کشورهایی که عامل بین‌المللی شدن جنگ بودند – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش یورنا به نقل از یورنا، دلایل و بازتاب های تحویل این هواپیمای باکیفیت در جنگ ایران و عراق موضوع میزگرد خبری (24/07/1395) یک برنامه تلویزیونی در واشنگتن بود. شیرین هانتر، معاون ایرانی برنامه مطالعات خاورمیانه در مرکز مطالعات بین المللی سوق جیشی در دانشگاه جورج تاون، سعید رجایی خراسانی، سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و ویلیام اولسون، کارشناس. در مورد مسائل خلیج فارس مسائل، در این میزگرد خبری شرکت کردند.

به گزارش رادیو آمریکایی، هانتر درباره نیاز عراق به هواپیماهای فرانسوی باکیفیت گفت: عراقی ها مدتی است که در شرایط سختی به خصوص از نظر اقتصادی به سر می برند. عراق تاکنون به لطف کمک های مالی سخاوتمندانه کشورهایی مانند کویت و عربستان توانسته به حیات خود ادامه دهد، اما اشباع شدن بازارهای جهانی نفت باعث شده تا این کشورها نتوانند مانند گذشته کمک های مالی به عراق ارائه کنند. عراق در تلاش است تا با پایان دادن به جنگ از این وضعیت سخت اقتصادی خلاص شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف اولیه عراق کاهش ظرفیت صادراتی ایران است، اگر نگوییم از بین بردن کامل آن، تا ایران نیز از وضعیت عراق متضرر شود و مجبور به مذاکره برای صلح شود.

سپس مجری برنامه تلویزیونی نظر سعید رجایی خراسانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد را درباره نقش عراق در دستیابی به این سلاح ها در پایان سریع جنگ جویا شد تا از نقش ایران در این امر آگاه شود. دیدگاه رجایی الخراسانی پاسخ داد: به نظر من این هواپیماها توانایی پایان دادن به جنگ را ندارند. آنها ممکن است وضعیت را بدتر کنند. البته این فقط امکان پذیر است. من مطمئن نیستم که این عراقی ها به موفقیت زیادی دست یابند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره علت نارضایتی ایران از تحویل این هواپیماها به عراق گفت: ما اصلا ناراحت نیستیم. ما وضعیت را روشن می کنیم. ما معتقدیم که عراق در تلاش است تا جنگ را بین المللی کند. ما می خواهیم به کشورهای مسئول بین المللی شدن این جنگ بگوییم که این موضوع بسیار خطرناکی است و نباید به اهرمی در دست عراق تبدیل شود.

تهدید به بستن تنگه هرمز

وی ضمن ابراز تردید درباره موفقیت آمیز بودن حملات عراق در صورت استفاده از استانداردهای برتر، گفت: اما اگر حمله عراق موثر باشد و تاسیسات نفتی ما از بین برود و دیگر نتوانیم نفت صادر کنیم، صادرات نفت از خلیج فارس انجام می شود. کاهش خواهد یافت.» برای همیشه متوقف خواهد شد.»

رجایی خراسانی درباره موضع ایران در قبال تلاش آمریکا یا عربستان برای باز نگه داشتن خلیج فارس گفت: چون این تهدید بسیار جدی است، فکر می‌کنم ایران این احتمالات را هم در نظر گرفته است. سفیر ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد که در این مرحله به پایان جنگ از طریق مذاکره چندان خوشبین نیست.

مجری برنامه برای تبیین دیدگاه آمریکایی ها از ویلیام اولسون کارشناس مسائل خلیج فارس و تحلیلگر امنیت منطقه ای دانشکده نظامی ارتش آمریکا پرسید که آیا به اندازه سفیر جمهوری اسلامی ایران بدبین است؟ ایران درباره امکان دستیابی به راه حل مسالمت آمیز مناقشه. اولسون پاسخ داد: فکر نمی کنم امکان حل مشکل از طریق گفتگو وجود داشته باشد. وی در خصوص امکان استفاده عراق از این هواپیماها گفت: از نظر عراق هواپیماهای فرانسوی سلاح قابل اعتمادی محسوب می شوند. خلبانان عراقی مجبور نیستند مستقیماً به تأسیسات دریایی ایران حمله کنند، اما می توانند موشک های خود را از فاصله 24 کیلومتری پرتاب کنند.

اولسون خاطرنشان کرد: از سوی دیگر جزیره خارک هدف اصلی است و عراق نمی تواند خسارت قابل توجهی به آن وارد کند. اما عراق نه تنها به بنادر نفتی ایران، بلکه به تمامی بنادر ایران آسیب رسانده و در نتیجه ایران را در محاصره اقتصادی قرار خواهد داد. اما آنچه عراق می خواهد این است که جامعه جهانی ایران را مجبور به مذاکره و پایان دادن به جنگ کند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *