مطالبه‌گری در ذات هنرمندان است

تبلیغات بنری


خزاعی در دیدار با همکاران مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن، علاقه به تولید آثار پرمطالعه و انتقادی را یکی از امتیازات 13 گانه دولت دانست.

یورنا – به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد خزاعی رئیس بنیاد سینمایی در دیدار با همکاران مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن گفت: : خوشحالم که خداوند در روزهای پایانی دولت سیزدهم در کنار شما دوستان این فرصت را به من عطا کرد و به عنوان عضوی از خانواده دولت مراتب تشکر و قدردانی خود را دارم. در این سه سال اتفاقات خوبی در حوزه مستند و انیمیشن در مرکز افتاده است. همان طور که آقای اسماعیلی در برنامه هفت اشاره کردند، آقای حمیدی مقدم کارگردانی با تجربه و پرتلاش است که شبانه روز با تیم حرفه ای خود برای ارتقای سینمای مستند و انیمیشن تلاش می کرد.
رئیس بنیاد سینمایی ادامه داد: از منظر و شناخت بسیاری از نویسندگان، منتقدان و صاحب نظران سینما دوران پر بحرانی را پشت سر گذاشتیم. خدا را شکر، وقتی به گذشته نگاه می کنم، با وجود همه سختی ها، می بینم که نتایج به دست آمده فوق العاده بوده است. در همه مراکز وابسته به سازمان سینمایی اتفاقات خوبی برای سینمای ایران افتاده است. این بدان معنا نیست که ما خطاناپذیر یا ناقص هستیم، عملکرد ما در شرایطی که تجربه کردیم قابل دفاع است.

خزاعی افزود: در بدو ورود دو برنامه تدوین کردم، یک برنامه چهار ساله و یک برنامه هشت ساله. در این برنامه ها سعی کردم به وضوح دیدگاه و دیدگاه خود را درباره سینمای ایران و پیشرفت آن بیان کنم. نزدیک به 80 درصد از برنامه چهار ساله محقق شده است. در زمینه توسعه زیرساخت ها به افزایش سالن ها توجه شد که اکثر آنها محقق شده است. در بخش افزایش مخاطب، راهکارها و برنامه‌هایی داشتیم و فرصت‌ها و شرایط را فراهم کردیم. این امر تا حدودی محقق شده است. در بخش بین المللی، ما منتظر جشنواره های جدید، بازارهای جدید و امکانات جدید برای نمایش و ارائه آثار ایرانی بودیم. یکی از ایده های ما با کشورهای منطقه برگزاری اسکار ایرانی بود. مقدمات این کار به پایان رسیده است تا آکادمی در آسیا تشکیل شود و دبیرخانه آن در ایران باشد.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در این مدت امکان نمایش آثار ایرانی در دنیا فراهم شد که این موضوع وجود نداشت قبل از سینماها اجاره ای و اکران های محدود و موردی بود، اما امروز در لبنان، روسیه، ترکیه، عمان و دبی اکران آثار ایرانی به طور منظم و مستمر انجام می شود.

رئیس سازمان سینمایی افزود: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی طی سه سال گذشته خانه مستندسازان از همه اقشار بوده است و همه خانواده سینمای مستند این فرصت را داشته اند که به سینمای مستند بیایند. مرکز و ساخت فیلم مستند. فیلم ها این ارتباط بسیار ارزشمند است چرا که آقای حمیدی مقدم پیشگام بود و سعی کرد مشکل بسیاری از مستندها را حل کند. او حتی یک بار مستندسازی را صدا زد که در این سال ها موقعیت های انتقادی قوی داشت اما مشکلات مالی داشت. به آقای حمیدی مقدم گفتم برای ما مهم است که مشکل معیشتی و دغدغه امنیت شغلی مردم را فارغ از گرایش سیاسی حل کنیم.

الخزاعی به روند تولید در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: تولید 220 فیلم در این دوره قابل توجه است. افراد ارشد در این موقعیت می دانند که آمار تولید گذشته چیست. تنوع مضامین و گستردگی ژانرها در این تولیدات یک امتیاز است. در حوزه انیمیشن شاهد رونق و تنوع هستیم. وابستگی خانواده پویانامی به این مرکز نشان از موفقیت این مرکز در این سه سال دارد. در این مدت 55 فیلم کوتاه انیمیشن تولید شد که اکثر آنها جوایز جشنواره های داخلی و بین المللی را کسب کردند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فعالیت دوره جدید «هنر و تجربه» در دولت سیزدهم، گفت: «هنر و تجربه» با چالش های جدی مواجه است. لازم بود «هنر و تجربه» را تقویت کنیم، این کار را به مرکز سپردیم و «هنر و تجربه» نه تنها ضعیف نشد، بلکه با تقویت و افزایش سالن های سینما، تعداد مخاطبان و تنوع آثاری که با حضور در اکران، روند جدیدی در این بخش شکل گرفت و ما با این امر موافقت کردیم که امسال فیلم های تجربی به مرکز بازگردند تا شاهد تولید آثار باکیفیت در این بخش باشیم.

خزایی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها گفت: کرونا باعث تعطیلی سالن های سینما و سردی بازار تولید و نمایش شد و اهالی سینما به شدت مورد انتقاد و محاصره قرار گرفتند و سینماها در معرض خطر تعطیلی قرار گرفتند. . خیلی ها معتقد بودند سینمای ایران دیگر نمی تواند احیا شود و علاوه بر کرونا، برخی مسائل اجتماعی و سیاسی که به وجود آمده بود، این وضعیت را تشدید کرده بود. اما توانستیم با کمک خانواده سینما از این وضعیت عبور کنیم. گروهی معتقدند فیلم های کمدی در سینما استقبال می شود و باید به این دوستان گفت که این آثار در کنار تعداد زیادی فیلم تاریخی و اجتماعی به ویژه فیلم های کودک و نوجوان به تقویت اقتصاد سینما در شرایط سخت این آثار سطح بالا سینما را از خطر نابودی خارج کرد و با ایجاد قابلیت جذب مخاطب به دستاوردهای بزرگی در زمینه رونق سالن سینما دست یافت.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اگر امروز دوباره به ساخت تئاتر توجه می شود به دلیل رونقی است که پیش آمده است. بخشی از اضطرابی که تماشاگران سینما داشتند از بین رفت و تولید آهنگ سریعتر شد. امید است با بهبود وضعیت اقتصادی و امنیت شغلی بتوانیم به فکر تولید آثار فرهنگی بیشتری باشیم.

خزاعی در بخشی از سخنان خود با اشاره به راه اندازی «مدرسه حقیقت اسنادی»، آن را گامی مثبت در راستای توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از 13 هدف جدی دولت برشمرد. در این مدت به استان های مختلف سفر کردم. آموزش برای بسیاری از مردم به ویژه در مناطق محروم دغدغه اصلی بود. علاقه ما به آموزش آنلاین رایگان برای نقاط مختلف کشور در پاسخ به این علاقه و نیاز بود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تولید مستندهایی با موضوع مقاومت در این سه سال، جهت گیری جدید و نگاه جدی به این موضوع راهبردی و مهم را مهم دانست و افزود: علاقه به تولید آثار مرتبط با غزه. فلسطین در زمینه انیمیشن و مستند یکی از نکات دوره مدیریت آقای حمیدی مقدم است. طراحی صندوق غزه یکی از مهمترین اقداماتی است که هدف آن جلب توجه فیلمسازان بین المللی به موضوع مقاومت است.

وی با اشاره به ارتباط صنوف با مرکز گسترش در این سه سال، گفت: یکی از مهم ترین جهت گیری های آقای حمیدی مقدم، تقویت ارتباط نهاد سینمایی و صنعت سینما است. در مدیوم سینمای مستند خانواده حضور پررنگ و موثری دارد و این پیوند قوی را نباید فراموش کرد.

محمد خزاعی در خصوص آنچه که گذشت گفت: 10 روز در موسسه فیلم ماه عسل بودم و مشکلات صنفی از روز یازدهم با اکران نشدن برخی فیلم ها، اعتراض کارگردانان و حواشی سحر آغاز شد. جشنواره های ماه رمضان فیلمنامه نویس، اکران نوروزی آقای مهرجویی، موضوعات مختلف اجتماعی، جنبش MeToo و… همگی پی در پی مطرح شده اند و ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا خانواده سینما کمترین آسیب را ببیند.

رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: هنرمند حق دارد مطالباتی را مطرح کند و دیدگاه انتقادی داشته باشد. ساختن آثار انتقادی و فضاسازی در ذات سینماگران و هنرمندان است. آنچه مهم است، دیدگاه و دیدگاه هنرمند در خصوص حفظ کرامت، هویت فرهنگی و منافع ملی است. معتقدم نقد و تحلیل اجتماعی کارشناسانه موجب رشد و توسعه جامعه می شود.

وی افزود: همیشه از نقد استقبال می کنیم. بررسی های بسیاری نشان داد که من و همکارانم مسیر درستی را طی کردیم و چرخ سینما پس از وقفه ای طولانی دوباره به حرکت در آمد. ما همیشه از نقد سازنده بهره برده ایم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *