کسب اطلاعات حقوقی امری ضروری برای نویسندگان است

تبلیغات بنری


گفتگو

یکی از شاعران کسب اطلاعات حقوقی و مشاوره ای در زمان عقد قرارداد بین نویسندگان و ناشران را عاملی مؤثر در احراز حقوق مالکیت معنوی عنوان کرد و بوروکراسی اداری را عاملی دانست که نویسندگان و شاعران فاقد آن هستند.

مهدی غزالی رئیس خانه شعر و ادب در گفت و گو با مرحله وی در خصوص قراردادهای مؤلفان و اهمیت کسب اطلاعات حقوقی برای فعالان این حوزه گفت: قراردادها مقوله ای دو طرفه است و الزام آور نیست. نویسنده او باید بداند که چگونه با این قراردادها برخورد کند و چگونه از حقوق مالی خود محافظت کند.

وی ادامه داد: قبل از امضای قرارداد باید به نکات حقوقی آن توجه کنیم. عدم اطلاع از قوانین حقوقی در زمان امضای قرارداد منجر به ضرر و زیان نویسندگان می شود. ضمن اینکه با کمی تفکر و آینده نگری و با در نظر گرفتن تحولات و نوسانات اقتصادی آتی به نتیجه مناسب برسند و قراردادهای کتابی خود را تنظیم کنند.

غزالی تاکید کرد: لازم است نویسندگان مشاور حقوقی داشته باشند تا از ضرری که ممکن است در آینده در انتظارشان باشد جلوگیری شود.

وی بیان کرد: نیاز است نویسندگان قراردادها را مطالعه کنند و از جنبه های حقوقی این قراردادها آگاهی کافی داشته باشند و سپس به دنبال انعقاد قرارداد برای تولید محتوا باشند. نویسندگان از قشر تحصیلکرده کشور هستند و بی سواد نیستند، بنابراین با فضای کسب و کار آشنا هستند و انتظار می رود با مؤلفه های اولیه حقوقی آشنا باشند.

رئیس خانه شعر و ادب طی گلایه از مسئولان فرهنگ گفت: متأسفانه به اهالی ادب و نویسندگان توجه جدی نمی شود و بزرگترین مشکل پیش روی اتحادیه را باید عدم علاقه و برنامه ریزی برای حمایت از شاعران دانست. و کتاب.

این شاعر به جایگاه شاعران و نویسندگان در طول تاریخ اشاره و تاکید کرد: از زمان های بسیار دور شعر و قلم در کنار حکومت ها و حاکمان رو به رشد بود و این امر حتی در عصر سلجوقیان و پیش از آن نیز اهمیت داشت.

وی با انتقاد از برخی تصمیمات و بهره برداری از واژه دموکراسی در عرصه فرهنگ گفت: به نظر می رسد غول دموکراسی در برخی عرصه های فرهنگی و هنری تخلفاتی ایجاد کرده است و این مهم در شرایط شاعران و نویسندگان است. .

غزالی افزود: متأسفانه مصلحت عمومی مسئولین در مقوله های دیگر ظاهر شده و به تولید محتوا در حوزه هنری اهمیتی نمی دهند. علاقه و اشتغال به برگزاری جشنواره های مختلف بدون توجه به محتوا یکی از این آسیب هاست.

رئیس خانه شعر و ادب در پایان تاکید کرد: متاسفانه حتی احترام نویسندگان و شاعران به عنوان قشر فرهیخته چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *