چالشها و فرصتهای آموزش کشور را از نزدیک میشناسم
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اینجانب تا زمان ریاست این وزارتخانه فرصت فعالیت در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش را داشته ام و به کمک این تجربه طولانی با چالش ها و فرصت های پیش روی آموزش و پرورش کشور از نزدیک آشنا هستم. . من مشکلات ریز و درشت این وزارتخانه را کاملا درک کردم.
یورنا – به گزارش هانی ملاط، علی رضا الکاظمی عصر امروز (شنبه 6 مرداد) در جلسه عمومی شورای اسلامی شهر ضمن تشریح برنامه ها و صورتجلسه های خود گفت: خدا را شاکرم که امروز در حضور نمایندگان شما به عنوان معلم. من برنامه دولت چهاردهم را در خصوص وزارت مهم آموزش و پرورش ارائه خواهم کرد و نظر خود را به عنوان گزینه پیشنهادی برای این امر بیان می کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تشکر از رئیس جمهور برای انتخاب معلم برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با افتخار اعلام می کنم که کار حرفه ای خود را به عنوان معلم از مدارس باخراز و طیبد در نقاط صفر مرزی آغاز کردم و این فرصت به من داده شد تا در تمام سطوح آموزش و پرورش تا ریاست این وزارتخانه کار کنم و از نزدیک با چالش ها و فرصت های آموزش و پرورش در کشور آشنا هستم و به کمک این تجربه طولانی، او هر دو را کاملاً درک می کند. مشکلات ریز و درشت این وزارتخانه.
وی بیان کرد: تجربه من در این سال ها به من آموخت که از اول انقلاب وزرای محترم آموزش و پرورش و تیم همکارانشان با نیت خیر و پشتکار مثال زدنی در جهت ارتقای واقعیت آموزش و پرورش تلاش کردند. من از صمیم قلب قدردان زحمات آنها هستم و به خوبی می دانم که برای حل چالش ها و حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش های زیادی انجام داده ام، اما حقیقت آنچه باید تاکید کنم این است که چالش های اساسی در آموزش و پرورش وجود دارد که ادامه دارد. چالش ها به یک فرد خاص مربوط نمی شود، بلکه در واقع یک دغدغه ملی است که برای حل آنها نیاز به همکاری همه جانبه است.
الکاظمی گفت: تعلیم و تربیت در آموزه های دینی برگرفته از قرآن کریم و احادیث نبوی به عنوان راهی به سوی تعالی و ابزاری برای رسیدن به کمال انسانی تعریف شده است. مقام معظم رهبری با تاکیدات مکرر آموزش و پرورش فرمودند پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش پیوند خورده و سیاست های کلان به گونه ای تعیین شود که بتوان مشکلات آموزشی را حل کرد. آگاهی کارشناسان به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و اهمیت نظام تعلیم و تربیت در پیشرفت جامعه، توسعه پایدار و امنیت پایدار، گویای این حقیقت است که امروزه آموزش و پرورش چشم انداز روشن هر جامعه ای را نشان می دهد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: به عنوان معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان از شما می خواهم که برای یک بار هم که شده این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را سرلوحه کار قرار دهید و ملت را در اولویت قرار دهید تا همگان – دور پیشرفت و توسعه کشور با شتاب مورد انتظار پیش می رود، هر چند تمام تلاش معلمان و مدیران در این زمینه به دلیل محدودیت منابع، بی ثباتی سیاست ها و روند طولانی دستیابی به نتایج مطلوب، باعث شده است. همیشه از اولویت خارج بوده و به نقش حیاتی و فرهنگی آن توجهی نشده است.
وی افزود: در جلسات کمیته به دقت به دغدغههای دبیران ملت ایران گوش دادم و با جان و دل درک کردم و معتقدم این چالشها در سرنوشت فرزندان کشور در آینده تأثیرگذار است. که شامل بی توجهی به جایگاه آموزش به عنوان یک موضوع ملی و پیروی از رویکرد تنگ نظرانه نسبت به نظام آموزشی و یادگیری در نقاط مختلف کشور، چشم انداز هزینه دولتی آموزش و پرورش و بی توجهی به ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف می باشد. کشور حاکمیت و نظام مدیریت آموزش و پرورش، سیاست زدگی و نبود سیاست پایدار در سیاست ها، برنامه ها و نظام مدیریت آموزش و پرورش، تمرکز بیش از حد و عدم تفویض اختیار در کاهش میل به نوآوری، خلاقیت و مشارکت، کاهش تدریجی اختیارات و منزلت معلم. به عنوان نیروی محرکه تغییر، کمبود نیروی انسانی و عدم سازماندهی توزیع متوازن نیرو، کمبود، کمبود شدید نیرو در ابتدای سال تحصیلی، ناکافی بودن امکانات و زیرساخت های آموزشی، پژوهشی و مراقبتی اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان و شهید دانشگاه رجایی، ناهماهنگی و کسری بودجه آموزش و پرورش نسبت به حیطه مأموریت، اهداف و وظایف، عدم توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و نبود روش های تامین مالی، عدم تخصیص منابع مالی در توزیع به موقع و نامتوازن اعتبارات در حوزه های مختلف. بخش ها، پایین بودن سرانه آموزش، آموزش و ورزش، بهره وری پایین و مدیریت ضعیف آموزش و منابع آموزشی، غلبه رویکرد آموزشی و انتقال محرومان و بی توجهی به منابع تمام وقت آموزشی، آموزشی و فرهنگی. کارکردهای اجتماعی آموزش و پرورش توجه کمی به کیفیت آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی و سهم ناکافی آن در نظام آموزشی کشور می شود.
الکاظمی ادامه داد: اعتقاد مشترک من و شما این است که برای ایجاد هر گونه تغییر و ارتقای کیفیت فرآیندهای آموزشی، بر اساس فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری باید نقش بی بدیل معلمان در کانون توجه قرار گیرد. رهبر. معلمان باید به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور شناخته شوند بیان دقیق ایشان در مورد تجلیل از معلمان باید حجتی مشروع و قانونی برای همه ما و نقطه شروع کار ما باشد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه همه باید قدردان معلمان باشند، ادامه داد: همه ملت و هر فردی در سراسر کشور در هر رتبه و مقامی باید از معلمان تشکر کند. همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند همه ما زیر بار معلم هستیم.
وی تاکید کرد: باید بپذیریم که پرداخت های رفاه اجتماعی و کمک های جمعی معلمان تا حد زیادی مغفول مانده است، بنابراین برای جبران عادلانه خدمات ارزنده این قشر و جذب نیروهای شایسته در آینده آموزش و پرورش کشور، آموزش و پرورشی مستقل و شایسته در نظر گرفته شود. و سیستم جامع پرداخت ما واقعا باید با جایگاه بالای معلمان مطابقت داشته باشد.
الکاظمی تاکید کرد: معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را می گذارد، مستحق دریافت مزایای بالاتر و شرایط کاری مناسب تر است، مگر اینکه بگوییم معلم کارمند نیست و معلم هنر است و همانطور که ما میدانیم برای ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان در مناطق محروم و تحقق عدالت آموزشی، بهرهمندی از معلمان آموزشدیده و شایسته در این مناطق ضروری است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه خطاب پیشنهادی به معلمان گفت: معلمان عزیز کشورمان سال هاست که در کنار شما هستم و قدردانی شما را از دولت و مجلس محترم و البته انتظارات شما در خصوص بهبود معیشت را شنیده ام. من قول می دهم که صدای شما باشم، پس با جان و دل سعی می کنم محیطی امن و آرام را برای فعالیت مسئولانه و قانونی شما فراهم کنم، البته از هیچ تلاشی برای حمایت از این عرصه فروگذار نخواهم کرد تدریس تضمین امنیت و آرامش فرهنگی شما
وی گفت: من به عنوان یک معلم مشکلات معیشتی و چالش های زندگی روزمره نجیب و معلمان بازنشسته را درک می کنم. شما پیشکسوتان عزیز آموزش و پرورش سال ها در تربیت نسلی از آینده سازان این سرزمین تلاش کرده اید و تاثیر تربیتی شما محدود به کلاس درس نیست، بلکه برای همیشه در ذهن و روح دانش آموزان باقی می ماند، پس مدیونیم. شما دامنه ایران را گسترش دهید، لذا با عزم و اراده جدی پیگیر بهبود وضعیت شما خواهیم بود.
الکاظمی با بیان اینکه از مشکلات معیشتی و رنجی که خادمان شریف و بزرگوار متحمل می شوند اطلاع دارم، گفت: می دانم با وجود اینکه 30 هزار خادم وجود ندارد اما خادمان بار این اداره را به دوش می کشند، بنابراین حتماً آنها را پیگیری خواهم کرد. مشکلات زندگی
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار من برای ایران، برای مدرسه است، گفت: پسران، دختران و پسران عزیزم ایران زمین، میخواهم بسترهای لازم را برای افزایش مشارکت و ایفای نقش شما در فرآیندهای تصمیمگیری فراهم کنم. تدریس و یادگیری و همچنین فعالیت های شما را در مجلس دانش آموزی و سایر سازمان های داوطلبانه امتحان خواهم کرد. امروز صدای شما را شنیدم، صدای شما را شنیدم و قطعا نگرانی های شما را به دقت بررسی خواهم کرد.
وی تاکید کرد: من نیز صدای والدین عزیز را می شنوم و به ارزش ها، خواسته ها و علایق آنها پی می برم، لذا بر توجه به نظرات و نیازهای خانواده ها در تمامی فعالیت ها و سیاست هایم تاکید می کنم چرا که مشارکت آنها در این مسیر بسیار مهم است. مهم است، زیرا هم افزایی بین مدرسه، خانواده و فضاهای آموزشی مانند مسجد می تواند به ساخت جهانی بهتر و شادتر کمک کند.
الکاظمی تاکید کرد: بار دیگر در حضور نمایندگان محترم بر اهمیت اساسی آموزش تاکید می کنم. کارکردهای کلیدی نظام آموزشی تنها از طریق حمایت همه جانبه، تأمین منابع مالی و انسانی مناسب و مشارکت مؤثر همه ذینفعان بهویژه خیرین امکانپذیر است.
وی افزود: عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و دولتی به آموزش و تدریس باکیفیت، عدم توجه به حوزه پوشش پیش دبستانی رایگان در مناطق محروم و البته ده ها چالش دیگر بخشی از این مشکلات است. مشکلات آموزش و پرورش
وی ادامه داد: ما در قبال این چالش ها مسئول هستیم و باید در قبال تربیت فرزندان این مرز و بوم مسئول باشیم و برای بهبود شرایط فعلی به دنبال راهکارهای ابتکاری باشیم. آموزش و پرورش با 1 میلیون کارمند و 16 میلیون دانش آموز، بزرگترین وزارتخانه، تأثیرگذارترین سازمان دولتی، ارتباط مستقیم با مخاطبان نزدیک به 50 میلیون نفر و بالاترین نقطه تماس ملت و دولت است، اما همچنان با آن روبرو هستیم. چالش های فوری چالش ها و مشکلات مزمن از این رو برنامه های ارائه شده به مجلس نمایندگان در دو بخش تهیه شد. اقدامات کوتاهمدت فوری برای حل چالشهای فوری و اقدامات بلندمدت برای مسائل مزمن و زمینهای، که بر اساس غرور و برنامههای ملی مصوب، از جمله سیاستهای ابلاغی توسط رهبری توسعه یافته است.
الکاظمی ادامه داد: در راستای تحقق مستندات فوق الذکر و نظر رئیس جمهور، اصول و رهنمودهای اساسی وزارت آموزش و پرورش مشخص شده است. تلاش همه جانبه برای عدالت آموزشی، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن برخورداری همه کودکان ایران از امکانات برابر از طریق مدارس دولتی، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض، ارائه و گسترش آموزش برابر و با کیفیت به ویژه در مناطق محروم و مرزی، کاهش شکاف دیجیتال، و حفظ کرامت و حقوقی که خداوند به کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه های اساسی کشور و سازندگان زمین در آینده با روش های مناسب تربیتی و پرهیز از جدایی که انسجام و تعلق اجتماعی دانش آموزان را مختل می کند، حفظ کند. حفظ کرامت معلمان به عنوان پیشگامان پیشرفت جامعه و جامعه سازان.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اتخاذ تصمیمات مدرسه محور، افزایش اختیارات متولیان مدرسه و واگذاری مدیریت امور مهم به مدرسه در راستای توسعه مدارس به عنوان موتورهای آموزش با کیفیت و مرکز پیشرفت و شنیدن صداها. مشارکت ذینفعان و دانش آموزان به عنوان محور اصلی تمامی فعالیت های وزارت آموزش و پرورش و خانواده ها به عنوان شرکای راهبردی آموزش و پرورش، مدیران و معلمان، با توجه به آموزش فردا و مهارت های مورد نیاز قرن بیست و یکم و بهره گیری از امکانات جدید. توانمندی های فناورانه از جمله هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مقابله هوشمندانه با تهدیدات ناشی از تعدد منابع موثر، ارتقای کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی با محوریت … حافظه و محدود. به کتاب های درسی به سمت جدید. برنامه های درسی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری با تأکید بر برنامه های درسی یکپارچه، پروژه محور و تفکر خلاقیت محور و تلفیقی، ضرورت نوسازی کیفیت فعالیت های آموزشی فرهنگی، تقویت هویت ملی، دینی، ایرانی و انقلابی و ایجاد فضای امن. در مدارس، استعدادهای دانشآموزان را کشف و پرورش دهید، مهارتهای همزیستی را تمرین کنید و مهارتهای زندگی را با اولویت در دوره ابتدایی، توجه به نیازهای دوران کودکی، ایجاد شادابی و نشاط در برنامههای آموزشی و تربیتی این دوره، آموزش دهید. و توسعه روشمند آموزش پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهادهای اجتماعی و مشارکت خانواده ها با محوریت مناطق محروم.
وی ادامه داد: بازسازی و ارتقای کیفیت آموزشی اولین گام برای توسعه عدالت در نظام آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی، ارتقای تربیت بدنی و ورزش عمومی و گسترش المپیک و مراکز ورزشی در داخل و خارج از مدارس به عنوان محوری است. توسعه تحرک بدنی دانش آموزان، ایجاد تغییر در برنامه های درسی و ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی برای تربیت معلمان متعهد و خلاق از برنامه های قابل پیگیری در آموزش و پرورش است.
انتهای پیام/
mizanonline به نقل از یورنا