نامزدهای کرسی‎های مهم اتحادیه اروپا؛ بورل رفتنی شد؟

تبلیغات بنری


پس از انتخابات پارلمان اروپا، چالش اصلی اتحادیه اروپا انتخاب افرادی است که ریاست نهادهای اصلی اروپایی را بر عهده خواهند داشت.

یورنا – مقامات اتحادیه اروپا در خصوص انتصاب نامزدهای جدید ریاست کمیسیون اروپا، شورای اروپا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اختلاف نظرهای زیادی دارند.

نامزدهای ریاست اتحادیه اروپا چه کسانی هستند؟

به گفته وب سایت Carnegieendowment، بحث های اولیه حاکی از حمایت گسترده از 3 نام است. اورسولا فون در لاین قرار است یک دوره دیگر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا به دست بیاورد، آنتونیو کاستا، نخست وزیر سابق پرتغال، ریاست شورای اروپا را بر عهده بگیرد و کاجا کالاس، نخست وزیر استونی شانس خوبی برای نامزدی در اتحادیه اروپا دارد. موقعیت رئیس سیاست خارجی.

البته بسیاری از موانع باقی مانده برای غلبه بر وجود دارد. شورای اروپا باید رئیس جدید کمیسیون را به پارلمان اروپا پیشنهاد دهد که احتمالاً در اواسط ژوئیه در مورد انتخاب وی تصمیم گیری خواهد کرد.

شانس اورسولا فون در لاین برای به دست آوردن اکثریت مورد نیاز یعنی 361 رای افزایش یافت، زیرا انتخابات پارلمان اروپا اکثریت را برای ائتلاف سنتی حزب مردم اروپا، سوسیالیست ها، دموکرات ها و لیبرال ها تایید کرد.

در پاییز، پس از اتمام جلسات استماع پارلمان با اعضای جداگانه، کل کمیسیون دوباره در پارلمان اروپا به رای گیری گذاشته خواهد شد.

از نظر نفوذ واقعی، سلسله مراتب واضحی بین این سه موقعیت وجود دارد. شکی نیست که رئیس کمیته اکنون در راس قرار دارد.

اتحادیه اروپا در مواجهه با یک سری بحران ها مجبور شد از نقش سنتی خود یعنی محدودیت فراتر رفته و وارد عرصه اقدامات اجرایی شود و کمیسیون تنها نهادی بود که قادر به راه اندازی برنامه واکسیناسیون و مدیریت صندوق بهبودی پس از بحران بود. همه گیری کرونا یا راه اندازی سریع پروژه های حمایتی برای اوکراین.

چالش های پیش روی فون در لاین

چالش بزرگتری در انتظار اورسولا فون در لاین در شورای اروپا و شورای وزیران است. در هر دو نهاد، حضور سیاستمداران پوپولیست و راست افراطی افزایش یافته و ممکن است افزایش یابد.

این نیروها اتحادیه اروپا را تصور می کنند که در آن اختیارات کمیسیون محدود است و هدف آن تقویت حاکمیت کشورهای عضو است. بنابراین، فون در لاین ممکن است با وضعیتی روبرو شود که در آن چالش‌های فوری مانند تغییرات آب و هوایی، رقابت‌پذیری و انعطاف‌پذیری اتحادیه اروپا، دفاع و حمایت از اوکراین مستلزم اقدامات جمعی اتحادیه اروپا است.

فرانسه در ابتدا نقش رئیس دائم شورای اروپا را به عنوان وزنه تعادلی در برابر رئیس کمیسیون می دانست، اما رئیس شورای اروپا فاقد ابزار و بودجه برای اجرای طرح های مهم سیاسی است.

حتی در مورد نمایندگی خارجی، رئیس کمیسیون که دارای اختیارات واقعی بر جنبه های کلیدی روابط خارجی است، در موقعیت بسیار قوی تری قرار دارد.

چالش های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

نقش مسئول سیاست خارجی و امنیتی نیز انتظارات را برآورده نکرد. بحران های داخلی، آشفتگی های ژئوپلیتیکی و عوامل خارجی، انسجام اتحادیه اروپا در سیاست خارجی را تضعیف کرده است.

وزرای خارجه و نماینده عالی که ریاست جلسات آنها را بر عهده دارد، پس از انتقال تصمیم گیری در مورد سیاست خارجی و امنیتی به نخست وزیران کشورهای عضو و شورای اروپا، سمت خود را از دست دادند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این چالش مواجه است که فون در لاین خود را بازیگر اصلی سیاست خارجی می‌داند و در نتیجه نقش خود را بیشتر کاهش می‌دهد.

به عنوان نماینده عالی، کاجا کالاس از این مزیت برخوردار است که رئیس دولت است. او بدون شک صدایی قوی برای اوکراین بوده و خواهد بود، اما هنوز در سایر مسائل سیاست خارجی اتحادیه اروپا خود را تثبیت نکرده است.

موفقیت او در بالا بردن شهرت دفترش تا حد زیادی به توانایی او در ایجاد رابطه سازنده با فون در لاین و کاستا بستگی دارد.

بدون شک یکی از بدترین جنبه های تیم خروجی ناتوانی آنها در همکاری با یکدیگر است. فون در لاین و چارلز میشل، رئیس شورای اروپا که برکنار شده بود، یکدیگر را به عنوان رقیب می دیدند و همکاری کمی بین بورل و فون در لاین وجود داشت.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *