ناقوس جنگ سوم؛ سرنوشت جنگ اسرائیل و لبنان چه خواهد شد؟

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن اقتصاد آنلایندر چند ماه گذشته شاهد درگیری با نیروهای حزب الله در مناطق شمالی سرزمین های اشغالی بوده ایم. اما شدت حملات اسرائیل در هفته گذشته با انفجار وسایل ارتباطی و حمله به نیروهای رضوان شکل دیگری به خود گرفت. علیرغم هشدارهای دولت بایدن به نتانیاهو در مورد جلوگیری از گسترش جنگ بین اسرائیل و لبنان، ارتش اسرائیل حملات گسترده خود را به طور رسمی در مناطق جنوبی لبنان در 23 سپتامبر 2024 آغاز کرد. حمله روز دوشنبه از نظر اندازه و تعداد قربانیان، خشن ترین حمله اسرائیل به لبنان در ماه های اخیر است. ارتش اسرائیل تا ساعت 17:00 روز دوشنبه اعلام کرد که حدود 800 حمله هوایی در لبنان انجام شده است. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت لبنان، 492 نفر شهید و 1645 نفر مجروح شدند. علاوه بر این، 1600 نقطه متعلق به حزب الله لبنان مورد حمله قرار گرفت. از سوی دیگر اسرائیل از مردم مناطق جنوبی لبنان خواست هر چه زودتر محل سکونت خود را ترک کنند و هزاران متر از مواضع نیروهای حزب الله فاصله بگیرند. در پاسخ به این حملات نیز، حزب الله مناطق شمالی اسرائیل مانند کریوت و گالیله را هدف قرار داد. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد ابعاد حملات انجام شده توسط طرفین درگیری و در عین حال اهداف مورد نظر اسرائیلی ها را بررسی کنیم..

حزب الله و چالش جنگ سوم لبنان

بر اساس آمار رسمی خبرگزاری لبنان، رژیم اسرائیل در حمله روز دوشنبه تنها مناطق جنوبی لبنان را هدف قرار نداد. در نتیجه این حملات، علاوه بر مناطق جنوبی لبنان از جمله نبطیه، جبل الریحان، وادی زوتر، المحمره، شهرک الخیام و منطقه محمودیه، الشعراء، حریطه و ال. هارمال نیز مورد حملات قرار گرفتند. توسط رژیم اشغالگر از شرق. متأسفانه اسامی زنان و کودکان در میان قربانیان این حملات دیده می شود. بنابراین، اظهارات ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه ما فقط به دنبال آسیب رساندن به مقر حزب الله هستیم، کاملا نادرست و از اساس نادرست است.. حزب الله در واکنش به حمله ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد: آنها مقر ذخیره شمالی رژیم، پایگاه ذخیره لشکر الجلیل، انبارهای لجستیکی پایگاه عمیاد و مجتمع های صنعتی شرکت رافائل در زفلون را بمباران کردند. بر اساس آمار رسمی حزب الله، مناطق و پایگاه های نزدیک شهر حیفا در شمال اسرائیل مورد حمله موشکی قرار گرفتند.

اسرائیل با چنین حملات پیشگیرانه ای در جبهه جنوبی به دنبال ابتکار عمل در این منطقه است. آنها با ارائه برنامه از پیش تعیین شده خود به دنبال تضعیف ظرفیت و عملکرد حزب الله هستند. سخنگوی ارتش اسرائیل بعدازظهر دوشنبه اعلام کرد: جنگنده های این کشور برای حمله به سلاح های راهبردی حزب الله که به نظر می رسد در خانه های غیرنظامیان در دره بقاع لبنان پنهان شده اند، آماده می شوند. به طور کلی اسرائیلی ها هدف اصلی خود از حمله به لبنان را بازگرداندن ساکنان شمال به خانه هایشان اعلام کردند. بر اساس اظهارات نتانیاهو، آنها تمام تلاش خود را می کنند تا 60000 نفر را که به دلیل حملات حزب الله مجبور به ترک خانه های خود در مرز با لبنان شده اند، بازگردانند. البته گروه دیگری از کارشناسان نیز این ادعای رسمی را رد می کنند و معتقدند نتانیاهو فقط به دنبال ماندن در قدرت است و موضوع پناهندگی را بهانه ای برای گسترش دامنه جنگ می کند.

ناقوس مرگ؛ جنگ سوم لبنان چگونه آغاز شد؟

آتش مقاومت در برابر شمال فلسطین اشغالی

از سوی دیگر، یکی از اهداف جزئی حمله روز دوشنبه، حذف یکی دیگر از فرماندهان حزب الله است. تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد: هدف از حمله هوایی روز دوشنبه به لبنان، از بین بردن علی کرکه (یکی از مقامات ارشد حزب الله با درجه ای مشابه شکر و عقیل) بود. آنها همچنین در حمله روزهای گذشته به ابراهیم عقیل و 14 رهبر برجسته الرضوان حمله کردند. بنابراین هدف اصلی دیگر اسرائیلی ها حذف رهبران ارشد مقاومت در همسایه شمالی لبنان است. هدف این ماموریت تروریستی ایجاد هرج و مرج در روند ارتباطی بین واحدهای فرماندهی و افسران سطح متوسط ​​است.

ناقوس مرگ؛ جنگ سوم لبنان چگونه آغاز شد؟

آیا جامعه لبنان آماده یک جنگ بزرگ است؟

ابعاد و کیفیت درگیری ها در این منطقه در آینده به عوامل مختلفی از جمله حمایت بین المللی، وضعیت سیاسی و اقتصادی دو کشور و استراتژی رهبران نظامی بستگی خواهد داشت. اگرچه آمریکایی ها از زمان درگیری اسرائیل و فلسطین در 7 اکتبر نسبت به گسترش جنگ منطقه ای و حتی در مذاکرات اخیر، عاموس هوخشتاین، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا، به نتانیاهو نسبت به آغاز جنگی گسترده هشدار داده اند. جنگی در مقیاس وسیع علیه لبنان، اما اظهارات نتانیاهو چیز دیگری را نشان می دهد. بنابراین برای رسیدن به هدفش از تمام توان خود استفاده خواهد کرد. آویچای دری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در بیانیه ای اعلام کرد که تل آویو به حملات خود ادامه خواهد داد. در نتیجه، آنچه در کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد، درگیری‌های نسبتاً پیچیده‌ای در غربی‌ترین مناطق خاورمیانه است که جامعه بین‌المللی را نسبت به وقوع یک جنگ جدید در خاورمیانه نگران می‌کند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *