منتظرالمهدی:بر سرِ امنیت کودکانمان شوخی نداریم – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش یورنا، سردار منتدرالمهدی نماینده فرهنگی و اجتماعی فرجه در یادداشتی با تاکید بر اینکه کودکان برای شکوفایی و رشد بهینه نیازمند امنیت و آرامش هستند، گفت: همه باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا به طور کامل چنین نیاز مهمی را برآورده کند.

در یادداشت زیر 4 نکته مهم مطرح و تحلیل شده توسط سخنگوی فرجا را می خوانید:

اولاً برخلاف گذشته، این ایده که «کودکان مینیاتورهای بزرگسالان هستند» کاملاً منسوخ شده است و همه ما معتقدیم که کودکان به دلیل حجم تحقیقات انجام شده بر روی کودکان دارای ویژگی ها و نیازهای ذهنی، عاطفی، اخلاقی و زیستی هستند. کودکان بسیار متفاوت و متمایز از بزرگسالان هستند و تنها با توجه به این تفاوت ها می توان به نسلی سالم، مقاوم و موفق امیدوار بود.

ثانیاً یکی از مهمترین نیازهای اساسی کودکان نیاز به امنیت روانی است. زیرا تنها با ارضای چنین نیازی امکان «رشد طبیعی» و هیجان فراهم می شود. همچنین شواهد قابل توجهی نشان می دهد که رشد در محیطی ناامن نه تنها به طور جدی «بلوغ عاطفی» کودکان و نوجوانان را به خطر می اندازد، بلکه امکان استفاده از توانایی های شناختی و فکری را نیز از آنها سلب می کند. تعداد کمی از کودکان و نوجوانان هستند که به دلیل نداشتن امنیت روانی قادر به ادامه تحصیل، آموزش مهارت و اجتماعی شدن با موفقیت نیستند.

سومین موضوع و نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، شکل گیری احساس امنیت روانی در کودکان است که نتیجه عملکرد مطلوب خانواده، مدرسه و جامعه است. هر کدام از این سه می توانند با تمهیدات لازم، روح کودک را مملو از احساس امنیت و آرامش کنند. خانواده از طریق «عشق بی قید و شرط» و «ایجاد دلبستگی ایمن» می تواند نقش خود را در ایجاد امنیت به نحو مطلوب ایفا کند.

برای این منظور، آنها باید تنش‌های احتمالی را از طریق «حل گفتگو» از بین ببرند و از طریق «بلوغ عاطفی» فرزند خود را به «رشد عاطفی» برسانند.
مدرسه ای که امنیت ایجاد می کند مدرسه ای است که در آن سه گانه ای که امنیت روانی دانش آموزان را از بین می برد (یعنی طرد، تنبیه و تحقیر) کنار گذاشته می شود و سه گانه امنیتی (یعنی تشویق، عشق و احترام) کنار گذاشته می شود. . در فرآیند آموزش استفاده می شود.

در نهایت جامعه مطلوب جامعه ای است که از هیچ تلاشی برای افزایش امنیت روانی کودکان فروگذار نکند. در چنین جامعه ای تلاش می شود تا میزان جرم و جنایت را کاهش دهد، امکان وقوع حوادث تلخ را برای کودکان از بین ببرد، از کودکان نیازمند حمایت و مراقبت کند و محیطی مفرح و لذت بخش برای کودکان فراهم کند.

در پایان بر نکته چهارم تاکید می کنم: ما در فرماندهی پلیس امنیت روانی کودکان را یکی از مهمترین وظایف خود قرار داده ایم. برای این منظور از برخورد با افرادی که می خواهند به امنیت کودکان در خیابان ها و مکان ها آسیب برسانند، شوخی نمی کنیم و از برخورد آنها چشم پوشی نمی کنیم.

مراکز مشاوره و مددکاری وابسته به ادارات پلیس برای ارائه انواع خدمات روانشناختی به کودکان و خانواده های آنان تجهیز شده اند و در یک سال و نیم گذشته به بیش از 8000 کودک و نوجوان خدمات ویژه ارائه کرده اند. برای ارتقای امنیت مدارس و مراکز آموزشی به فکر افتادیم که تدابیری اتخاذ کنیم تا کسی نتواند به دانش آموزان عزیز آسیبی برساند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *