نقش مشاوران املاک با سامانه خودنویس کم‌رنگ می‌شود؟

تبلیغات بنری


یک گزارش

راه اندازی سامانه خودامضایی با ثبت رایگان قراردادهای اجاره یا خرید و فروش باعث کاهش هزینه خانوار شده است و معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد است برای ادامه کار مشاوران املاک، کسب و کار آنها مدل باید مدرن شود

یورنا به منظور نظارت و نظارت بر قیمت مسکن، سامانه خودامضایی جایگزین سامانه ثبت معاملات و ثبت اسناد و املاک کشور شده است و بر اساس ماده 18 قانون جهش تولید مسکن، امکان انعقاد قرارداد بین موجر و مستاجر وجود دارد. . مستاجر در این سیستم بدون پرداخت هزینه می باشد.

این سامانه از خرداد 1402 هجری شمسی در دسترس عموم قرار گرفت و به تدریج انواع معاملات اجاره در سامانه بارگذاری شد و مشکل برطرف شد.

از اواخر بهمن ماه سال گذشته دسترسی مشاوران املاک تهران به سامانه املاک لغو شد و اکنون بنگاه های املاک باید برای ثبت قرارداد اجاره خود به سامانه خودامضا مراجعه کنند.

در این زمینه مهدی ساسانی، مدیر سامانه خودتألیف نیز گفت: سامانه خودنویس مشاوران املاک را منزوی نمی کند، زیرا مشاوران املاک فعالیت های تخصصی را ارائه می دهند، اما لازم است مشاوران املاک فعالیت خود را نوسازی کنند.

ساسانی می گوید: این امر به این دلیل است که سامان خدنویچ امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره را برای مشتریان ایجاد کرده است، بنابراین مشاوران املاک می توانند با ارائه خدمات تخصصی تر به فعالیت خود در این بخش ادامه دهند.

مدیر سیستم خودنویس معتقد است مشاوران املاک باید خدمات خود را گسترش داده و متنوع کنند و از آنجا کسب درآمد کنند.

مدل کسب و کار مشاوران املاک باید به روز شود

در همین رابطه هادی عباسی عسل، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری در پاسخ به سوالی گفت: مرحله وی در خصوص اینکه با راه اندازی سامانه خود امضای چه بر سر مشاوران املاک می آید، گفت: مردم این اختیار و آزادی عمل دارند که به مشاوران املاک مراجعه کنند یا خود از سامانه برای ثبت قرارداد اجاره استفاده کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قراردادهای خرید و فروش مدتی پیش در سامانه خودامضا ثبت شد و حدود 300 قرارداد خرید و فروش به صورت رایگان در این سامانه ثبت شد.

وی افزود: در عین حال مشاوران املاک می توانند با همسان سازی خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر حقوق خود را دریافت کنند.

عباسی عسل تایید کرد: پیگیر این موضوع هستیم تا مشاوران املاک بتوانند خدمات پیشرفته تری از جمله مشاوره حقوقی را به مردم ارائه کنند و مدل کسب و کار آنها به روز شود.

در همین زمینه داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: گفتگو با میزان وی تصریح کرد: ماهیت کار مشاوران املاک در نهایت انعقاد قرارداد است و باید این موضوع را در نظر گرفت که آیا مشکل مردم در زمان انعقاد قرارداد فقط حقوق مشاوران املاک است و اگر پاسخ مثبت است در غیر این صورت. خدمات ارائه شده در جامعه که برای مردم هزینه دارد نیز باید در نظر گرفته شود و برای حفظ منافع مردم با ایجاد سیستم هایی مانند خودنویسی رایگان شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ثبت قراردادها در سامانه خودنویس رایگان است، قطعاً افراد را به خود جذب کرده است، اما اغلب افراد برای ثبت قراردادهای خود در سامانه خودنویس به مشاوران املاک مراجعه می کنند، زیرا کار نوشتن قرارداد و برقراری ارتباط بین مالک و مستاجر به صورت تخصصی و در دسترس مشاوران املاک است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: در این بین ممکن است افراد برای ثبت یا تمدید اجاره به کافی نت ها یا دفاتر خدمات رایانه ای مراجعه کنند که در برخی موارد بدون تجربه بیشتر از بنگاه های معاملات ملکی دریافت می کنند.

بر اساس آخرین آمار ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس، تاکنون 846 هزار و 978 قرارداد در این سامانه منعقد شده است که به لطف ثبت رایگان قراردادهای اجاره، 570 هزار و 754 قرارداد تکمیل و ثبت شده است. معادل 928 میلیارد تومان پس انداز برای مالکان و مستاجران آنها.

آیا نقش مشاوران املاک با سیستم خودنویس کاهش یافته است؟

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *