کتاب «درآمدی بر فرهنگ شیعی در تاریخ نگاری عصر صفوی» روانه بازار نشر شد

تبلیغات بنری


کتاب درآمدی بر فرهنگ شیعه در تاریخ عصر صفویه اثر سعید نجفی نژاد منتشر شد.

یورنا- به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «درآمدی بر فرهنگ شیعه در تاریخ عصر صفویه» اثر سعید نجفی نژاد توسط مؤسسه تاریخ و زندگی مردم ایران تهیه و منتشر شد. شام آل البیت (علیه السلام) پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی تحقیق را در 459 صفحه منتشر کرد.

با ظهور صفویان مذهب شیعه اثنی عشری و فرهنگ تشیع که از دیرباز در ایران ریشه محکمی داشت گسترش یافت. در کنار احیای این آیین، همه عناصر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه صفوی ایران از جمله تاریخ نگاری تحت تأثیر این تحولات قرار گرفتند. مورخان عصر صفویه، اشاعه فرهنگ شیعی را رسالت اصلی خود در نگارش آثار خود می دانستند. این تحقیق نشان دهنده چرایی و چگونگی علاقه مورخان عصر صفویه به فرهنگ شیعی است.

ساختار کار
این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است
فصل اول با عنوان «مفاهیم کلی» به کلیات تحقیق اعم از کلیات و مفاهیم پرداخته است.

فصل دوم با عنوان «صفویان و تلاش برای ترویج تشیع» به بیان پیشگویی ها در مورد ظهور حاکمان اهل بیت، نسب و مذهب صفویان و گذار از تشیع صوفیانه به اسلام می پردازد. تشیع و انگیزه های صفویان و اهل بیت علیهم السلام صفویان برای ایجاد حکومت پیروان اهل بیت علیهم السلام و صفویان در میان ایرانیان نوشتند.

«ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام» عنوان فصل سوم این کتاب است که مدح اهل بیت علیهم السلام و حمایت از رؤیاهای اهل بیت علیهم السلام است. بیت (علیه السلام) بررسی می شود.
مؤلف در فصل چهارم با عنوان «تولاد و تبر»، محبت شیعیان و عاشقان، ارزش شیعیان، قدردانی از خدمات ارزنده آنان، مقام سادات، مخالفان اهل بیت را بیان می کند. (سلام الله علیه) نحوه برخورد با مخالفان و اعتراضات شاهان صفوی با سلاطین و بر اهل سنت تأکید کرد.

فصل پنجم با عنوان «احیای شعائر شیعه» به موضوعاتی چون بزرگداشت مناسبت ها و ترویج شعائر شیعه، حج حرم مطهر رضوی، حج از اولاد ائمه اطهار علیهم السلام، مراحل ساخت و ساز و تجهیز حرم ائمه اطهار (ع) پرداخته است. مراحل ساخت و ساز در زیارتگاه‌های مقدسین و مدفن‌های عصر صفویه، بشقاب مقدس، نذورات و هدایای معروف مخصوص اهل بیت علیهم السلام است.

فصل ششم با عنوان «مهدویتی» مهدی باواریایی در آستانه ظهور صفویان به اخبار نزدیک شدن به بعثت، مدعیان مهدویت، نظریه ارتباط حکومت و پیوند حکومت می پردازد. پادشاهان صفوی به امام زمان (عج).
«آسیب شناسی تکیه بر روایات مورخان صفوی برای ترویج فرهنگ شیعه» عنوان فصل هفتم و پایانی کتاب فوق الذکر است که در آن از لطیف بودن برخی از کتاب های تاریخی، تأثیر فضای تبلیغاتی گسترده صحبت می کند. وقتی درباره تشیع و تأثیر گسترش علاقه به عوامل متعالی نوشت.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به آدرس http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *