مرگ حق است حتی اگر سامورایی باشی/ آلن دلون از زاویه‌ای دیگر

تبلیغات بنری


در فیلمی که آلن دلون اولین مرد آن بود، نباید به دنبال تکنیک‌ها و قوانین پیچیده سینمایی بود جوانی حتی در اوج پیری.

یورنا گفته می شود در ایالت تگزاس آمریکا، مردی توسط پزشکش به شدت از کشیدن سیگار منع شده بود، تا جایی که بیرون رفتن با افراد سیگاری ممکن است او را به ورطه مرگ بکشاند. بعد از 3 سال ترک سیگار سیگار کشید و مرد! وقتی از همسرش درباره ماجرا پرسیدند، پاسخ داد: آلن دلون در فیلم سامورایی به قدری جذاب سیگار می کشید که مرد می خواست سیگار بکشد و به سمت او رفت. این داستان همچنان واقعیت دارد، اما هر چه که هست، موید کاریزمای عجیبی است که این هنرمند مشهور از آن برخوردار است.

مرگ حق است حتی اگر از منظر دیگری یک سامورایی/آلن دلون باشید

فرانسوی جذاب و چشم روشن برخی از اصول را در سینما زیر پا گذاشت، زیرا بیش از نیمی از فیلم‌هایش او را در نقش بدمن نشان می‌دادند و اساساً در آن فیلم‌ها، بدمن یک قهرمان اکشن است، چیزی که تا به حال ندیده‌ایم. وقتی سینما به فیلم نوآر رسید آلن دلون اوج گرفت.
م
پس از اعلام رسمی مرگ آلن دلون، مطبوعات بین المللی روز یکشنبه اکران ویژه ای را به فیلم «پلنگ» اختصاص دادند و برخی از روزنامه های بین المللی نیز صفحه نخست خود را با تصاویر مختلفی از این هنرمند پوشش دادند.
فیگارو در مورد این فیلم اظهار داشت: «آخرین سامورایی»، با اشاره به یکی از مشهورترین نقش های آلن دلون، به عنوان قاتل مرموز در ژان پیر ملویل در سال 1967، روزنامه «Le Parisien» دلون را یک «افسانه سینما» توصیف کرد ” لیبراسیون نوشت: یکی از برجسته ترین چهره های سینما، نماد مردانگی در سایه، بازیگری با کاریزمای دیوانه کننده. درگذشت او توسط نیویورک تایمز، واشنگتن پست و نیویورک پست پوشش داده شد. واشنگتن پست نوشت: مرد سرسخت سینمای جهان با چهره فرشته ای. واکنش هالیوود ریپورتر این بود: «ستاره فریبنده سینمای اروپا». آلمانی اشپیگل: «جیمز رئیس اتحادیه اروپاست» نیز نوشت: «هاله زیبای فرشته مرگ او را به یک افسانه تبدیل کرد». همانطور که روزنامه ایتالیایی Corriere di la Sera نوشت: “هیچ بازیگری به اندازه دلون منحصر به فرد و جاودانه نخواهد بود.” روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از امانوئل ماکرون نوشت: او با چهره فراموش نشدنی خود زندگی ما را زیر و رو کرد. ستاره های سینما» و …

سامورایی هاراگیری
صرف نظر از واکنش رسانه های بین المللی، عجیب است که هیچ برنامه رسمی برای ادای احترام ملی وجود ندارد. زیرا این خواسته خود آلن دلون بود:
بازیگر زورو سه سال پیش تصمیم گرفت در آینده ای نزدیک از طریق اتانازی یا خود تخریبی به زندگی خود پایان دهد. این بازیگر مشهور فرانسوی گفت: وضعیت جسمانی او روز به روز بدتر می شود و دیگر به او اجازه نمی دهد مانند قبل عمل کند.
آلن دلون سال ها پیش دو بار سکته کرد و از آن زمان تاکنون در بستر است. او آخرین سال های زندگی خود را در سوئیس گذراند، جایی که اتانازی مجاز است. اما به درخواست طرفداران خانواده اش از آن منصرف شد.

آرزوی عجیب یک سامورایی
اما چرا برای این ستاره مشهور سینما جشنی برگزار نمی شود؟
آلن دلون مشخصاً اعلام کرده بود که می خواهد پس از مرگش در خانه شخصی اش در خیابان دوشی در مرکز فرانسه دفن شود، جایی که درگذشت.
در همان زمان، کریستوف هورو، فرماندار لوآر به خبرگزاری فرانسه گفت که قبلاً با مقامات محلی در مورد این موضوع صحبت کرده و فرماندار نیز با این موضوع موافقت کرده است.
سه بازمانده این ستاره سینما فرزندان او هستند. آنتونی، انوشکا و آلن فابین که ماه‌ها بر سر معالجه‌اش با هم اختلاف داشتند، یکشنبه گذشته با اعلام خبر مرگ پدرشان، برای اولین بار با صدایی متحد گفتند که قصد دارند مراسم تشییع پیکر نماد سینمای فرانسه را برپا کنند و تصمیم‌گیری کنند. . چه برگزاری آن در سطح خانواده و چه گسترش آن به دنیای سینما.

صدای سامورایی
خسرو خسروشاهی صداپیشه معروف کشورمان که صدایش را همیشه به جای آلن دلون می شنیدیم، درباره دوبله فیلم های آلن دلون در یک برنامه تلویزیونی گفت: در بیش از 40 فیلم درباره او صحبت کرده ام. خسروشاهی به نقل از یکی دیگر از هنرمندان گفت: آلن دلون گفت: بهترین بدلکاری دنیا برای کارم یک بدلکاری ایرانی برای من بود.

بالاخره جنوب پاریس. قبر ابدی

آلن دلون ستاره افسانه ای سینمای فرانسه بنا به خواست خود در منزل شخصی خود در جنوب پاریس به خاک سپرده می شود.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *