مروری بر ۱۷ اسم که نیم‌قرن سکاندار سینما بودند – یورنا

تبلیغات بنری


به گزارش «یورنا» به نقل از یورنا، محمد خزاعی پس از سه سال مدیریت بنیاد سینمایی – مهم ترین و پرحاشیه ترین معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – را ترک کرد و یکی از این نهادها جایگزین وی شد. مدیران زیر مجموعه

وی در حالی از اداره سینما خداحافظی کرد که از ابتدای سال و در زمانی که دولت سیزدهم بر سر کار بود زمزمه هایی مبنی بر برکناری وی شنیده می شد، اما وزیر وقت آموزش و پرورش (محمدمهدی اسماعیلی) تایید کرد که تا پایان سال حضور خواهد داشت. پایان دولت سیزدهم خزاعی سال گذشته در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان گفت که ریاست این سازمان برایش اصلا مهم نیست و اگر احساس نمی کرد نبودش برای سینما ضرر بیشتری ندارد، در این سمت نمی ماند. : سازمان سینمایی سازمان عجیبی است. این پیچیده ترین و دشوارترین سازمان است. آنقدر که اگر در زمینه اقتصادی تسلط داشته باشید کار چندان سخت نمی شود.

خزاعی اعلام کرده بود که برای بازگشت به دنیای تولید لحظه شماری می کند و با وجود اینکه دبیر جشنواره فیلم فجر بوده، شنیده که قصد کناره گیری از این ماموریت را دارد.

همچنین رائد فریدزاده در صورتی که رئیس سازمان سینمایی باشید، نمی شنوید که وزارت فرهنگ سابقه ای به عنوان دبیر شورای عالی بین المللی سازمان امور سینمایی و معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی داشته است. عضو کارگروه تخصصی سینما فرهنگستان هنر، شورای فرهنگی کمیته ملی المپیک، شورای سیاستگذاری جشنواره جهانی فیلم و … کار تخصصی اقتصاد و فرهنگ در اتاق بازرگانی و شورای پژوهشی و عضویت در کارگروه تخصصی سینما فرهنگستان هنر. شورای انتشارات دانشگاه شهید بهشتی با همکاری جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره بین المللی کودک و نوجوان به عنوان کارگردان بین المللی و داور جشنواره های بین المللی ارمنستان زردآلو طلایی، صفر پلاس، پرسکوف از روسیه و «لبخند» از هند و سینما حقیت با سابقه طولانی در ارائه، نگارش و انتشار آثار مختلف در قالب کتاب و مقاله به زبان های فارسی، انگلیسی و آلمانی در زمینه فلسفه، ادبیات، هنر و سینما در داخل و خارج از ایران.

به بهانه انتخاب فرید زاده به عنوان مدیر جدید سینما، اسامی 16 کارگردانی که بیش از 40 سال ریاست این نهاد سینمایی را بر عهده داشته اند در حال بررسی است.

حسین الترابی، مستندساز و کارگردان سینما که در اوایل انقلاب فیلم «به آزادی» را با موضوع انقلاب اسلامی ساخت، پس از انقلاب به عنوان اولین رئیس مرکز امور سینمایی کشور مسئولیت سینما را بر عهده گرفت تا سال 58 در زمان حسن حبیبی در وزارت علوم و این مسئولیت را بر عهده داشت.

و پس از او محمد علی النجفی از فروردین 1358 تا مرداد 1359 به ریاست مرکز امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شد. این کارگردان سینمایی به ریاست اداره نمایشگاه های فیلم شورای انقلاب منصوب شد و به گفته خودش در فروردین 1397 توسط امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و مهندس بازرگان مجبور به قبول این مسئولیت در قم شد و به عهده گرفت. این موقعیت تا آگوست 2019. .

پس از این مدت، مهدی کلهر از سال 1959 تا 1962 به عنوان معاون مدیر فیلمبرداری مشغول به کار بود.

در سال 1362 ش کمال حاجی سیدجوادی که سمت معاونت هنری را بر عهده داشت و ظرف چند ماه معاونت سینمایی را نیز بر عهده گرفت.

فخرالدین انوار وی با یک دهه بازیگری بیشترین حضور را در راس سینمای کشور داشت و از سال 62 تا 72 قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت خاتمی و لاریجانی در وزارت اطلاعات بود. فرهنگ

مهدی فریدزاده وی از سال 1351 تا 1353 معاونت تصویربرداری مصطفی میرسلیم (وزیر وقت) را بر عهده داشت.

در دو سال آخر وزارت می فرستیم عزت الله ضرغامی در سال های 1353 تا 1355 معاون فیلمبرداری بود.

زنده یاد سیف الله همچنین در دولت اصلاحات، عطاالله مهاجرانی معاونت سینمایی شد و این کارگردان که فیلم انتخاباتی محمد خاتمی را نیز کارگردانی کرد، از سال 76 تا 80 سینمای ایران را اداره کرد.

دکتر محمد حسن که زمانی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همچنین مدیرعاملی موزه سینما بود، در سال‌های 1359 و 1360 به‌طور غیرمنتظره در آستانه جشنواره فیلم فجر به همراه احمد مسجد جامع رهبر سینمای ایران شد. این جشنواره نیز با پیام وی چاپ شد و جای خود را به دلیل بیماری به معاون بعدی واگذار کرد.

محمدمهدی حیدریان – کارگردان زمان سیمافیلم – از سال 1360 تا 1363 قائم مقام معاونت سینمایی وزارت فیلم احمد مسجد جامع بود.

با شروع دولت محمود احمدی نژاد محمدرضا جعفری جلوه او مدیر شبکه یک سیما – محمد حسین الصفرهرندی (وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت نهم) شد و از سال 1383 تا 1387 این مسئولیت را بر عهده داشت.

جواد شمقدری در دولت دهم به معاونت سینمایی منصوب شد که در این دوره معاونت سینمایی شد. این کارگردان که دو دوره کارگردانی فیلم انتخاباتی محمود احمدی نژاد را بر عهده داشت، به عنوان مشاور هنری رئیس جمهور فعالیت کرد و از سال ۱۳۸۷ تا نیمه اول در کنار سید محمد حسینی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در راس سینمای ایران حضور داشت. در سال 2012. او مسئول آن بود.

با آغاز به کار دولت حسن روحانی. حجت الله الایوبی وی از سال 1392 در راس اداره سینما قرار داشت و مدیریت وی تا 25 اسفند 1395 ادامه داشت.

بعد از او محمدمهدی حیدریان بار دیگر به سرپرستی سینما منصوب شد و تا آبان ۱۳۹۶ در راس سینما باقی ماند.

حسین نظامی که این روزها معاون توسعه اداری و منابع آقای عباس صالحی (وزیر فرهنگ در دولت چهاردهم) است.از 5 آبان 1397 مدیریت را بر عهده گرفت و در اردیبهشت ماه بعد ریاست اداره سینما را بر عهده گرفت.

و پس از آن از 16 مهر 1400 هجری قمری با تغییر حکومت، محمد خزاعی; او جای خود را به افسر امنیتی داد و امروز بعد از گذشت سه سال رائد فریدزاده به ساختمان سازمان سینمایی در میدان بهارستان رفت.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *