موافقتنامه راهاندازی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی اردبیل امضا شد
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار که تفاهم نامه اجرایی راه اندازی و حمایت از فعالیت های اتاق صادرات و ارتباطات فرهنگی استانداری اردبیل امضا شد، تاکید کرد: توسعه دیپلماسی فرهنگی با همسایگان در ارتقای گردشگری و شناخت صحیح موثر است. ایران نعمتی برای کشور است.
یورنا – به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور در نشستی که در آن تفاهم نامه اجرایی راه اندازی و حمایت از فعالیت اتاق صادرات و ارتباطات فرهنگی استانداری اردبیل امضا شد، تاکید کرد. کشوری که موفق ترین فعالیت فرهنگی را دارد قوی ترین است: قدرت نرم سطح بازدارندگی را به طور جدی بالا می برد و برای کشور امنیت ایجاد می کند.
وی افزود: اگر کشور ما به عنوان کشور امن شناخته شود، سرمایه گذاری در آن رشد می کند و درآمد در زمینه های مختلف افزایش می یابد. این موضوع باعث می شود تا شاهد تاثیرات مثبت و مستقیم دیپلماسی فرهنگی بر سر سفره مردم باشیم.
ایمانی پور با اشاره به تلاش های دولت سیزدهم و توجه ویژه رئیس جمهور شهید به موضوع دیپلماسی فرهنگی و ارتباط گسترده با همسایگان، اظهار داشت: از این رو شرایط بسیار مطلوبی با کمک استانداران محترم کشور ایجاد شده است. استان های مرزی دیپلماسی فرهنگی در حوزه همسایگی گسترش دهیم.
رئیس سازمان دیپلماسی فرهنگی کشور به بی توجهی به عدالت فرهنگی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بنابراین در اقدام به تعویق افتاده باید تسریع شود. در این زمینه موضوع مهمی به نام دیپلماسی پیرامونی وجود دارد که رکن اساسی در عرصه بین المللی محسوب می شود و با گسترش جدی دیپلماسی با کشورهای همسایه پیوند خورده است. این باعث ایجاد امنیت و ایجاد تصویر بهتر در بین همسایگان ما می شود. استانداری اردبیل نیز در این زمینه توانمندی های خوبی دارد و می تواند در حوزه دیپلماسی منطقه ای و دیپلماسی فرهنگی پیشرو باشد.
تنظیم صادرات فرهنگی یکی از راهکارهای مهم در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی است
وی ساماندهی صادرات فرهنگی را یکی از راهکارهای مهم در توسعه دیپلماسی فرهنگی دانست و گفت: اجرای این نظام عزم جدی می خواهد و باید توان استانداری های مرزی و کشورهای همسایه مرتبط با آن استانداری ها تقویت شود. زمینه های ارتباط موثر را شناسایی کنید
ایمانی پور تاکید کرد: هر چه کشورها به ویژه در کشورهای همسایه از طریق فعالیت های فرهنگی با یکدیگر بیشتر آشنا شوند، رفت و آمد بین آنها افزایش می یابد. ما شاهد بوده ایم کسانی که به ایران سفر کرده اند، تصویر و ذهنیت خود را نسبت به کشور ما تغییر داده و مثبت شده اند. از این رو دیپلماسی فرهنگی که باعث شناخت بیشتر کشورها از کشور ما می شود و فرصت سفر در کشور را فراهم می کند، مبارک است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تشریح مزیت های مختلف صادرات فرهنگی کشور بیان کرد: من با وضعیت اقتصادی این منطقه مشکلی ندارم و معتقدم باید به درآمدزایی در این حوزه کمک کرد. اما این حوزه نباید تنها به نمایش صنایع دستی منجر شود، بلکه هدف ما معرفی صنایع خلاق کشورمان که صنایع دستی نیز زیرمجموعه آن است، به کشورهای دیگر است. در واقع نگاه ما به صادرات فرهنگی مقدماتی برای توسعه فرهنگ کشورمان است.
باید بیشتر روی مبانی هویت تمرکز کرد
سیدحمید عاملی استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت: اردبیل می تواند نقش اساسی و جدی در زمینه صادرات فرهنگی داشته باشد.
وی افزود: شرایط کشور توجه بیشتر به مبانی هویتی و جبران کاستی های گذشته را ضروری می کند. کاری که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه صادرات فرهنگی آغاز کرده است، بر اساس مبانی هویت سازی است و امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد.
به طوری که محمدرضا بهمنی معاون توسعه همکاری های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست اظهار داشت: با تدوین آیین نامه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاش کرده ایم این امر را به صورت عملی پیگیری کنیم. اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی تا توانمندی های فرهنگی در کشور عادلانه و در اختیار استانداری ها قرار گیرد.
وی همچنین بیان کرد: اکنون نگاه ارتباطات فرهنگی در عرصه بین المللی از مرحله رویداد محوری به سمت ارائه خدمات فرهنگی و صادرات فرهنگی در حال حرکت است که می تواند ارزش افزوده ای برای کشور ایجاد کند.
بهمنی با اشاره به اینکه اردبیل دومین استانداری است که تفاهم نامه ایجاد اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی را اجرا می کند، افزود: در ترتیبی که در این تفاهم نامه صورت گرفت و بر اساس توانایی استانداری ها از نظر محتوایی، در سال 2018 به زودی انجام شد. اصلاح شده است، قابل تغییر است و انعطاف پذیر است.
مفاد توافقنامه
تفاهم نامه اجرایی راه اندازی و حمایت از فعالیت های اتاق صادرات و ارتباطات فرهنگی استانداری اردبیل که دوره اول آن به مدت دو سال اجرا می شود شامل سه هدف عملیاتی شناسایی، ساماندهی و توانمندسازی فرهنگی، هنری، رسانه ای است. و فعالان بخش خصوصی استانداری اردبیل در عرصه بین الملل ارتقای نقش و فعالیت استانداری اردبیل در دیپلماسی عمومی گسترش روابط فرهنگی بین المللی کشور با اولویت کشورهای همسایه، تقویت اقتصاد فرهنگی و افزایش سهم کالاهای فرهنگی استانداری اردبیل در. بازارهای فرهنگی در منطقه و جهان
بر اساس این تفاهم نامه اولویت فعالیت های فرهنگی بین المللی در چهارده بند مشخص شده و جلسات مشترک با اتاق اصناف استان و اتاق بازرگانی اردبیل با هدف طراحی بازار هنر و حراج بین المللی صنایع فرهنگی استان برگزار می شود. ، و شناسایی شهرهای مربوطه. در کشورهای هدف شهرهای برادر استان (3 پروژه جدید برادری) با در نظر گرفتن هویت مذهبی و شیعی و سوابق تاریخی مشترک به ویژه در دوران صفویه و اجرای فعالیت های علمی و فرهنگی مشترک در این چارچوب و طراحی یک طرح دائمی. نمایشگاه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی به استانداری با هدف حمایت از فعالیت های فرهنگی استانداری در خارج از کشور و برگزاری نشست های تخصصی با نمایندگان فرهنگی کشورهای هدف، اولویت دادن به کشورهای همسایه برای ظرفیت سازی و امضای تفاهم نامه های مشترک. از جمله این موارد می توان به همکاری فعالان فرهنگی و هنری استانداری با همتایان خود در خارج از کشور اشاره کرد.
همچنین تولید محصولات سینمایی مشترک با فیلمسازان ترک زبان کشورهای منطقه (یک فیلم و یک تولید مستند)، برگزاری هفته های سینمایی در شهرهای منتخب با هماهنگی سازمان (یک هفته سینمایی در سال) و جشنواره مشترک نوروزی با جمهوری آذربایجان به صورت متقابل (یک رویداد در سال)، برگزاری جشنواره فرهنگی بین المللی در 13 مرداد همزمان با بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی در مجموعه بین المللی بقعه شیخ صفی. با حضور علویان از ترکیه و سایر کشورهای جهان و طراحی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه مد و لباس آذربایجان از دیگر فعالیت هایی است که در اولویت قرار دارد.
طراحی و ایجاد بسترهای فروش محصولات فرهنگی استان در 3 کشور و 1 نقطه مرزی (اعم از فروشگاه های دائمی، کیوسک های فروش در فروشگاه های زنجیره ای یا سکوهای فروش مجازی)، برگزاری هفته فرهنگی اردبیل و یا ارائه برنامه برای هنرمندان ملی و بومی در جشنواره ها و فرهنگیان. هفته رویدادهای کشورهای هدف (حداقل سالی یک رویداد)، برگزاری کارگاه های آموزشی صنایع دستی در رویدادهای فرهنگی خارج از کشور (سالانه در 3 کشور)، تولید محتوای باکیفیت برای معرفی توانمندی های گردشگری، فرهنگی و هنری استان در قالب محتوای دیجیتال. از جمله در قالب کلیپ و واقعیت مجازی و در نهایت میزبانی از فعالان و شخصیتهای رسانهای که توسط مشاوران فرهنگی برای شناسایی و معرفی توانمندیهای فرهنگی و گردشگری استان در کشورهای هدف ارائه میشود باید مورد توجه سازمان صادرات فرهنگی استان اردبیل قرار گیرد. اتاق ارتباطات
در پایان این نشست تفاهم نامه اجرایی راه اندازی و حمایت از فعالیت های اتاق صادرات و ارتباطات فرهنگی استانداری اردبیل با امضای حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس اداره فرهنگ و ارتباطات اسلامی امضا شد. سازمان و سید حمید. العاملی استاندار اردبیل.
انتهای پیام/
mizanonline به نقل از یورنا