هجرت، ضعف فکری و عقیدتی افراد را بر طرف می‌کند/ رسالت پیامبر اسلام بعد از هجرت به مدینه توسعه یافت

تبلیغات بنری


گفتگو

یک کارشناس علوم قرآن، هجرت را درمان ضعف فکری و عقیدتی افراد جامعه دانست و هجرت را زمینه ساز رشد و تکامل پیامبر اسلام عنوان کرد.

محمد طاهر عباسی کارشناس علوم قرآن در گفت و گو با مقدار درباره اهمیت مهاجرت و علت آن پیامبر اسلام ایشان (ع) فرمودند: هجرت در طول تاریخ ادیان، منشأ برکات فراوانی است و زمانی که پیشوایان الهی در یک جا مأموریت خود را انجام می دادند و یا محیط را برای انتشار دعوت به عبادت آماده نمی دیدند، تا آن زمان هجرت می کردند. . خودشان می توانند ماموریت را ادامه دهند. در مورد حضرت محمد (ص) نیز چنین بود.

وی علت هجرت پیامبر اسلام (ص) را ارزیابی کرد و افزود: سران قریش وقتی خطر شدیدی را از وجود خاتم انبیاء (ص) احساس کردند، دعوت مستمر ایشان به مردم را به عبادت دانستند. حقیقت را کابوس کرده و سعی در به شهادت رساندن آنها داشته است. کشتن حضرت محمد (ص) که منجر به حبس ابدی یا تبعید او از مکه شد، همه تصمیمات سران قریش برای مقابله با خاتم النبیین (ص) بود.

عباسی به شرایط مسلمانان در ابتدای ظهور اسلام در مکه پرداخت و گفت: مسلمانان مکه در نخستین سال های ظهور اسلام تحت فشار شدید کفار و مشرکان قرار گرفتند و به اسلامیت خود عمل نکردند. وظایف نقشه کشتن پیامبر اسلام (ص) از سوی خداوند متعال به حضرت محمد (ص) گفته شد به این ترتیب امیرالمؤمنین علی (ع) برای نجات جان خاتم با او همراه شد. انبیاء (ع) شبی که مشرکان تصمیم گرفتند نقشه قتل را اجرا کنند، حضرت علی (ع) بر بالین پیامبر خوابیدند.

این کارشناس علوم قرآن، هجرت را روشی برای رسیدن به اهداف الهی برشمرد و تأکید کرد: قرآن کریم در آیه 26 سوره عنکبوت; از کلام حضرت ابراهیم(ع) آمده است: «من هجرت به سوی پروردگارم عزتمند و حکیم هستم». هجرت هدفمند وسیله رشد و تربیت است تا بتوانیم با یاد فضل الهی روحیه هجرت را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: مهاجرت می تواند به اهداف خاصی دست یابد. هجرت از دست ستمگران، هجرت برای حفظ دین جدید یا هجرت به سوی خدا، عموماً رویکردی مهم و ضروری برای رسیدن به مقام نبوت یا مقام بالاتر است.

عباسی درباره نتایج هجرت پیامبر اسلام(ص) افزود: هجرت خاتم(ص) از چند جهت یکی از مهم ترین وقایع تاریخ اسلام به شمار می رود: اول اینکه در مرحله بعد، حضرت علی (علیه السلام) مفهوم جدیدی از شهادت خلق کرد. ایشان با خوابیدن شبانه بر بالین پیامبر اسلام (ص) پیشنهاد هجرت دادند و سپس حکومت اسلامی در مدینه برپا شد که از مهمترین و تأثیرگذارترین رویدادها در راستای تحکیم و تقویت اسلام در آن روزها

این کارشناس علوم قرآن با ارائه و تبیین نظر حضرت علی (علیه السلام) در خصوص معرفی هجرت گفت: ائمه مؤمنان به علی (علیه السلام) درباره اهمیت این امر فرمودند. هجری: «نام و یاد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)». خداوند (صلی الله علیه و آله و سلم) با هجرت به مدینه برجسته شد و صدای توحیدی او در سراسر جهان طنین انداز شد، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی درباره هجرت فرمودند: بهترین هجرت، هجرت از چیزی است که خدا دوست ندارد.»

به توبیخ های قرآن کریم برای کسانی که از هجرت امتناع کردند، نگاه کرد و گفت: خداوند متعال در آیه 97 سوره نساء می فرماید: «إِنَّهُمْ أَنْزَلُونَ الدِّینِ وَ الْمَلائِکَهِ الْمَلائِکَهِ. به من «انفوشام» بگو: «آنها چه هستند؟» هیچ دردی در زمین پهناور خدا نیست. پس در آن قرنطینه می‌شوند، پس پناه شما جهنم است، و برای کسانی که به خود ستم کردند، سفری طولانی خواهد بود، و فرشتگان آنها را می‌کشند و می‌گویند: در چه بودید؟ می گویند: ما از ضعیفان زمین بودیم. و گفتند: «آیا زمین خدا برای هجرت شما وسیع نبود؟»

عباسی ادامه داد: خداوند در آیه 97 سوره نساء ترک هجرت و ترک هدف و عقیده را ظلم به نفس دانسته است. خداوند تبارک و تعالی در این آیه راه صحیح زندگی را اعلام کرده و تأکید کرده اند که هجرت از محیط کفر واجب است، زیرا هجرت یکی از علاج ضعف فکری و عقیدتی است. پس اگر می توانید محیط را تغییر دهید وگرنه از آنجا مهاجرت کنید تا محروم نشوید.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *