ورود بیش از ۲ میلیون کیت برای تشخیص تب دنگی و هپاتیت به کشور

تبلیغات بنری


معاون وزیر بهداشت در ماه‌های اخیر با اشاره به پیگیری‌های وزارت بهداشت برای تسریع در ترخیص کالاهای بهداشتی اهدایی از سازمان‌های بین‌المللی، گفت: فهرست توزیع همه این کالاها توزیع و تهیه شده است. با توجه به نیاز استانداری ها و تا سه هفته آینده این کالاها در سراسر کشور توزیع می شود.

یورنا – به گزارش ویپدا، حسین فرشیدی در حاشیه مراسم ترخیص و تحویل کالاهای بهداشتی اهدایی سازمان های بین المللی به وزارت بهداشت اظهار داشت: در برخی موارد اقلام و کالاهای اهدایی سازمان های بین المللی به کشورمان بستگی به تعداد اتباع خارجی که متأسفانه به دلایل مختلف در گذشته مدت ماندگاری این کالاها در گمرک تا حدودی طولانی است، اما با دخالت رئیس جمهور، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گمرک و وزارت امنیت، فرآیندهای زائد در موضوع ترخیص حذف شده است.

وی ادامه داد: از جمله این کالاها و مواد دارویی برای درمان سل به ویژه سل مقاوم به درمان است. همچنین در میان این موارد، تعداد زیادی کیت تشخیصی به کشورمان اهدا شده است، زیرا جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته اعلام کرده است که قصد دارد هپاتیت C را از بین ببرد و خوشبختانه تعداد زیادی بیش از یک میلیون هپاتیت C. اهدا شده اند. کیت های تشخیصی یک میلیون کیت دنگی تشخیص داده شده و وارد کشور ما شده است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه کیت های تشخیصی اهدایی تاریخ انقضا مناسبی دارد و مطمئنا طی سه فصل آینده در کشور استفاده خواهد شد. برنامه‌های وزارت بهداشت در مبارزه با بیماری‌های واگیر در سال‌های اخیر کاملاً مشخص است و بر اساس نیازسنجی، محصولات مورد نیاز با اولویت‌بندی تامین و به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل می‌شود.

فرشیدی ادامه داد: از مدیران وزارت کشور، امنیت، گمرک و سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران که برای تسریع و ترخیص این کالاها تلاش ویژه ای کردند و رصد میدانی این مدیران از انبارها تشکر می کنیم. وابسته به وزارت بهداشت، جایی که کالاها بر اساس نیازسنجی ارائه می شود و این می تواند در تقویت تعاملات بین المللی بسیار مفید باشد.

وی به اعلام وضعیت اضطراری سازمان جهانی بهداشت برای بیماری آبله میمون اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و از سال 2022 که صحبت هایی درباره این بیماری مطرح شد، برای آن برنامه داریم. بر اساس نیازها و انتظارات کشور برای سال های آینده، هماهنگی هایی با سازمان های بین المللی برای تامین کالاهای مورد نیاز صورت می گیرد.

معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت، ارتباط نزدیک با سازمان های بین المللی را برای پرهیز از حصر و نقش مخرب آن در حوزه سلامت مفید دانست و گفت: خوشبختانه ارتباط و تعامل بسیار نزدیکی بین این دو وجود دارد وزارت بهداشت، سازمان جهانی بهداشت و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد که منجر به تهیه تجهیزات، دارو و واکسن در کشور شده است.

فرشیدی تصریح کرد: کالاها و مواد بهداشتی اهدایی با اولویت در مناطقی که بیماری‌های عفونی از جمله سل، مالاریا و تب دنگی شیوع دارد، توزیع می‌شود. برخی از این اقلام اهدایی اقلام اضطراری هستند و در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله مورد استفاده قرار می گیرند. ارزش کالاهای اهدایی سازمان های بین المللی به کشورمان که اخیراً ترخیص شده است، تقریباً 27 میلیون دلار است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *