نمایش خیابانی و مولودی در موکب روضه الزینب (س) به مناسبت غدیر

تبلیغات بنری


از موکب مردم زینب (سلام الله علیها) در عید سعید غدیر خم با برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و مذهبی پذیرایی شد.

یورنا – میلاد جباری مولا کارگردان نمایشی و سخنگوی رسمی موکب فرهنگی مذهبی زینب(سلام الله علیها) در تشریح برنامه های این موکب گفت: موکب زینب(سلام الله علیها) در ایام عید غدیر از شنبه، 2 تا 15 تیرماه به مناسبت عید سعید غدیر خم با برنامه های متنوع در میدان شهدا از ساعت 18 تا پاسی از شب در خدمت مردم خواهند بود.

الجعبری به برنامه رادیویی در این موکب اشاره کرد و گفت: این برنامه از ساعت 18 تا 20 به صورت زنده پخش می شود. شاعرانی چون هادی جان فدا، محمد بیبانی، عمار محمد، حسین اوتادی، حسین واعظی و علی محمد مدب در این برنامه حضور دارند. این برنامه رادیویی به روایت وقایع این چند شب در این موکب می پردازد. از نمایشنامه خوانی تا دیدار آیینی، کتابخوانی با موضوع امیرالمومنین(ع) و نمایشنامه خوانی از برنامه های این موکب است.

وی به تشکیل کمپین مردمی در این خیمه اشاره کرد و گفت: با همکاری رادیو شو و ستاد روستایی الدائح کمپین «کمپین مردمی آزادی زندانیان و جرایم غیرعمد و مالی» تشکیل شد. در این کمپین و با حمایت مردم در این چند روز عید قصد داریم پایه گذار آزادی تعدادی از زندانیان باشیم. حقیقت این است که این کمپین در تلاش است تا تلاش های مردمی را برای آزادی زندانیان بسیج کند.

این کارگردان تئاتر در خصوص برنامه های جنبی این موکب گفت: هر شب ساعت 18 پذیرای مهمانان در این موکب خواهیم بود. در قسمت کترینگ غذای بالایی را آماده کرده ایم و در کنار آن غرفه کودک و نمایش عروسکی خواهیم داشت. روزانه تقریباً 6000 تنقلات و غذا برای علاقه مندان به امیرالمؤمنین (علیه السلام) تهیه می شود.

وی افزود: همه ساله در این خیمه مراسم سمنوبزن را برای عید غدیر تدارک می بینیم و امسال نیز این سنت برقرار است و مراسم سمنوبزن در روز عید غدیر خم برگزار می شود.

این فعال فرهنگی در تایید مشارکت مردمی در برپایی این موکب افزود: یکی از ویژگی های این موکب مردمی بودن آن است و با حضور مردم، هنرمندان، شاعران و فرقه های مذهبی برگزار می شود و داریم. سعی شد هر سال این چادر را زیباتر کند.

الجعبری در تشریح برنامه های این موکب در شب های غدیر عید بیان کرد: هر شب از ساعت 18 الی 21 اجراها و نشست های هنری و از ساعت 21 به بعد مراسم تجلیل و مداحی و همزمان با آن برگزار می شود. غرفه های زمان با موضوع سلامت و کودک برپا می شود و البته مدیریت تمامی این غرفه ها توسط مردم انجام می شود.

وی به کتاب نمایشنامه‌های علوی اشاره کرد و گفت: کتاب نمایشنامه‌های علوی مجموعه‌ای از نمایشنامه‌هایی است که در قالب کودک نوشته شده و زندگی امیرالمؤمنین علیه السلام را به زبان کودکانه روایت می‌کند. نمایشنامه های این کتاب به گونه ای نوشته شده است که کودکان 9 تا 13 ساله می توانند آن ها را در خانه به همراه خانواده اجرا کنند. این کتاب در نوع خود منحصر به فرد و کاربردی است و ما سعی کرده ایم در انتشار زندگینامه امیرالمؤمنین(ع) محتوایی را تعریف کنیم و در عین حال زبان هنری مناسب نسل امروز را ارائه کنیم. در واقع این موکب بهانه ای شد تا عموم مردم با این کتاب آشنا شوند.

الجباری افزود: عروسک های بالایی نیز در این چادر برپا شده و توسط کودکان نمایش اجرا می شود. با توجه به ضرورت آشنایی نسل امروز با هنر نقلی، سعی کردم تا حد امکان کودکان را به نقلی تربیت کنم. همزمان با برپایی این خیمه، گروهی از این هنرمندان جوان نیز به تقلید از شخصیت های علوی خواهند پرداخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شب گذشته شب غدیر عید سعی کردیم هنرمندان مشهور تئاتر و تلویزیون در این خیمه حضور داشته باشند. حرم زینب (سلام الله علیها) با حمایت مالی مردم سعی در حمایت از موکب های کوچک داشت و این کمک ها فقط مالی نیست. حقیقت این است که حرم زینب (سلام الله علیها) جریانی است که در صدد بازنگری و احیای واقعه غدیر است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *