نیویورک تایمز: عربستان به ایران نزدیک می‌شود – یورنا

تبلیغات بنری


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، ناشریا، مقاله‌ای به قلم ماریا ابوحبیب و اسماعیل نار منتشر کرد که در آن وی خاطرنشان کرد: یک سال پیش، عربستان سعودی در حال آماده‌سازی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود، گامی که به عنوان تغییر شکل در خاورمیانه تلقی می‌شود. با منزوی کردن ایران و متحدانش. متحدین در نظر گرفته شدند، بدون اینکه ریاض مسئله فلسطین را شرط هرگونه نزدیکی با رژیم اسرائیل بداند.

به گزارش یورنا به نقل از العالم؛ در این مقاله آمده است که توافق “بیش از هر زمان دیگری بعید شده است”، به ویژه پس از شهادت یحیی سنوار، رهبر حماس، که به طور گسترده به عنوان یک فرصت بالقوه برای توافق صلح تلقی می شد.

این مقاله می‌افزاید که عربستان سعودی در عوض برای بهبود روابط با ایران تلاش می‌کند و اصرار دارد که هرگونه توافق دیپلماتیک به پذیرش یک کشور فلسطینی توسط اسرائیل بستگی دارد که نشان‌دهنده «تغییر بزرگی در موضع آن» است.

این نویسندگان افزودند: گشایش دیپلماتیک در خاورمیانه وجود دارد، اما نه به شکلی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تصور می کند و همیشه تکرار می کند که می تواند با ریاض به توافق برسد.

این مقاله همچنین بر اهمیت دیدار وزرای خارجه کشورهای عربی خلیج فارس در اکتبر 2024 برای اولین بار به صورت گروهی با همتای ایرانی خود تاکید کرد.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند: «یک نزدیکی شکننده اولیه تنها قرن‌ها از خصومت‌های فرقه‌ای را کاهش می‌دهد، اما نشان‌دهنده یک تحول بزرگ برای منطقه خواهد بود».

بر این اساس، در حالی که نتانیاهو مخالف تشکیل کشور فلسطین است، مقامات سعودی در بیانیه‌های مطبوعاتی و سخنرانی‌های عمومی خود پایبندی خود به راه‌حل دو کشور را اعلام کردند و ریاض آن را تنها راه اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با عربستان می‌داند. او می داند که این کشور به شدت رهبر جهان عرب محسوب می شود.

این مقاله تغییر موضع عربستان را به دلیل «تعداد عکس‌های ارسال شده از غزه، از جمله کودکان زنده زنده زیر آوار، گریه‌های مادران برای از دست دادن فرزندان خود و گرسنگی فلسطینی‌ها به دلیل امتناع از کمک‌های اسرائیل به نوار غزه، توصیف می‌کند. همانطور که می دانید، همه این موارد باعث شده است که رهبری عربستان به موضوع تشکیل کشور فلسطین بی توجه باشد.

نویسندگان مقاله استدلال می کنند که حاکمان خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی، “به افکار عمومی در مورد جنگ غزه اهمیت می دهند. منطقه خلیج فارس جامعه جوانی دارد و میانگین سنی سعودی ها در سال 2022 به 29 سال می رسد. ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس وحشت کرده اند. با انتشار انبوه تصاویر وحشتناک.” از غزه و در رسانه های اجتماعی دست به دست می شود که بر بسیاری از نگرش های مثبت یا حداقل منفی آنها نسبت به معامله با اسرائیل تأثیر گذاشت.

در نهایت، این مقاله خاطرنشان می‌کند که جنگ غزه «کشورهای امضاکننده توافق‌نامه ابراهیم را وادار کرد که احتمالاً به دلیل نگرانی عمومی در داخل، درخواست ایجاد یک کشور فلسطینی کنند، در حالی که نتانیاهو توافق‌نامه عادی سازی بزرگ را رد کرد». او با عربستان سعودی صحبت می کرد، اما “مقامات سعودی نشان می دهند که شکاف بین دو طرف در حال افزایش است.”

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *