ناآرامی‌های کنیا؛ یورش معترضان به ساختمان پارلمان

تبلیغات بنری


تصمیم دولت کنیا برای افزایش مالیات ها با موج گسترده اعتراضات در این کشور همراه شد و تظاهرکنندگان به پارلمان کنیا هجوم بردند و بخش هایی از آن را به آتش کشیدند.

یورنا در روزهای اخیر، شهرهای کنیا شاهد اعتراضات علیه تصمیم دولت برای افزایش مالیات بوده است. هزاران تظاهرکننده سه شنبه گذشته در اعتراض به پیشنهاد مالیاتی به پارلمان کنیا هجوم بردند، بخشی از ساختمان را به آتش کشیدند و قانونگذاران را مجبور به فرار از ساختمان پارلمان کردند.

موضوع مالیات بحث برانگیز در کنیا؛  تظاهرکنندگان به ساختمان پارلمان یورش بردند

به گزارش آسوشیتدپرس، این مستقیم ترین حمله به دولت کنیا در چند دهه گذشته است. خبرنگاران حداقل 3 جسد را در خارج از مجتمع مشاهده کردند که در آن پلیس تیراندازی کرد و کادر پزشکی گزارش دادند که 5 نفر کشته شدند.

علاوه بر نایروبی، پایتخت کنیا، درگیری ها و تظاهرات به شهرهای دیگر نیز سرایت کرد و هیچ بازداشتی گزارش نشد.

وزیر دفاع کنیا گفت که ارتش برای حمایت از پلیس در شرایط “اضطراری امنیتی” و “نقض زیرساخت های حیاتی” در این کشور مستقر شده است.

موضوع مالیات بحث برانگیز در کنیا؛  تظاهرکنندگان به ساختمان پارلمان یورش بردند

خواسته های معترضان کنیایی چیست؟

تظاهرکنندگان خواستار آن شدند که قانونگذاران به لایحه مالی که مالیات های جدیدی را بر قدرت اقتصادی در شرق آفریقا وضع می کند، رأی منفی دهند.

با وجود این، قانونگذاران موفق شدند قبل از فرار از تونل، این لایحه را تصویب کنند.

انجمن پزشکی کنیا در بیانیه ای اعلام کرد که دست کم پنج نفر هنگام تلاش برای مداوای مجروحان در محل حادثه هدف گلوله قرار گرفتند.

بیش از 30 نفر مجروح شدند، از جمله حداقل 13 نفر که مورد اصابت گلوله نظامی قرار گرفتند. پلیس به سوی معترضانی که در یک چادر پزشکی در کلیسای مجاور به دنبال درمان بودند، گلوله واقعی و گاز اشک آور شلیک کرد.

بیمارستان ملی کنیاتا از دریافت 45 مجروح در اعتراضات دیروز خبر داد.

موضوع مالیات بحث برانگیز در کنیا؛  تظاهرکنندگان به ساختمان پارلمان یورش بردند

رئیس جمهور کنیا به پلیس دستور داد تظاهرکنندگان را سرکوب کند

ویلیام روتو، رئیس‌جمهور کنیا، اعتراضات روز سه‌شنبه را که منجر به هجوم به پارلمان و کشته شدن دست‌کم پنج نفر با تیراندازی شد، «خیانت» توصیف کرد، اما به خشم فزاینده‌ای نسبت به یک لایحه مالی بحث‌برانگیز که اعتراض‌های گسترده‌ای را برانگیخت، نادیده گرفت.

کنیا شاهد اعتراضات سراسری علیه افزایش مالیات پیشنهادی است که در روز سه‌شنبه به «قطع کامل» کشور منجر شد و با دخالت پلیس، مهمات واقعی و گاز اشک‌آور به خشونت تبدیل شد.

موضوع مالیات بحث برانگیز در کنیا؛  تظاهرکنندگان به ساختمان پارلمان یورش بردند

کنیا: لایحه مالیاتی بحث برانگیز

لایحه بحث برانگیز مالی جرقه یک جنبش اعتراضی گسترده را برانگیخت که نوید “7 روز خشم” را می داد. هفته گذشته، دولت کنیا برخی افزایش مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده 16 درصدی نان، همراه با مالیات بر خودروها، روغن های گیاهی و نقل و انتقال پول از طریق موبایل را لغو کرد، اما این امتیازات برای توقف اعتراضات کافی نبود.

روتو در یک سخنرانی ملی پس از هجوم معترضان به پارلمان گفت که رویدادهای اخیر تهدیدی جدی برای “امنیت ملی” کنیا است.

رئیس جمهور کنیا تصریح کرد: اینکه جنایتکارانی که تظاهرات مسالمت آمیز نشان می دهند می توانند مردم، نمایندگان منتخب آنها و نهادهای ایجاد شده توسط قانون اساسی ما را به وحشت بیاندازند و انتظار آزادی را داشته باشند، درست یا حتی قابل تصور نیست.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *