هویت نوجوانان در تیررس سلاح مخفی تهاجم فرهنگی – یورنا
به گزارش یورنا به نقل از تسنیم، دشمنی آمریکا و غرب با جمهوری اسلامی به درگیری نظامی و سیاسی ختم نمی شود. تهاجم فرهنگی نیز ابزاری برای این دشمنی هاست تا در زندگی ایرانی و اسلامی ما حفره ایجاد کند. موسیقی کی پاپ یا کره ای را باید یکی از راه هایی دانست که عروسک های کره ای به عنوان ابزاری در دست عروسک گردانان آمریکایی سعی در نفوذ در فرهنگ نسل جوان ما دارند.
نقش ایالات متحده در ترویج کی پاپ
موسیقی کی پاپ یا کره ای در حدود سال 1945 شکل گرفت. نوع موسیقی کره ای به زبان انگلیسی! زیرا سربازان آمریکایی اشغالگر کره جنوبی به موسیقی نیاز داشتند و این نیاز باید توسط جوانان کره ای تامین می شد.
با گذشت زمان این نوع موسیقی کره ای به یک صنعت فرهنگی بزرگ و گسترده تبدیل شده است و امروزه در سراسر جهان به ویژه در بین جوانان و نوجوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما شکل گیری این سبک موسیقی به شدت تحت تاثیر موسیقی پاپ آمریکایی بود.
در دهه 1980، دولت آمریکا که سربازان خود را برای اشغال کره جنوبی فرستاد، به فکر استفاده از موسیقی افتاد و جوانان کره ای را به ابزاری برای سرگرمی سربازان خود تبدیل کرد. به این ترتیب، موسیقی پاپ آمریکایی و سبک های موسیقی غربی تا حد زیادی در فرهنگ جوانان کره ای نفوذ کرده است.
مجید شاه حسینی، تحلیلگر رسانه ای و سینمایی می گوید: «این روزها، همانطور که می دانیم، محصولات کره ای را می بینید، این کشور مستعمره آمریکاست. می بینیم که فرهنگ کی پاپ امروزه پرفروش ترین آلبوم ها را دارد و دیگر ربطی به کره ندارد.
تلاش استراتژیک برای تسخیر فرهنگی
از منظر استراتژیک، ایالات متحده به تدریج به توسعه و گسترش موسیقی پاپ کره ای در سراسر جهان کمک کرد تا از آن به نفع خود استفاده کند و راهی برای تسخیر فرهنگی بین کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران بیابد. این مسیر به ویژه توسط شرکت های بین المللی سرمایه گذاری در این صنعت طی شده است.
شرکت های موسیقی کره ای از مدل های تولید و بازاریابی آمریکایی بهره بردند و با همکاری شرکت های آمریکایی و سرمایه گذاری آنها، موسیقی پاپ کره ای را به سطح جهانی رساندند. حضور خوانندگان کره ای در برنامه های تلویزیونی آمریکا و اجرای کنسرت های بین المللی در شهرهای مهم آمریکا نیز به جهانی شدن این سبک کمک کرد.
به این ترتیب می توان گفت که آمریکا با ترویج الگوهای فرهنگی خود و حمایت از گسترش کی پاپ، نه تنها به گسترش این سبک موسیقی کمک کرد، بلکه تأثیرات فرهنگی آن را از طریق آن به کشورهای دیگر نیز منتقل کرد.
روش های نفوذ فرهنگی در نوجوانان ایرانی
تأثیر فرهنگی موسیقی کی پاپ در بین نوجوانان ایرانی به طرق مختلف رخ می دهد و تأثیرات محسوسی در تغییر سبک زندگی، ارزش ها و هویت فرهنگی آنان دارد. یکی از مهم ترین ابزارهای این نفوذ، شبکه های اجتماعی است. پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام به نوجوانان اجازه می دهند به راحتی به ویدیوها، آهنگ ها و محتواهای کی پاپ دسترسی داشته باشند.
این رسانه ها با تولید و بازنشر محتوای کی پاپ و گرایش نوجوانان به پیروی از مد و لباس و الگوهای رفتاری به جای آموزش و اشاعه هویت ایرانی و اسلامی، این الگوی فرهنگی را افزایش داده اند.
تبعیض دیگری که در این نوع تهاجم فرهنگی به چشم می خورد، تبعیض جنسیتی است. همانطور که مجید شاه حسینی، نویسنده ی قدم های یک زن افسانه ای، در این باره می گوید: «این یک دنیای متحول شده مدرن است، امروز می بینیم که خیلی ها رفته اند و زبان کره ای را یاد می گیرند چه کسی می تواند اینگونه بخواند و اینگونه عمل کند مثل یک ذره فمینیسم و حقوق زنان را زیر پا گذاشتند و همان جمله معروف باشو، دختران را به طور خاص هدف قرار دادند و آنها را از جنسیت محروم کردند که هویت جنسیتی باید مورد توجه قرار گیرد و پسران و دختران به جای رقابت و تعصب به جنسیت خود افتخار کنند.
مد و آرایش یکی دیگر از راه های نفوذ کی پاپ است. نوجوانان ایرانی متاثر از سبک گروه های کی پاپ اغلب به دنبال تقلید از سبک پوشش و آرایش آنها هستند. این نه تنها ظاهر جوانان ما را به ویژه در بین دختران تغییر می دهد، بلکه به تدریج بر هنجارهای اجتماعی و فرهنگی موجود نیز تأثیر می گذارد.
کی پاپ از نظر ارزشی و رفتاری با ارائه تصویری شاد، مستقل و خلاق، برخی از الگوهای رفتاری را تغییر داده و نوجوانان ایرانی را نیز بیشتر به سمت الگوهای غربی و غیرسنتی گرایش داده است.
طاهره شاه محمدی، نویسنده کودک و نوجوان نیز به گسترش فرهنگ بیگانه در ایران اشاره می کند: «کی پاپ، مانگا و فیلم های کره ای در بین دانش آموزان ایرانی بسیار محبوب هستند و امروزه بسیاری از دانش آموزان ما تحت تأثیر این فرهنگ هستند. “او می گوید.
در مجموع با تهاجم فرهنگی سعی در نفوذ موثر در هویت و سبک زندگی نوجوانان ایرانی با استفاده از بسترهای دیجیتال، شبکه های هواداران و جذابیت های خارجی دارند.
نمایش دنیایی از آزادی های فردی و زندگی بدون محدودیت
زهرا حیدری، مدیر مسئول فصلنامه مطالعات استراتژیک کره جنوبی از حمله به ایمان و فرهنگ دینی نوجوانان ما می گوید و معتقد است: کی پاپ با محتوای اشعار پاپ غربی و حتی در ایران متفاوت است زیرا محتوایی که امید و آرزو با انگیزه نفع شخصی به مخاطبان خود ارائه می کند و در عین حال بسته به محتوای ارائه شده در قالب ویدئو، عموماً سناریوی داستانی زیر لایه های این گفتمان های جذاب دارد. در کنار موسیقی و در زمینه روایت آن مثلاً در گروه بی تی اس، متن خاصی وجود دارد که می بینم مطالب خاصی را به ناخودآگاه مخاطب القاء می کند. در واقع شرکت در یک روایت سنجیده سعی می کند از عناصر و نمادهایی استفاده کند که به تدریج بر ضمیر ناخودآگاه بینندگان تأثیر بگذارد، مثلاً تصوری که از شیطان و خدا ارائه می دهند، تقابل بین خدا و شیطان را نشان می دهد که در ناخودآگاه کودکان مؤثر است. و جهان بینی آنها را دستکاری می کند.
در مورد ارزشهای دینی، کیپاپ با نمایش دنیایی از آزادیهای فردی و زندگی بدون محدودیت، باعث میشود برخی از نوجوانان نگرشهای متفاوتی نسبت به ارزشهای دینی پیدا کنند. اگرچه این تأثیرات برای همه نوجوانان یکسان نیست، اما می تواند تمایل برخی از آنها را به حفظ ارزش ها و آداب دینی کاهش دهد.
فراتر از ژانر موسیقی
تهاجم فرهنگی آمریکا و کره از طریق کی پاپ را نباید نادیده گرفت یا دست کم گرفت، زیرا این سبک موسیقی به ابزاری برای نفوذ فرهنگی تبدیل شده است.
کی پاپ چیزی بیش از یک سبک موسیقی است. این صنعت از طریق جذابیت های بصری، پیام ها و الگوهای رفتاری به ظاهر مدرنیستی به ترویج سبک زندگی و ارزش های اجتماعی ضد اسلامی و ضد ایرانی می پردازد. این نفوذ فرهنگی پیامدهای مهمی بر هویت ملی و مذهبی جوانان دارد و میتواند ارزشهای فرهنگی و باورهای مذهبی را تضعیف کند.
همانطور که مسائل سیاسی و اقتصادی تاثیر عمیقی بر کشورها می گذارد، تهاجم فرهنگی نیز می تواند بنیان های فرهنگی و اجتماعی را متزلزل کند. فرهنگ یک ملت هویت و ارزش های آن را تعیین می کند. بنابراین حفظ آن کمتر از دفاع از منافع اقتصادی و سیاسی اهمیت ندارد.