پشه آئدس به استان تهران نرسیده است

تبلیغات بنری


معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی 151 بیمار دنگی تا کنون در کشور خبر داد و گفت: پشه آئدس به استان تهران نرسیده و تنها یک بیمار شناسایی شد.

یورنا – به گزارش ویپادا، حسین فرشیدی اظهار داشت: از ششم اردیبهشت ماه تاکنون 151 مورد تایید شده ابتلا به بیماری دنگی در کشور شناسایی شده که بیشتر آنها بیمارانی از کشورهای دیگر وارد ایران شده اند.

وی افزود: از این 151 بیمار تنها 12 بیمار سابقه سفر نداشتند و با اقدامات بالینی و آزمایشگاهی شناسایی شدند و مابقی با سفر به کشورهای خارجی به ویژه امارات وارد کشور شدند. از این 12 بیمار، 11 بیمار در استان هرمزگان و 1 بیمار در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شدند که از این 12 بیمار یک بیمار نیز آفریقایی الاصل است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه این 12 بیمار در حال حاضر تنها در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند اما در 6 استان کشور پشه مشاهده شده است، گفت: به همین دلیل است. برای حفظ توصیه ها و اقدامات احتیاطی لازم است.

فرشیدی گفت: خوشبختانه طی دو ماه گذشته اقدامات بسیار خوبی برای کنترل پشه آئدس و بیماران آن انجام شده است. در این صورت باید با این موضوع به عنوان یک بیماری تحت کنترل اما با احتیاط برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پشه آئدس در روزی که فعالیت خود را آغاز می کند باید صید شود، افزود: همکاران بهداشتی ما گاهی سعی می کنند مکان هایی را با استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در دمای بین 45 تا 50 درجه شناسایی و رصد کنند پشه های Aedes و خشکی مکان های مختلف به دلیل گرما و محدودیت های زیستی پشه ها نباید باعث فراموشی ما شود، زیرا با بارندگی دیگر در کمتر از دو هفته شاهد تکثیر پشه ها در این مناطق خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر بهبود محیط زیست به عنوان مهمترین راهکار برای مقابله با پشه ایدز خاطرنشان کرد: ایزوله سازی بیماران در بیمارستان یا منزل از دیگر موارد مهمی است که باید با قوت ادامه یابد و تماس پشه ها با بیماران را کاهش دهیم. . زیرا اگر در جایی پشه زیاد باشد، اما بیماری نداشته باشد، مانند استان بوشهر، شاهد شیوع بیماری نخواهیم بود.

فرشیدی تصریح کرد: در صورت وقوع پشه گزیدگی در فرمانداری یا شهرستانی که پشه در آن حضور دارد، فرد باید در اسرع وقت به مرکز جامع سلامت و نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کند.

وی علائم بیماری های ناشی از پشه آئدس را تب طولانی مدت، سردرد طولانی مدت و ضعف شدید بدن برشمرد و گفت: افرادی که به عنوان بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کنند با یک آزمایش ساده تشخیص داده می شود. و بیماران در مدت زمان مشخصی تشخیص داده شده و بهبود می یابند و برای مدت کوتاهی 7 تا 10 روز ایزوله می شوند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت تصریح کرد: از مردم می خواهیم ارتباط و همکاری خود را با همکاران سلامت ادامه دهند. طبق گزارش های مردمی، همکاران ما در مکان هایی که احتمال وجود پشه آئدس وجود دارد، حضور دارند و در صورت نیاز نمونه برداری یا سمپاشی می کنند.

فرشیدی گفت: 151 بیمار شناسایی شده عمدتاً در استان های جنوبی به ویژه استان فارس هستند و اخیراً یک مورد در استان تهران مشاهده شده است. بیشتر این بیماران مسافرانی بودند که از امارات وارد ایران شده بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای شیوع بیماری در یک منطقه باید هم پشه آئدس وجود داشته باشد و هم بیمار در استانداری هایی که این دو عامل با هم رعایت نمی شود، شیوع بیماری نداریم. این بیماری و اکثر استان ها تحت کنترل هستند، اما همچنان باید مراقب باشیم و توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *