وظیفه اول مستندساز روایت است، نه قضاوت!

تبلیغات بنری


گفتگو

کارگردان مستند سرطان اجتماعی کری از مرکز هنرهای رسانه ای رنسانس به مشکل روایت به جای قضاوت در ساخت این مستند اشاره کرد و گفت: اساس هر مستندی تحقیق درست و گسترده و گسترده است. باید تحقیق درست انجام شود و اولین وظیفه هر مستندساز روایت است نه ظلم.

یورنا- فیلم مستند «سرطان جامعه» به کارگردانی محسن اسلام زاده که پس از پنج سال تلاش مستمر تولید شد، با رویکردی متفاوت به موضوعات مفاسد اقتصادی در کشور پرداخت و با افشای گلوگاه های فساد، زنگ خطر را به گوش مسئولان رساند.

محسن اسلام زاده کارگردان مستند سرطان اجتماعی درباره موضوعات مطرح شده در این مجموعه مستند گفت: شاید مهمترین مسئله این کشور در حضور رهبر انقلاب و مردم، مسئله اقتصاد باشد. مستند سرطان اجتماعی با رویکردی دلسوزانه به دنبال اصلاح نظام اقتصادی است. اصلاح نظام اقتصادی بدون مبارزه موثر با فساد اقتصادی محقق نمی شود.

وی ادامه داد: فیلم مستند «سرطان اجتماعی» به مبارزه موثر با مفاسد اقتصادی می پردازد و معتقد است مبارزه صحیح با مفاسد اقتصادی باید در جایی صورت گیرد که فرآیندها و خلأهای موجود در ساختار اداری اصلاح شود تا مفاسد اقتصادی به نتیجه نرسد. که ما می خواهیم بعداً با آن مبارزه کنیم. زیرا زمانی که مفاسد اقتصادی رخ می دهد باید تعداد زیادی از مقامات قضایی و دستگاه قضایی کشور برای مقابله با این فساد وارد عمل شوند.

کارگردان فیلم مستند «انجمن سرطان» افزود: طبیعی است که با توانمندی های محدودی که کشور در دستگاه قضایی و مسئولان قضایی دارد و سال هاست به مفسدان راه خروجی داده تا آنها را بگیرند. نفسشان را بکنند و تلاششان را بکنند.» از طریق فشار و نشان دادن جنبه مثبت شخصیت خود تأثیر بگذارند.»

اسلام زاده در خصوص آسیب های متعدد یک مسیر اذعان کرد: باید به دنبال راه حل بهتر باشیم. درست است که باید با مفاسد اقتصادی برخورد جدی شود و فرد تحت تعقیب قرار گیرد، اما وقتی چندین مفاسد از یک مسیر شکل می گیرد، باید این مسیر را شناسایی و اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: فیلم مستند «سرطان اجتماعی» با این رویکرد آشتی جویانه وارد عرصه شد که موارد مهمی از مفاسد اقتصادی را مطرح می کند و راهکارهایی برای مبارزه با فساد ارائه می کند و در گامی مهم به دنبال بررسی دقیق موضوع فساد است. در موارد مورد مطالعه، مواردی را بررسی کردیم که ناشی از ضعف ساختارهای اجتماعی ما بود.

اسلام زاده درباره چرایی پذیرش این موضوع برای ساخت مستند گفت: مستند سرطان اجتماعی بر اساس علاقه شخصی شکل گرفت و سال ها بود که به دنبال کار در زمینه مفاسد اقتصادی بودم اما به دنبال کار تاثیرگذار در این زمینه بودم. . . در این مدت هیچ پروژه ای را قبول نکردم تا اینکه دو مقاله از دو مرکز تحقیقاتی به دست ما رسید که در مورد موانع فساد و راهکارهای مقابله با آن بود.

وی افزود: اما من شرایط را پذیرفتم و روند بسیار سختی در پیش داشتیم و ابعاد آن را نمی دانستیم. ساخت این مجموعه مستند تقریباً پنج سال به طول انجامید. در این مستند مراحل و قسمت های مختلفی وجود دارد که در 10 قسمت به هشت موضوع بسیار مهم پرداختیم که هر کدام از آن ها به یک تا دو سال زمان نیاز داشت تا از پژوهش به تولید برسیم.

کارگردان مستند «سرطان اجتماعی» با اشاره به سختی های تولید این گونه مستندها گفت: ساخت مستندی درباره مفاسد اقتصادی به خودی خود کار سختی است، چرا که باید به دلیل توقع مخاطب، کاری بسازید که جذاب باشد و آن را بسازید. جذاب.” بدون اشاره به پرونده های مفاسد اقتصادی، فایده ای ندارد، از طرفی تشکیل پرونده مراحل خاص خود را دارد و باید وارد تصویر پرونده های مفاسد اقتصادی شویم.

وی ادامه داد: سخت ترین قدم این است که به دلیل شکل گیری این موضوع دقت کنیم. ساده ترین کار برای ما تولید یک مستند جنجالی و شروع یک جنون رسانه ای با افشاگری است. البته اگر بررسی درست انجام نشود و به راه حلی نرسیدیم، کار ناقص است و این رنج کارگردان است.

اسلام زاده به روند تولید این گونه مستندها اشاره می کند و معتقد است کارگردان باید حرف همه طرف ها از بخش دولتی گرفته تا خصوصی و حتی مردم را بشنود و کارشناسان را راضی کند تا بتوانند جلوی دوربین صحبت کنند.

وی افزود: خب پس باید از گمرک، نقاط مرزی، پتروشیمی ها و جاهای دیگر مجوز فیلمبرداری بگیرد. البته نمی توان صرفا از روی تصاویر و گفتگوهای آرشیوی مستند ساخت. در بیشتر موارد به جاهایی رفتیم که پرونده های فساد ثابت شده بود. مثلاً صدها هکتار زمین در استان تهران به یک نفر واگذار شد و ما به آن صحنه رفتیم و عکس‌های هوایی و زمینی گرفتیم تا ابعاد زمین‌خواری را برای مردم روایت کنیم.

اسلام زاده با اشاره به عجیب ترین موضوعات این مستند گفت: در این مستند با چیزهای عجیب و غریب زیادی مواجه شدیم. از ماجرای قاچاق 1128 کانتینری که از گمرک خارج شده و یا پرونده دیگری که شامل بیش از 50 هزار خودرو بوده که به صورت مشکل دار از گمرک ترخیص شده است. موارد عجیب دیگری را در حوزه پتروشیمی دیده ایم که فردی برای معافیت مالیاتی در یک منطقه محروم کارگاه تولیدی ایجاد کرده و با بسیاری از نقل و انتقالاتی که از پتروشیمی گرفته است آن را در آنجا فروخته و کارگاه دقیقاً مشابه آنچه بوده است. ثبت شده. نشده است

وی افزود: وی در موردی دیگر به تولید سالانه 5 میلیون جفت کفش در کارخانه خود اشاره کرد در حالی که لیست بیمه این کارگاه یک نفره است و طبق ادعای خود با یک نفر 5 میلیون جفت کفش تولید کرده اند و چه زمانی. آنها به کارخانه رفتند و با یک کارخانه متروکه روبرو شدند.

کارگردان فیلم مستند سرطان اجتماعی به موضوع عدم داوری در ساخت فیلم مستند اشاره کرد و گفت: اساس هر فیلم مستندی پژوهش صحیح است و باید تحقیقات گسترده و درستی انجام دهد. اولین وظیفه مستندساز روایت است نه ظلم. باید به سراغ افرادی که در این مورد نظر خاصی دارند، از مسئولان گرفته تا کارشناسان و حتی خود مفسدان، برویم و به حرف های آنها گوش کنیم. ما از همه فعالان رسانه ای و خبرنگارانی که گاهی عمیقاً روی این موضوع کار می کردند استفاده کردیم. در برخی موارد به سراغ ضابطان و قضات می رفتیم که با پدرم صحبت های مفصلی داشتند.

اسلام زاده در پایان اذعان داشت: در پایان سعی کردیم وارد این مستند پریشان شویم و درد مردم را فراموش نکنیم و از خلأهایی که در نظام اقتصادی و نظام اداری ایجاد کرد که حقوق مردم را تضییع می کند، مستقیم صحبت کنیم.

وی ادامه داد: در این مستند سعی کردیم سیاسی جلوه نکنیم و سعی کردیم صادقانه عمل کنیم و به راه حل بپردازیم. ما هم سعی کردیم از بهترین متخصصان کمک بگیریم و شاید در روزهای دولت جدید به دولتمردان پیشنهاد کنم که از این سند استفاده کنند که تهیه آن پنج سال طول کشید چرا که مطمئناً در ابتدای سال به آنها کمک خواهد کرد. کار آنها. سفر.

کارگردان مستند سرطان اجتماعی خاطرنشان کرد: این مجموعه مستند را نوع جدیدی از درخواست می دانم که راهکارهای متفاوتی را پیشنهاد و نقد می کند و در عین حال به نقاط ضعف و قوت ساختار اشاره می کند تا به درستی اصلاح شود.

مجموعه مستند 10 قسمتی «سرطان اجتماعی» کاری از مرکز هنرهای رسانه ای نهدا با مشارکت شبکه مستند سیما تا چهارشنبه 26 مردادماه هر شب از شنبه تا چهارشنبه ساعت حوالی ساعت 24 از شبکه مستند سیما پخش می شود. ساعت 20:00

علاقه مندان می توانند بازپخش این مجموعه مستند را در ساعت های 24 و 10 صبح روز بعد از همین شبکه تماشا کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *