وکالت اداری طرحی برای دسترسی آسان به وکیل یا زمینه ساز کارچاق کنی؟! – یورنا

تبلیغات بنری


وکلا و وکلای دادگستری طرح وکیل مدیریتی را ناکارآمد می دانند و زمینه ای برای بهره برداری تجاری ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار سایت اجتماعی یورنااین طرح با ادعای تسهیل دسترسی مردم به وکلای متخصص در امور اداری، حذف آزمون اعطای پروانه وکالت به این افراد و مرجعیت دولت برای صدور پروانه حقوق اداری و تعیین تعاریف تدوین شد.

منتقدان این طرح، از جمله جامعه وکلا، نگرانی‌هایی را در مورد گسترش حرفه‌ای بودن و کاهش کیفیت وکالت حقوقی مطرح کرده‌اند. زیرا به گفته آنها لغو کنکور و برخی سازوکارهای موجود می تواند استانداردهای حرفه ای نمایندگی را کاهش دهد.

در مورد این پروژه و چالش های آن به شما گفتیم دکتر امیرحسین بهارلو معاون حقوقی مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه سخنگوی شورای عالی وکلای کشور گفت‌وگو کرد.

تعداد بازدید: 18

تغییر اساسی در نظام حقوقی

در ابتدا دکتر بهارلو بیان کرد که این طرح دارای چندین نکته است که در واقع تغییرات عمده ای در نظام حقوقی کشور ایجاد می کند.

بهارلی معتقد است: بر اساس این طرح، دولت مسئول صدور پروانه حقوق اداری خواهد بود و تعیین میزان هزینه های حقوقی این وکلا نیز بر عهده دولت است. متقاضیان پروانه حقوق اداری مندرج در این طرح می توانند درخواست خود را برای دریافت پروانه بدون آزمون ثبت کنند. متقاضیان پس از اخذ مجوز می توانند در کلیه مراجع شبه قضایی، اداری و داوری وکالت نمایند.

به گفته وی، این مفاد خلاصه ای از محتوای طرحی است که تاکنون مشخص شده است.

بهارلو می گوید: این طرح ابتدا در حدود 150 ماده تهیه و جمع آوری شد، سپس به 22 ماده تبدیل شد و با این 22 ماده در سامانه مجلس به ثبت رسید. بدون شک ملاحظاتی برای به دست آوردن امضا انجام شد.

وی می افزاید: شورای محترم اسلامی ابتدا قانون تسهیل در صدور پروانه بازرگانی را با هدف و شعار رفع انحصار و تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی تصویب کرد. اکنون آثار بد قانون تسهیل گری از جمله تأثیر بر وضعیت تحصیلی پذیرفته شدگان، تأثیر بر تربیت وکلا و کارآموزان و … که قبلاً ذکر شد پدیدار شده است. اگرچه این تعداد وکیل پذیرفته شده است، اما هیچ اقدامی برای بکارگیری آنها صورت نگرفته است، اما در طرح تامین مالی تولید و زیرساخت به افرادی که دارای پروانه وکالت نیستند، اجازه می دهد تا به عنوان وکیل برای اشخاص حقوقی و شرکت های خصوصی در محاکم قضایی فعالیت کنند. .

وی معتقد است از سوی دیگر امید وکلایی که قانون تسهیل گری را پذیرفته اند به این موارد بوده که با صدور این قانون از دایره رسیدگی موکلان خود خارج شود. اخیرا طرحی برای تدوین قانون وکلای اداری ارائه شده است که عوارضی نیز خواهد داشت.

آیا حقوق اداری طرحی است برای دسترسی آسان به وکیل یا سازنده کسب و کار؟!

آموزش وکلای بیکار!

معاون حقوقی مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه می گوید: همان تب مدرک تحصیلی که در دهه های گذشته مردم را به سمت ثبت نام در دانشگاه ها و اخذ مدارک دانشگاهی سوق داد، باعث شده افراد زیادی با عناوین … دکتر، مهندس، متخصص و کارشناس بزرگ، اما بیکار هستند.

به گفته بهارلو، این طرح ها مانند تشکیل کانون وکلای اداری، قانون تسهیل، مالی و زیربنایی و… عملاً یک فارغ التحصیل بیکار را به یک وکیل بیکار تبدیل می کند.

وی با بیان اینکه حقوق اداری از نظر تخصصی جزء دانش حقوقی است و حقوق اداری یکی از شاخه های حقوق و رشته های تخصصی آن است، می گوید: برای هر شاخه تخصصی حقوق نمی توان کانون وکلا جدید تأسیس کرد. مثلاً نمی توانیم کانون وکلای دادگستری، کانون وکلای کیفری، کانون وکلای خانواده و… ایجاد کنیم. زیرا همه این شعب تحت وکالت می باشند.

وی می افزاید: در بسیاری از مواردی که وکیل در مراجع اداری پیگیری می کند، ممکن است برای احراز حقوق موکل خود به دادگاه های قضایی یا اداری مراجعه کند. آیا می توان اختیارات ناقص و عقیم داد و حقوق کامل گرفت؟

نماینده حقوقی مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در قوه قضائیه با اشاره به اینکه یکی از دلایل این طرح مبارزه با فساد و اختلاس است، می گوید: اگر فسادی وجود داشته باشد، با تشکیل پرونده جدید نمی توان از آن جلوگیری کرد. موسسه بلکه باید با این فساد مبارزه کنیم. ضمناً در این طرحی که ارائه شد، سیاست های کلی قضایی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار نگرفت.

برخلاف سیاست های قضایی ابلاغی رهبری

وی با اشاره به اینکه بر اساس بند 13 این سیاست ها، نمایندگی و کارشناسی از امور قضایی و تعیین موازین در امور قضایی نیز بر عهده قوه قضائیه است، می گوید: واگذاری نمایندگی به دولت و تعیین موازین توسط دولت مغایر با قانون اساسی است. سیاست های کلی قضایی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری. زیرا اصل تفکیک قوا زیر سوال رفت و استقلال قوه قضائیه زیر پا گذاشته شد. بنابراین با اصول 156 و 157 قانون اساسی نیز مغایرت دارد.

بهارلو در پایان تصریح می کند: در اصل 158 که بیانگر ضرورت تهیه پیش نویس قوانین قضایی توسط رئیس قوه قضائیه است. تاکید شده است که پیش نویس قوانین قضایی و هر آنچه که ماهیت قضایی دارد باید توسط قوه قضائیه پیشنهاد شود. اما حرفه وکالت اساساً قضایی است و بر اساس این بند، جرم انگاری و تعیین مجازات نیز جنبه قضایی دارد. بنابراین اصل 158 قانون اساسی نیز نقض شده است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *