چرا بیانیه اتحادیه اروپا و اعراب خلیج فارس درباره جزایر سه گانه خطرناکتر است؟/ محکومیت صرف کافی نیست – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش سرویس بین الملل یورنا. اولین نشست سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در بروکسل برگزار شد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز در آن شرکت داشت.

روابط بین اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر اساس توافقنامه همکاری امضا شده در سال 1989 است که گفت و گوی منظمی را در مورد همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه های روابط اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، انرژی، ایجاد کرد. محیط زیست و تحقیق

روابط بین اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر اساس توافقنامه همکاری امضا شده در سال 1989 است که گفت و گوی منظمی را در مورد همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه های روابط اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، انرژی، ایجاد کرد. محیط زیست و تحقیق

در این توافقنامه همکاری، شورای مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در سطح وزرای امور خارجه تشکیل شد که به طور منظم تشکیل جلسه می دهند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در جریان شورای مشترکی که در فوریه 2022 در بروکسل برگزار شد، برنامه همکاری مشترک برای سال های 2022-2027 را تصویب کردند که در اکتبر 2023 به روز شد.

در ماه مه 2022، کمیسیون اروپا و نماینده عالی بیانیه مشترکی در مورد “مشارکت استراتژیک با خلیج فارس” صادر کردند که در ژوئن 2022 توسط شورا تصویب شد. این ارتباط نقشه راه عملیاتی برای اتحادیه اروپا برای توسعه روابط نزدیکتر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. در سال 2023، واردات سوخت فسیلی بیش از 75 درصد از واردات اتحادیه اروپا از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می داد.

از سال 2020، واردات سوخت بیش از سه برابر شده است – به دلیل تغییر اساسی در منابع تامین اتحادیه اروپا، به دلیل جنگ در اوکراین.

در نشست کنونی، ولیعهد عربستان برای اولین بار در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کرد و به جمع سران 27 کشور اتحادیه اروپا و سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس پیوست که این امر نشانه ای تلقی می شود. تعمیق روابط بین شورا و اتحادیه اروپا.

در پایان این نشست و در بیانیه مشترک، ادعاهایی علیه سه جزیره ایرانی (تنب بزور، تنب کوش و بوموسی) مطرح شد.

در بیانیه مشترک اجلاس پایانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا آمده است: ما از ایران می خواهیم جزایر سه گانه امارات متحده عربی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را اشغال کند که ناقض حاکمیت است. امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد به پایان خواهد رسید.

از سوی دیگر، آقای عباس عراقچی در کانال پیام های زیادی نوشت: برای ما روشن است که مسیر همکاری محترمانه ای که در جلسات مختلف از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد دادیم، اکنون با تمایل اروپا به «روابط» مواجه شده است. با ممنوعیت پروازهای مسافربری و اتهامات مضحک “اشغال” علیه ایران!

وزیر امور خارجه افزود: جزایر سه گانه همیشه متعلق به ایران بوده و تا ابد باقی خواهد ماند.

امارات متحده عربی از ابتدای بحث جزایر سعی در بین المللی کردن این موضوع و جلب حمایت قدرت های منطقه ای و خارجی داشته است.

امارات متحده عربی از ابتدای بحث جزایر سعی در بین المللی کردن این موضوع و جلب حمایت قدرت های منطقه ای و خارجی داشته است.

با توجه به شرایط ایران در منطقه و نظام بین الملل، این شیخ نشین توانست قدرت هایی مانند آمریکا، چین، روسیه و در حال حاضر اتحادیه اروپا را با خود همراه کند.

طبیعتا در این حوزه امارات از حمایت اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز برخوردار بود.

اما نکته قابل توجه ماهیت اظهارات است که موضوع را برای ایران حساس و خطرناک می کند.

به عنوان مثال پکن در بیانیه مشترک با چین از موضع امارات در به رسمیت شناختن موضوع جزایر به عنوان موضوع و اختلاف بین ایران و امارات حمایت کرد. حتی پس از احضار سفیر چین، سخنگوی وزارت خارجه چین با تکرار ادعای خود، موضع چین در این مورد را قاطعانه اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است که دولت چین از تلاش های امارات متحده عربی برای حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه حمایت می کند.

در بند ۲۶ بیانیه مشترک دولت‌های چین و امارات آمده است: جمهوری خلق چین از تلاش‌های دولت امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه ابوموسی حمایت می‌کند. تنب بزرگ و تنب کوچک از طریق مذاکرات دوجانبه بر اساس بیانیه های حقوق بین الملل و بر اساس مشروعیت بین المللی.

این بیانیه مشترک در پی سفر رئیس جمهور امارات به پکن و دیدار با رئیس جمهور چین صادر شد.

در این بیانیه مالکیت جزایر متعلق به امارات یا ایران اعلام نشده و یا حاکمیت امارات بر جزایر تایید نشده است، اما موضوع جزایر به عنوان اختلاف اعلام شده و خواستار حل این اختلاف شده اند.

اگرچه در بیانیه چین به مالکیت امارات بر جزایر اشاره ای نشده است، اما مالکیت و حاکمیت ایران بر جزایر زیر سوال رفته است.

پیش از این، روسیه به همراه چین در بیانیه ای مشترک با کشورهای عربی نه تنها از مواضع ادعایی امارات حمایت می کردند، بلکه راه حل های مورد حمایت امارات از جمله «ارجاع به دادگاه بین المللی» را نیز پذیرفتند.

بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس از بیانیه های مشترک چین و روسیه خطرناک تر است. البته اظهارات چین و روسیه از این جهت خطرناک است که علاوه بر زیر سوال بردن حاکمیت ایران بر این جزایر، از دیوان بین المللی دادگستری نیز برای حل این اختلاف یاد کرده اند.

اگر روزی امارات موضوع این جزایر را به شورای امنیت ارجاع دهد، این شورا می تواند آن را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهد. این موضوعی است که به نظر نمی رسد با وتوی چین و روسیه مواجه شود

اهمیت این موضوع در این است که اگر روزی امارات موضوع این جزایر را به شورای امنیت ارجاع دهد، این شورا می تواند آن را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهد. این موضوعی است که به نظر نمی رسد با وتوی چین و روسیه مواجه شود.

پروفسور نادر انتصار، رئیس کالج علوم سیاسی دانشگاه آلاباما در گفت و گو با خبرنگار یورنا گفت: شورای امنیت سازمان ملل می تواند در مورد هر موضوعی که امنیت جهانی را از منظر تهدید کند، مداخله کند و تصمیم بگیرد. این شورا.» اگر روزی موضوع ادعاهای امارات در شورای امنیت سازمان ملل مطرح می شد، احتمالاً آمریکا، انگلیس و فرانسه از امارات حمایت می کردند. اگر امارات بتواند روسیه و چین را مجبور کند حداقل از رای دادن خودداری کنند، پرونده ای در شورای امنیت باز می شود و از دیوان بین المللی دادگستری خواسته می شود تا ادعاهای امارات را بررسی کند. البته ایران مجبور نیست به حل و فصل بالقوه ادعای امارات در دیوان بین المللی دادگستری اعتراف کند.

وی معتقد است: اما اگر روزی برسد که شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری بخواهند این موضوع را بررسی کنند، ایران در دیپلماسی خود با شکست اسفباری مواجه خواهد شد. بنابراین جایز نیست از این چالشی که مدتها پیش امارات پیش روی ایران قرار داده بود غفلت کرد. احضار سفیر به وزارت امور خارجه و ارسال یادداشت اعتراضی دردی را دوا نمی کند.

به گفته اینتیزار، تنها راه عملی برای تأثیرگذاری بر اقدامات امارات، اعمال حاکمیت کامل ایران بر جزایر سه گانه است. به گفته وی، «آنچه مهم است این است که ایران مالکیت خود را در میدان خلیج فارس تقویت کند و طرف مقابل را در موقعیت اجرایی قرار دهد، باید به شهروندان ایرانی امتیاز داده شود تا در آن اسکان پیدا کنند زیرساخت های اقتصادی این جزایر باید بازسازی شود، یعنی ایران حضور دائمی (حضور سیاسی، اقتصادی و نظامی) خود را در این جزایر افزایش دهد تا جایی که این جزایر جزء لاینفک ایران شوند. جزایری مثل کیش و قشم اگر این کار را نکند بازنده بازی اماراتی می شود یا باید مدت زیادی در ورزشگاه امارات بمانید.

نکته خطرناک در بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در مورد جزایر سه گانه ایرانی این است که آنها را «اشغال شده» ایران می داند، حاکمیت امارات متحده عربی بر آنها را به رسمیت می شناسد و حاکمیت ایران بر آنها را به خاطر می گیرد. اعطا شد. با نقض منشور ملل متحد.

بیانیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس با ادعای اشغال جزایر توسط ایران و نقض منشور سازمان ملل راه حل آن را بر اساس منشور ملل متحد مشخص کرد.

این بیانیه حتی موضوع جزایر را درگیری نمی داند (مثل بیانیه چین و روسیه) و راه حلی پیشنهاد نمی کند. حقیقت این است که بیانیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس با ادعای اشغال جزایر توسط ایران و نقض منشور ملل متحد، روش حل و فصل آنها را بر اساس منشور ملل متحد مشخص کرده است.

دکتر حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره این بیانیه می گوید: در حالی که جمهوری اسلامی درگیر بحران های منطقه ای مربوط به جهان عرب است و در نتیجه دنیا منتظر یک درگیری بزرگ بین اسلام است. جمهوری و اسرائیل، برخی از همسایگان جنوبی ما سال‌هاست که خواستار حاکمان جزایر تاریخی ایران در خلیج فارس هستند و از این فرصت استفاده کردند و علاوه بر چین و روسیه، اکنون از حمایت اروپایی‌ها نیز برخوردار شده‌اند اتحادیه به شکلی بی سابقه در ادعای خود نسبت به جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک.

اعتقاد بر این است که بدون شک این اقدامی حساب شده و تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به ادعای امارات قبل از هرگونه اقدام نظامی برای اشغال جزایر ایرانی یا در بحبوحه درگیری نظامی اسرائیل و جمهوری اسلامی یا در پی تضعیف آن است. قدرت نظامی ایران در پی حمله نظامی اسرائیل به ایران.

او می گوید: این من را به یاد ماجرای جنگ کانال سوئز در اکتبر 1956 می اندازد، زمانی که اسرائیل در بحبوحه تهاجم فرانسه و انگلیس به مصر، در یک حمله غافلگیرانه از شرق به مواضع مصری ها در کانال سوئز حمله کرد. بتواند مصر را کنترل کند. رسیدن به اهداف از پیش برنامه ریزی شده

احمدی می افزاید: امیدواریم امارات و کشورهای حامی چنین اشتباهی مرتکب نشوند زیرا بدون شک در این پروژه شکست خواهند خورد و زمان ایران همیشه آنطور که می خواهند نخواهد بود. تجربه تاریخی ثابت کرده است که ایران همیشه از خاکستر ویرانی های گوناگون برمی خیزد و در قیامت اقتدار ملی خود را زنده خواهد کرد.

بنابراین برای جلوگیری از جسارت ها و ادعاهای امارات در این زمینه، ایران باید بر جزایر سه گانه حاکمیت کامل داشته باشد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *