بلکه مجموعه ای از پروژه ها از جمله خط ریلی رشت- قزوین است که دریای شمال را در زمان کوتاه تری به جنوب متصل می کند، در حالی که کریدور شمال به جنوب است. نه تنها خط ریلی، بلکه زیرساخت های ریلی و جاده ای این روزها در مناطق شرقی، غربی و مرکزی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی به پروژه رشت – آستارا اشاره کرد و گفت: توافقات خوبی بین ایران و روسیه برای اجرای این پروژه انجام شده است و یکی از پروژه های راهبردی دو کشور است که در حال اجراست. سریع رفت و رئیس جمهور شهادتش را تایید کرد.

بخش مهم راه آهن شیراز – عسلویه به بهره برداری رسید

وی در ادامه سخنان خود به تشریح سایر پروژه های ریلی کشور در کریدورهای شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکزی کشور پرداخت و گفت: قطعه مهم ریلی شیراز – عسلویه آغاز شده و عملیات اجرایی آن در حال پیشرفت است. پیمانکاران فعال شده اند و این امر باید در دولت چهاردهم انجام شود و با جدیت پیگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای طرح‌های ریلی در کشور، زنجیره‌های شمال به جنوب در مقاطع ریلی تکمیل و فرصت بی‌نظیر ترانزیت کالا چندین برابر خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته 235 کیلومتر بزرگراه در کشور افتتاح شد که رکورد افتتاح بزرگراه در تاریخ جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *