مشاوران املاک غیرمجاز نقره‌داغ می‌شوند؟

تبلیغات بنری


یک گزارش

آغاز شناسایی بنگاه های املاک غیرمجاز و تعیین مهلت دو هفته ای برای اخذ مجوز با هدف تنظیم بازار مسکن. در حال حاضر 16500 کسب و کار بدون مجوز در کشور وجود دارد که باید برای دریافت مجوز اقدام کنند.

یورنا- رشد بی رویه مشاوران املاک در کشور در سال های اخیر یکی از عواملی بوده است که به آشفته بازار مسکن دامن زده است.

تنظیم مقررات مشاوران املاک و نظارت بر عملکرد بنگاه های املاک یکی از اقدامات موثر در بازار مصوب مسکن محسوب می شود. قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره، و آن را با شدت بیشتری دنبال کرد.

بر اساس مصوبه هشتاد و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، کارگروه تنظیم مقررات شرکت های مشاور املاک از سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد و در اردیبهشت ماه سال 1402 هجری شمسی با شروع فصل اجاره. ، بازرسی از عملکرد شرکت های مشاور املاک آغاز شد.

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، تعداد کل بنگاه های معاملات ملکی در کشور حدود 185 هزار واحد است که حدود 16 هزار و 500 شرکت فاقد مجوز است.

استان هایی که در حال حاضر بیشترین تعداد شرکت های غیرمجاز را دارند عبارتند از استان تهران با حدود 8000 شرکت معاملاتی املاک بدون مجوز، خراسان رضوی با 2000 شرکت غیرمجاز، مازندران و خوزستان هر کدام با 1000 شرکت غیرمجاز و قم با 800 شرکت غیرمجاز.

در همین رابطه یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه نظارت بر بازار املاک گفت: دو هفته مهلت اخذ مجوز برای مشاوران املاک غیرمجاز است وی خبر داد: بنگاه های معاملات ملکی می توانند با اخذ مجوز تخصصی، مدرک تحصیلی و گواهینامه بدون سوابق نامطلوب با مراجعه به سامانه پرتال سراسری مجوز، پروانه بازرگانی خود را دریافت کنند.

در همین زمینه داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: گفتگو با میزان وی بیان کرد: افرادی که تمایل دارند به عنوان مشاور در حوزه املاک فعالیت کنند باید چارچوب های قانونی را رعایت کنند تا در صورت تخلف شناسایی شوند.

وی بیان کرد: بستر امنی برای فعالیت بنگاه های املاک غیرمجاز فراهم شده است و برخی از آنها این بستر امن را برای فعالیت افراد غیرمجاز که باید شناسایی شوند فراهم می کنند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه بیشترین تخلفات در حوزه مسکن توسط بنگاه های املاک غیرمجاز انجام می شود، گفت: این بنگاه ها با ایجاد بازار برای مردم مشکل و آزار و اذیت ایجاد می کنند و موجب از بین رفتن بازار مسکن شده اند. نظم عمومی شهر جامعه در مسکن

بایگنژاد ادامه داد: باید با کسانی که باعث وجود و تداوم بنگاه های املاک غیرمجاز می شوند برخورد کنیم. این دفاتر بدون مجوز مطمئنا مورد حمایت عده ای قرار می گیرند که چندین سال است بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی با اشاره به اینکه بنگاه های املاک غیرمجاز برای حفظ فعالیت خود پول های کثیف را به جامعه پمپاژ می کنند، گفت: هزینه مالیات این افراد از جیب همکارانشان که قانونی کار می کنند پرداخت می شود و با پرداخت نکردن مالیات هدر می دهند. حقوق دولت

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اگر تعداد 16 هزار و 500 بنگاه املاک غیرمجاز در 10 ضرب شود، این عدد بزرگ است که نشان می دهد 165 هزار نفر در بین مردم بدون ضابطه در حال انجام کار ملکی هستند. و قوانین و این موضوعی است که به وزارت راه و شهرسازی مربوط می شود زیرا هم اتحادیه املاک و هم قوه قضاییه هزینه ایجاد می کند.

بیجی نژاد تاکید کرد: تعداد پروانه هایی که در کشور شناسایی شده است طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تعداد کمی نیست اما تعداد بنگاه های املاک بدون مجوز در کشور بیش از این تعداد است.

وی با اشاره به اینکه تمامی 16 هزار و 500 شرکت غیرمجاز در کشور ملزم به اخذ مجوز هستند، گفت: از ابتدای مهلت دو هفته ای مشاوران املاک غیرمجاز، تعداد کمی از افراد برای دریافت مجوز اقدام کرده اند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *