هراس‌های یک نسل را در کتاب «بیم موج» مطالعه کنید

تبلیغات بنری


گفتگو

نویسنده کتاب «بیم ماگ» اهمیت تولید محتوا درباره شناخت فضای مجازی و آشنایی با مضرات و فواید آن را مهم دانست و مسئولیت جامعه را در قبال کسب «مهارت های زیستی» بزرگ دانست.

حجت الاسلام علی رهبر اسلام در گفت و گو با مرحله وی در خصوص کتاب بیم ماگ گفت: این اثر به مهارت های اخلاقی حیاتی در فضای مجازی می پردازد. در واقع این کتاب کلیدهایی برای باز شدن قفل ورود ایمن به دنیای مجازی ارائه می دهد تا نسل کنونی هنگام ورود به فضای مجازی با بحران فکری و اخلاقی مواجه نشود و از تاثیرات مثبت این فضا بی نصیب نماند.

او ادامه داد: کتاب «بیم موج» بایدها و نبایدهای زندگی جدید انسان را وارد فضای مجازی کرده است تا کشتی زندگی با خیال راحت از شب تاریک دنیا در گرداب این سد بگذرد.

رهبری به موضوعات کتاب بیم ماگ اشاره کرد و تاکید کرد: در گذشته در جامعه اطلاع رسانی چندانی از فرهنگ استفاده از فضای مجازی وجود نداشت. این در حالی است که در بسیاری از جوامع توسعه یافته ابتدا دستورالعمل های مربوط به کارایی فناوری به مردم داده می شود و سپس خود فناوری معرفی می شود، بنابراین لازم بود روش کار با فناوری و مضرات آن به درستی مورد بحث قرار گیرد. مزایای آن.

نویسنده کتاب نام کتاب را «بیم ماگ» ذکر کرد و افزود: نام اثر «بیم ماگ» با دو معنا و دو احتمال متفاوت است می توان گفت که ابهام وجود دارد، اما منظور از ابهام به معنای لال بودن این کتاب است تا از روی کنجکاوی، ذهن مخاطب را به خود جلب کنم.

وی به فصل اول کتاب «موج ترس» اشاره کرد و گفت: در فصل اول این کتاب به بیماری های فضای مجازی پرداخته شده و در آن به زیرگروه های مختلف عفونت ها اشاره شده است. این نشان می دهد که ارتباطات در فضای مجازی چقدر احساسات و آرامش مردم را تهدید می کند. آسیب های ذاتی و ساختاری فضای مجازی نیز مطرح می شود. در زیر راه های مقابله با آن ها را توضیح می دهیم و در عین حال به مضرات مطالب نیز پرداخته می شود. از منظر دین نیز فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت که در جای خود حائز اهمیت است.

رهبری فرمودند: در نام کتاب موجی ذکر شده است، زیرا اطلاعات زیادی از طریق امواج منتقل می شود و مسلم است که وقتی قیامت فرا می رسد، خداوند از مردم از اعمالشان می پرسد و از آنها سؤال می کند! آیا از موجی که به شما داده شد به خوبی استفاده کردید؟ چه سودی بردی؟ آیا از آن برای تغییر ذهن دیگران استفاده کردید یا از آن به عنوان پایه ای برای رشد فکری استفاده کردید؟ پس باید در نظر داشت که این موج ابزاری مانند چاقو است که می تواند مزایا یا معایبی برای فرد و جامعه داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم، قطعاً به خود یا دیگران آسیب می‌رسانیم، بنابراین در کتاب «موج ترس» برای یک نسل کامل ترس، وحشت و وحشت را برانگیختیم. استفاده از پیام رسان هایی مانند توییتر، تلگرام و بسیاری دیگر نیاز به فرهنگ خاص خود دارد. امروزه شاهدیم که در دنیای غرب برای بهره برداری مناسب از فضای مجازی چارچوب های خاصی به ویژه برای جوانان تعریف شده است، نکته ای که در ایران به آن توجه خاصی نشده است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *