پیشنهاد ارمنستان به جمهوری آذربایجان برای امضای معاهده صلح

تبلیغات بنری


ارمنستان به جمهوری آذربایجان پیشنهاد داده است که مفاد توافق نامه صلح را امضا کند و سپس دو طرف به مسائل حل نشده رسیدگی کنند.

یورنا نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت: ایروان به باکو پیشنهاد داد تا با شرایطی که قبلاً بر سر آن توافق شده بود، یک معاهده صلح امضا کند و هنوز موضوعات دیگری برای گفتگوهای بیشتر وجود دارد.

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ارمنستان این پیشنهاد را در تاریخ 30 اوت (9 شهریور) ارائه کرده است.

وی تاکید کرد: در آخرین پیش نویس توافقنامه صلح 17 ماده داریم. 13 مورد از جمله مقدمه کاملاً مورد توافق است و 3 مورد دیگر بیش از یک جمله است و بیشتر کلمات این موارد نیز مورد توافق است.

پاشینیان گفت: ما این شروط را پیشنهاد می کنیم که همه شروط و عبارات مورد توافق را گرفته و به عنوان یک معاهده صلح امضا کنند. چرا فکر می کنیم این امکان پذیر است؟ زیرا تمام اصول اولیه صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آن نوشته شده است.

نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که فرض بر این است که روابط دیپلماتیک پس از امضای توافقنامه برقرار خواهد شد که به عنوان یک پلت فرم اضافی برای گفت و گو در مورد همه موضوعات ممکن عمل خواهد کرد.

به گفته وی، ماهیت پیشنهاد باکو به شرح زیر است: آنچه قبلاً توافق شده است را امضا کرده و موافقت کنید، سپس به بحث در مورد سایر موضوعات احتمالی ادامه دهید.

پاشینیان تاکید کرد: حتی ایده آل ترین معاهده صلح ما و معاهدات صلحی که بین طرف های دیگر، طرف های دیگر و سایر کشورها امضا شده است، پاسخگوی همه سوالات نیست.

اختلاف ارضی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ در اواخر دهه 1980 آغاز شد. توافقنامه صلح در پاییز 2020 پس از جنگ دوم قره باغ بین ایروان و باکو با میانجیگری روسیه امضا شد و درها را برای عادی سازی روابط دو کشور باز کرد.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در ابتدای ماه می از آغاز روند تعیین مرز بین این کشور و ارمنستان خبر داد. علی اف در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه ششمین مجمع جهانی گفتگوی بین فرهنگی در پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: تعیین مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *