کاهش چشمگیر قاچاق شمش طلا به خارج از کشور به واسطه مرکز مبادله ایران

تبلیغات بنری


سخنگوی مرکز مبادلات ایران گفت: از زمان اجرای آیین نامه عرضه شمش طلا در مرکز مبادلات ایران، قاچاق شمش طلا به خارج از کشور کاهش چشمگیری داشته است.

یورنا – به گزارش مرکز مبادلات ایران، شش ماه پیش و در جریان فعالیت تالار معاملات شمش طلا در مرکز مبادلات ایران که به مدت 6 ماه به طول انجامید، خبر نمایش شمش طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران منتشر شد. . با برگزاری 37 مزایده زنده، 6 هزار و 625 کیلوگرم شمش طلای با ارزش به ارزش 28 هزار و 565 میلیارد تومان فروخته شد. اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران به تشریح جنبه های کارکردی این اقدام در اقتصاد ملی پرداخت که در ادامه می خوانیم.

با عرضه بیش از 6 تن طلا در مرکز مبادلات ارزی، چه میزان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است؟

با معامله ۶.۶ تن شمش طلای ویژه برای تسویه تعهدات ارزی در تالار معاملات مرکز مبادلات ایران، حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد بازگشت.

مهمترین تامین کنندگان و متقاضیان شمش طلا در مرکز مبادلات ایران کدامند؟

واردکنندگان شمش طلا مشمول تعهدات صادراتی مهمترین تامین کنندگان شمش طلا در مرکز مبادلات ایران هستند. همچنین تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سایر واردکنندگان شمش طلا که مشمول تعهدات صادراتی نیستند، امکان عرضه شمش در مرکز مبادلات طلا و سکه ایران را دارند.

بر اساس دستورالعمل حراج شخصی شمش طلا در مرکز مبادلات طلا و سکه ایران، «تولیدکنندگان و تولیدکنندگان فعال اجناس طلا با جواز کسب معتبر و دارای مجوز»، «عمده فروشان شمش طلا با جواز کسب معتبر و دارای مجوز» و «دارای مجوز». خرده فروشان طلای ذوب شده» می توانند «تملک مجاز و معتبر» و «بانک عامل با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» متقاضی خرید شمش طلا از مرکز مبادلات ایران شدند.

تجارت شمش در مرکز بورس سمت تقاضای ایران چه مزایایی دارد؟

بانک مرکزی برای تسهیل تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان طی بخشنامه ای در دی ماه 1402 هجری شمسی امکان تسویه تعهدات ارزی را با واردات طلا فراهم کرد. این تصمیم بانک مرکزی به این نتیجه منجر شد و مشکل انحلال بدهی های ارزی برخی صنایع را کاهش داد و باعث ورود شمش طلا به کشور شد. اما از سوی دیگر متقاضیان صنعت طلا از ورود این حجم از شمش طلا به این صنعت خبر دادند. پس از این اظهارنظرها و در حالی که اخباری مبنی بر قاچاق معکوس شمش طلا در حال انتشار بود، بانک مرکزی به گروه صادرکنندگان مشمول رفع تکلیف ارزی واردکننده شمش طلا برای رهگیری طلای وارداتی به کشور دستور داد که این کار را انجام دهند. . ارائه شمش های خود به مرکز مبادلات ایران از زمان اجرای این مصوبه در دی ماه 1402 هجری شمسی، قاچاق شمش طلا به خارج از کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و امکان ردیابی طلای وارداتی به کشور فراهم شده است.

آیا نمایش شمش طلا در مرکز بورس نقشی در تولید داشت؟

در حال حاضر با خرید و فروش شمش طلا در مرکز مبادلات ایران، تاییدیه ورود شمش طلای وارداتی به چرخه اصلی بازار طلای کشور وجود دارد و صنعتگران دارای مجوز از اصناف طلا و جواهر می توانند به راحتی طلای مورد نیاز خود را از این طریق تهیه کنند. مرکز; این بدان معناست که عرضه بهینه و موثر تقاضای واقعی تولیدکنندگان صنایع دستی طلای کشور از طریق تالار معاملات طلای مرکز بورس ایران انجام می شود و نتیجه آن بی شک ارتقای صنعت طلا و جواهر کشور است.

با توجه به اینکه شمش طلای وارداتی که قبل از خرید و فروش و تحویل به طلافروشان در مرکز مبادلات ایران به نمایش گذاشته می شود توسط آزمایشگاه های معتبر ارائه شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران احراز هویت می شود، این امر به کاهش و حذف محصولات غیر اصل و تقلبی کمک کرده است. . طلای غیر استاندارد در بازار طلا.

تجارت شمش در مرکز بورس ایران چه مزایایی برای بخش عرضه دارد؟

عرضه شمش طلا توسط صادرکنندگان در مرکز مبادلات ایران باعث کاهش هزینه های مبادله و حذف هزینه های فوق العاده برای واردکنندگان و معامله گران شمش طلا شده است. مرکز مبادلات ایران به بستری امن، شفاف و بدون ریسک برای عرضه شمش طلای وارداتی تبدیل شده و تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان را تسهیل و تسریع کرده است.

شکی نیست که توسعه این مجمع با رفع مشکلات تامین ارز حاصل از صادرات، انگیزه بیشتری را برای صادرکنندگان ایجاد خواهد کرد تا با استفاده از واردات شمش طلا به تعهدات ارزی خود عمل کنند. که باعث می شود صادرکنندگان به دلیل امکان انحلال تعهد به میزان بیشتری با تسویه تعهد ارزی با استفاده از واردات شمش طلا سود بیشتری ببرند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *